Semuanya Tentang Duit Cengkeram Yang Patut Anda Tahu

Ia seperti bayaran tempahan, tapi jumlahnya lebih besar dan diserahkan kepada pihak ketiga berkecuali. Cengkeram bukti keseriusan minat anda kepada hartanah tersebut. Jom tahu lebih lanjut!
duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

Click here for the English version

 

Sekiranya anda pernah menyewa atau membeli kediaman di Malaysia, kemungkinan anda diminta untuk menyediakan “duit cengkeram. Apa tu?

Secara mudahnya, cengkeram adalah deposit tunjuk minat untuk membeli atau menyewa hartanah.

Cengkeram ni macam nak tunjuk yang anda betul-betul serius dengan keputusan dalam bentuk komitmen kewangan. Ia bawa maksud “nah duit, saya serius nak beli/sewa ni!”

Istilah ini lebih banyak digunakan sebagai cara untuk mendapatkan hak eksklusif pembelian hartanah di pasaran subsale (kadang-kadang disebut sebagai sekunder) walaupun ia juga boleh digunakan dalam kes pembayaran deposit sewa.

Deposit yang kita selalu gunakan dalam pasaran hartanah utama juga selalu dipanggil “yuran tempahan”, walaupun kadang-kala ada juga orang pakai istilah cengkeram.

Jangan terkejut pula kalau ada orang minta “cengkeram”, mereka bukan minta “duit pengeras”, itu kes lain!

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

 

Cara Cengkeram Berfungsi

Cengkeram direka untuk menjamin keseriusan minat anda untuk membeli hartanah di Malaysia. Secara amnya, 2% daripada jumlah keseluruhan nilai hartanah.

Setelah cengkeram dibayar, anda telah “mengikat” sesuatu hartanah dan pemiliknya tak lagi boleh menjualnya kepada pihak lain dalam tempoh masa tertentu.  

Biasanya, tempoh masa ni selama 14 hari. Dalam tempoh ni, anda perlu dapatkan pembiayaan tambahan, selalunya dalam bentuk pinjaman perumahan.

Tapi kena ingat, penting untuk beri cengkeram kepada pihak ketiga secara rasmi. Biasanya, pihak ketiga ini adalah agensi ejen hartanah atau peguam anda.

Mereka kemudiannya akan menyimpan duit cengkeram ini untuk membuat pembayaran apabila diperlukan atau mengembalikan wang dalam keadaan tertentu.

Maknanya, mereka seperti orang tengah yang bertindak sebagai bank pegang duit anda yang boleh dipercayai. Kami akan jelaskan lebih mendalam dalam artikel ini. Teruskan baca. 

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

Pendek kata, jangan mudah terpedaya untuk beri deposit anda terus kepada pemilik!

Tak kisahlah penjual hartanah itu beri pelbagai tawaran menarik seperti 60% diskaun atau perabot percuma. Anda tak tahu tawaran itu betul ke tak, jadi kena berhati-hati.

Sebabnya kalau beri terus kepada pemilik atau penjual, anda sebenarnya sudah hilang perlindungan memastikan pengembalian semula wang itu sekiranya perjanjian jual beli tak terlaksana.

Malah, ada kes penipuan apabila orang tertentu menyamar sebagai pemilik dan menipu bakal pembeli dengan mendapatkan duit cengkeram. Jarang berlaku, tapi boleh jadi.

Memanglah, tak semua pemilik hartanah kaki penipu, tapi lebih baik berhati-hati dengan menggunakan pihak ketiga yang anda memang boleh percaya.

Pihak ketiga ni selain jadi pihak berkecuali yang memegang duit anda, satu lagi tugas utama ejen hartanah anda adalah untuk meneliti dan mengubah perjanjian berkaitan duit cengkeram sekiranya perlu. 

Ini bagi memastikan anda tahu dan faham matlamat duit cengkeram, syarat pemulangan semula duit dan kalau anda layak dapat balik cengkeram, bila ia akan diberikan.   

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

 

Dapat Tak Cengkeram Semula?

Cengkeram adalah sebahagian daripada duit pendahuluan daripada keseluruhan pembayaran rumah.

Walaupun, biasanya anda tak dapat semula, cengkeram yang sudah dibayar akan termasuk dalam pembayaran keseluruhan nilai hartanah.

Misalnya anda bayar cengkeram 2%, jumlah itu akan dimasukkan ke dalam pengiraan wang pendahuluan 10% yang perlu dibayar apabila membeli hartanah.

Tetapi, kalau anda tak jadi beli, duit cengkeram tu selalunya akan hangus.

Dalam situasi tertentu, anda boleh meminta ejen berunding untuk pemulangan semula duit cengkeram berdasarkan syarat kelulusan pinjaman bank.

Jadi, walaupun anda tak dapat pinjaman perumahan dari bank, duit cengkeram tetap dipulangkan. Taklah rugi kan?

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

Oleh sebab itu, anda kena teliti dan pastikan ada klausa “tertakluk kepada kelulusan pinjaman” dalam perjanjian.

Klausa ini menetapkan duit cengkeram perlu dipulangkan sekiranya permohonan pinjaman anda tak lulus.

PropertyGuru Loan Pre-Approval

Penyelesaian Relevan

PropertyGuru Loan Pre-Approval

 

Berapa Banyak Cengkeram Perlu Saya Letak?

Kalau ikut kontrak, anda perlu letakkan sebanyak mungkin! Tetapi, selalunya orang hanya beri 2% daripada jumlah nilai hartanah yang dipersetujui.

Sekali lagi, kena ingat yang 2% ini termasuk dalam 10% pembayaran pendahuluan anda.

Sekiranya anda dalam proses membeli hartanah yang bernilai RM200,000, cengkeram (2%) anda adalah RM4,000.

RM4,000 itu sudah termasuk dalam jumlah wang pendahuluan (10%) sebanyak RM20,000. Jadi, anda mempunyai jumlah deposit tertunggak (8%) sebanyak RM16,000 lagi yang perlu dibayar.

 

Siapa Pegang Wang Cengkeram?

Nasihat kami sekali lagi, pastikan cengkeram anda dipegang oleh pihak ketiga yang profesional.

Yang pastinya, bukan Mak Cik Joyah, bukan individu tak dikenali yang anda jumpa di kedai mamak dan pastinya bukan pemilik hartanah tersebut.

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

Pihak ketiga yang berkecuali ini akan dapat memastikan pemindahan wang berlaku dengan adil dan jujur mengikut kontrak perjanjian.

Perkara ini sangat penting untuk pembeli kerana jika permohonan pinjaman anda ditolak dan anda nak dapatkan balik duit cengkeram anda, anda tahu siapa perlu dicari.

Bayar cengkeram anda kepada agensi yang diwakili ejen anda. Mereka akan menyimpan deposit tersebut sebagai pemegang berkepentingan dan bukti minat anda.

Pastikan anda ada bukti kewangan atau undang-undang yang kukuh! Pemantauan dokumen kewangan dan kertas kerja yang mantap adalah kunci berkaitan pembelian hartanah.

Sebaik-baiknya, anda perlu bekerjasama dengan ejen yang mempunyai rekod cemerlang. Rajinlah bertanya dengan rakan atau keluarga.

Sekiranya anda masih bimbang, anda boleh periksa dengan Lembaga Penilai, Pentaksir, Ejen Hartanah dan Pengurus Hartanah (LPPEH) untuk dapatkan nasihat dan senarai agensi bertauliah.

duit cengkeram, pinjaman hartanah, deposit rumah

 

Apa Jadi Kalau Pembeli Tak Letak Wang Cengkeram?

Mula-mula sekali, cengkeram anda perlu disimpan pihak ketiga yang profesional. Ini dapat memastikan tidak wujud masalah penipuan atau kecuaian pemilik hartanah yang anda mahu beli.  

Jadi, patutnya tak akan ada masalah sekiranya anda mengikuti langkah amalan terbaik yang kami dah banyak kali sebut ni.

Sekiranya wang anda dibayar kepada pihak ketiga yang berkecuali, mereka perlu menyerahkannya kepada penjual apabila pinjaman anda diluluskan atau syarat kontrak dipenuhi.

Sebabnya, ikut kontrak dan undang-undang, anda memang sudah bayar dan tak lagi berhutang duit cengkeram.   

Anda juga ada bukti pembayaran cengkeram dibuat, dan ia sepatutnya dimasukkan ke dalam 10% wang pendahuluan yang perlu anda bayar.  

Senang kan? Bayar baki je lagi. Jadi, pastikan anda tahu hak dan faham proses duit cengkeram. Supaya tak terpinga-pinga kalau jadi apa-apa!

 

Ingin tahu lebih lanjut tentang pembelian hartanah? Boleh mula dengan panduan menyeluruh pembelian hartanah baru ini, atau layari senarai hartanah untuk dijual dalam laman web BM kami!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback