10 Tempat Pelik Simpan Duit Di Rumah

Nak mula menyimpan memang susah, tapi kalau dah jadi tabiat memang senang. Boleh mula dengan simpan di tempat pelik macam buku, almari pakaian, kotak kasut dan bawah tilam. Duit jadi rezeki terpijak waktu susah. Menyimpan pun kenalah jadi tabiat yang menyeronokkan!
tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Bila datang masa terdesak perlukan duit dan tak ada simpanan mesti timbul rasa menyesal sebab tak cuba menyimpan. Kami faham nak mula tu memang payah, tapi kalau dah buat sebagai tabiat lama-lama akan jadi biasa. Pendek kata kena konsisten!

Masa pandemik bermula tahun 2020, ramai yang susah sebab tak ada duit simpanan. Bayangkan sekelip mata tiba-tiba kena buang kerja, gaji kena potong, ada yang sampai tak dapat gaji. Macam mana nak bayar semua komitmen yang ada?

Oleh kerana kita tak tahu bila musibah boleh melanda, elok cari cara yang sesuai untuk mula menyimpan. Zaman moden ni, nak menyimpan duit selalunya orang akan cadangkan ASB (Amanah Saham Bumiputera), Tabung Haji, Private Retirement Scheme (PRS), atau emas.

Itu kalau ikut zaman moden dan sangat sesuai untuk simpanan jangka masa panjang. Tapi, kalau ikut zaman orang dulu-dulu, duit selalunya simpan di rumah saja. Dan zaman moden ni, boleh je kita guna tip ni untuk simpan duit jangka pendek.

Jadi, tanpa melengahkan masa, mari kita lihat 10 tempat pelik di rumah yang boleh digunakan untuk simpan duit! 

Cara Simpan Dan Kumpul Duit Gaji Untuk Bayar Deposit Rumah

Panduan Relevan

Cara Simpan Dan Kumpul Duit Gaji Untuk Bayar Deposit Rumah

 

Tempat Pelik Simpan Duit

1) Celah buku

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Rasanya ni paling ramai orang buat sebab tempat paling senang nak akses. Kalau ada buku yang dah habis atau jarang baca tu, bolehlah selitkan duit yang nak simpan dalam tu.

Cuma, kena ingatlah tajuk buku mana yang dah diletak duitnya. Takut lama-lama tinggal dalam buku kena makan pula dengan gegat yang suka duduk dalam buku macam ni!

2) Bawah atau dalam tilam

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Anda boleh memilih sama ada nak simpan di bawah atau dalam tilam. Kalau guna tilam baru elok letak di bawah, sayang pula tilam tu nak digunting-guntingkan.

Jadi, anda hanya perlu alihkan saja bila-bila masa nak menyimpan. Tapi, kalau ada tilam lama, boleh buat ruang dan masukkan duit simpanan di belah dalam. Lagi besar tilam, lagi banyak lah duit boleh disimpan. Seronok pula rasa, macam harta karun!

3) Dalam dinding

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Jangan tak tahu, ada orang memang simpan duit dalam dinding. Dulu-dulu sebab dinding kayu, jadi senang nak selit duit kat situ. Tapi kalau rumah batu pun boleh juga nak buat jadi tabung, agak-agak ada dinding yang kosong tengah-tengah tu, tebuk lah buat lubang masuk duit.

Satu saja persoalan dekat sini, agaknya bila boleh pecah dinding nak ambil duit tu balik? Mungkin masa nak ubahsuai rumah, untung-untung ada duit tambahan nak beli perabot baru.

Dan pastikan duit dalam dinding tu duit halal, jangan duit korupsi pula, nanti kena serbu dengan SPRM!

4) Bawah lantai kayu

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Sekarang ni bukan rumah kampung saja yang guna lantai kayu, rumah moden pun ramai yang pakai lantai kayu sebab nampak eksklusif tau.

Jadi, pada yang rasa nak guna cara ni, cari satu bahagian di lantai kayu tu yang boleh dicabut untuk letak duit simpanan. Kalau boleh biarlah tempat yang tersorok macam bawah sofa atau bawah katil.

5) Dalam pintu

Ada juga orang simpan duit dalam pintu, pelik kan. Tapi persoalannya bila nak keluarkan duit tu, kena pecahkan pintu ke? 

Agaknya bila pintu dah rasa berat dah tak boleh tutup atau mungkin ambil pintu lama yang dah tak digunakan lagi. Okay, nak pergi tebuk pintu jap!

6) Bekas simpan beras/ barang dapur

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Yang ni kalau nak ikut memang kena bekas yang dah tak guna sebab takkan nak campur pula duit dengan barang dapur tu.

Bila dah ada bekas terus letak dekat tempat orang susah nak ambil atau nampak, nanti ada pula yang ingat nak ambil beras, sekali buka bekas ingat jumpa harta karun! Melepas orang yang menyimpan tu.

7) Laci pakaian dalam

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Pelik tapi benar! Laci pakaian dalam memang ada orang guna untuk simpan duit sebabnya laci tu mana ada orang lain buka. Kita saja yang tahu ada apa dalam laci peribadi tu.

Kalau nenek kita dulu-dulu bukan setakat dalam laci, dalam pakaian dalam tu pun disimpannya duit. Kita tak cukup duit nak beli jajan, tiba-tiba nenek dah keluarkan duit dari dalam situ! Fuh, sekarang ada lagi ke?

8) Dalam pasu bunga

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Pasu bunga ni boleh guna yang kosong atau pun yang jenis letak bunga palsu tu. Cumanya, pasu ni selalu jenis terbuka, jadi elok buatkan penutup supaya tak nampak duit yang disimpan tu.

Bukan apa, takut ada yang tergoda bila nampak duit yang dah mula nak menimbun tu, tak sempat penuh satu pasu nanti!

9) Dalam kotak kasut

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Lepas ni kalau beli kasut, jangan dibuang kotaknya tau. Anda boleh buka penutup kotak setiap kali nak simpan duit atau buat lubang masuk duit belah atas tu.

Kalau ada beberapa kotak lagi menarik sebab boleh labelkan tujuan duit simpanan dalam setiap kotak tu. Sama ada untuk kumpul wang pendahuluan, duit melancong, beli barang yang dah diidamkan, dan sebagainya.

10) Dalam tabung besi

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Sebab tabung biasa tu agaknya dah overrated sangat, ada pula yang bagi idea untuk menyimpan dalam tabung besi misalnya tangki gas helium yang kecil tu.

Tapi, sekecil-kecil tangki gas helium, saiznya lebih kurang 20 kali ganda lagi besar dari tabung yang biasa beli di kedai dua ringgit tau. Puas hati simpan dalam tu sebab tak boleh buka langsung sampailah kita rasa dah penuh satu tangki.

Mana tau ada beli set belon helium dengan tangki gas untuk parti hari jadi nanti, simpan lah tangki tu untuk buat tabung besi.

 

Kelebihan Dan Kekurangan Simpan Tempat Pelik

Kalau nak ikutkan setiap satu tempat menyimpan tu ada baik buruknya, tapi dua kelebihan dan kekurangan utama bila menyimpan tempat-tempat pelik ni adalah seperti di bawah.

Kelebihan

Kekurangan

Ada duit kecemasan bila gaji lambat, kemalangan yang tak dirancang, dilanda bencana, dan sebagainya.

 

Bila simpan duit tempat pelik-pelik ni ada kemungkinan kita akan lupa. Tak pasal pula duit kecemasan tu bertukar jadi duit hilang!

Dapat tempat yang besar dan tersorok memang seronok menyimpan sebab cukup setahun dua, atau lama lagi pun tak apa, buka saja tabung mesti rasa macam OKB (Orang Kaya Baru) sekejap!

 

Masalah yang selalu timbul bila duit lama-lama dalam tempat pelik ni adalah kita tak nampak apa jadi dekat duit dalam tu. Takut lama sangat biar, habis duit rosak kena makan serangga atau bekas berkarat.

 

4 Tip Simpan Duit

Alang-alang anda dah tahu tempat-tempat pelik untuk menyimpan, kami nak kongsikan pula 4 tip untuk menyimpan duit. Takkan nak tahu tempat saja, betul tak? Semua ni untuk membuatkan anda rasa lagi seronok dan konsisten bila menyimpan.

1) Ikut warna duit

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Memang selalu orang Malaysia buat ni! Pilih siap-siap ikut kemampuan dan kegemaran anda. Nak simpan yang warna biru, hijau, merah, oren atau yang ungu pun tu pun boleh. Tapi, kena betul-betul disiplin bila ada saja duit warna tu kena pejam mata dan masuk dalam tabung.

2)Tukar dengan tabiat buruk

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Haaaa…ni khas untuk yang suka merokok atau boros berbelanja. Bila rasa saja nak beli rokok atau beli barang yang dah banyak dekat rumah, terus masuk duit tu dalam tabung!

3) Main kutu

tips simpan duit, cara menabung duit, tips menyimpan duit

Kutu ni bukan sebarang kutu. Kalau rasa susah nak menabung setiap hari, cuba main kutu dengan keluarga atau kawan sepejabat. Bila sampai saja giliran dapat duit, terus letak dekat tempat simpanan. Lagi banyak main lagi bagus tapi biarlah ikut kemampuan.

Zaman moden ni main kutu dah boleh guna perbankan dalam talian tau. Misalnya, kalau takut terlupa nak bayar, kena tipu ke, anda boleh guna sistem perbankan online macam Maybank2u ni. Senang, main sendiri atau boleh ajak kawan-kawan terdekat.

4) Cari tukang simpan

https://www.maybank2u.com.my/home/m2u/common/login.do

Ini kalau memang dah sampai tahap tak percaya dekat diri sendiri. Mana taknya, baru simpan 5 hari, dah kosong balik tabungnya.

Cuba cari sesiapa yang dipercayai seperti pasangan, adik beradik, sepupu ke yang boleh tolong simpan duit tu. Yang penting, pesan dekat diorang, “setiap minggu minta duit dengan saya untuk simpanan masa depan okay!”.

 

Sikit-Sikit Lama-Lama Jadi Bukit

Masa mula-mula nak menyimpan memang akan timbul rasa geram nak ambil balik. Tapi, percayalah tabiat menyimpan duit ni sangat beruntung sebab kita tak tahu bila akan terjadi sesuatu yang tak diingini dan duit simpananlah yang akan dapat membantu.

Tempat pelik ni bagus untuk jangka masa pendek supaya kita tak terlupa atau pun nak elakkan daripada duit rosak.

Jadi, tentukan dulu berapa jumlah yang nak kumpul dan selepas tu masukkan ke dalam bank. Barulah rasa selamat duit simpanan tu!

Pendek kata, menyimpan ni tabiat yang baik dan tak salah kalau kita nak berseronok sikit. Buatlah rumah tu macam syurga harta karun, anak-anak pun seronok je menyimpan sama. 

Memang dah banyak simpan duit di rumah, bolehlah buat bayar wang cengkeram atau bayaran pendahuluan beli rumah! Jom tengok senarai hartanah untuk dijual di laman web BM kami ni, mana tahu ada rezeki hasil sikit-sikit menyimpan ni!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback