Apakah 4 Inisiatif Perumahan Untuk B40 & M40 Di Malaysia?

PropertyGuru Editorial Team
Sebelum bermula, anda tahu tak anda ni daripada kumpulan mana? T20, M40 ataupun B40?
Secara mudahnya, T20, M40 dan B40 ni adalah klasifikasi untuk warganegara Malaysia yang bergantung pada pendapatan isi rumah median.
Senang ceritanya, ni adalah cara untuk tentukan siapa yang kaya-raya, siapa yang sedang-sedang, dan siapa yang betul-betul memerlukan bantuan.

Tips PropertyGuru

T20 terdiri daripada 20% yang teratas, M40 yang 40% di tengah, dan B40 pulak yang lebihan 40% kat bawah.
Kalau nak tahu korang ni tergolong dalam kumpulan mana, jom kita tengok pecahan kategori dibuat berdasarkan Laporan Survei Pendapatan Isi Rumah & Kemudahan AsasLaporan Survei Pendapatan Isi Rumah & Kemudahan Asas dikeluarkan Jabatan Perangkaan Malaysia ni.
T20
  • T1: RM10,961-RM15,039
  • T2: RM15,040 ke bawah
M40
  • M1: RM4,850-RM5,879
  • M2: RM5,880-RM7,099
  • M3: RM7,110-RM8,699
  • M4: RM8,700-RM10,959
B40
  • B1: Bawah RM2,500
  • B2: RM2,501-RM3,169
  • B3: RM3,170-RM3,969
  • B4: RM3,970-RM4,849
Okay, kalau pendapatan bulanan isi rumah anda kurang daripada RM4,850, anda dan keluarga anda akan dikategorikan dalam kumpulan 40% penduduk di bahagian paling bawah.
Nak beli hartanah mewah bila anda hanyalah sebahagian daripada 40% rakyat Malaysia yang bergaji kurang dari RM4,850 sebulan, semestinya bukan satu benda yang mudah.
golongan-b40-3
Kena ingat, pendapatan median ni untuk seluruh isi rumah ye, dan bukan suami/isteri penyara utama keluarga je.
Persoalannya sekarang adalah, ada tak apa-apa tindakan dari kerajaan Malaysia untuk membantu kumpulan B40 ni dari segi perumahan?
Mestilah kena persoalkan, sebab kalau kena duduk merempat memang satu masalah! Jadi, golongan berpendapatan rendah ni juga perlu diberikan perhatian dari aspek perumahan juga.
Tak perlu risau dah, sebab kerajaan tak pernah lupa pada mereka yang bergaji rendah ni. Macam-macam dah dibuat untuk membantu golongan B40 ni.
Contohnya, dalam pembentangan Bajet 2019, memang dah dimaklumkan tentang segala usaha yang ada untuk menyokong golongan rakyat yang tak bernasib baik ni, di samping membantu menaikkan kumpulan M40.
Kalau untuk penjagaan kesihatan, ada PeKa B40 dan mySalam, tapi kalau untuk perumahan pula macam mana?
Ha, ada 4 inisiatif dari kerajaan yang memang bertujuan untuk membantu rakyat Malaysia dari golongan B40 untuk mendapatkan rumah.
Kalau anda dari B40 dan tengah cari solusi untuk masalah perumahan, sila teruskan membaca dan beri perhatian yang sepenuhnya pada apa yang nak disampaikan dibawah ni!

1) RM1 Bilion Dana Untuk Rumah Mampu Milik Dari Bank Negara

Pernah tak dengar pasal dana ni?
b40-group-msia1
Awal tahun 2019, Bank Negara Malaysia dah umumkan pasal pertubuhan Dana Untuk Rumah Mampu Milik, satu cara untuk membantu kumpulan B40 di seluruh negara untuk mampu memiliki rumah.
Apa istimewanya dana ni untuk pembeli rumah dari kalangan B40 yang memerlukan pertolongan kewangan bila nak beli rumah?
  • Tempoh bayar balik dipanjangkan sehingga 40 tahun maksimum, ataupun sampai pemohon umur 70 tahun.
  • Kadar pembiayaan sehingga 3.5% je setahun (ni memang SANGAT rendah, sebab yang lain sekurang-kurangnya 5%)
  • Tak perlu bayar yuran untuk memproses permohonan kewangan
  • Dapat sokongan untuk bayar deposit
  • Tak perlu bayar yuran duti setem
  • Paling menarik sekali, dapat pendidikan kewangan percuma dari AKPK (Agensi Kaunseling & Pengurusan Kredit) untuk membantu pembeli rumah untuk memahami semua benda yang berkaitan dengan kewangan bila nak beli rumah
Tapi, macam biasa, pemohon dan juga hartanah yang nak dibeli tu perlu ada kriteria-kriteria tertentu.
Anda haruslah seorang wargenegara Malaysia dengan gaji bulanan tak lebih dari RM2,300 dan tak ada rekod kewangan yang buruk dalam masa 12 bulan lepas.
Untuk pastikan memang orang yang betul-betul layak je dapat bantuan ni, rumah yang nak dibeli tu harganya kena kurang dari RM150,000.
Kalau nak ikutkan panjang lagi senarai kriteria yang ada tu, jadi anda boleh tengok kat sini.
Institusi kewangan yang terlibat adalah Ambank, BSN, CIMB, Maybank dan juge RHB. Kalau berminat, terus je hubungi mana-mana bank untuk buat permohonan!

2) Rumah Mikro RM100 Untuk Rakyat Malaysia Bujang

bank negara malaysia, bnm, b40, rumah mampu milik, golongan b40, kerajaan malaysia, affordable housing
Ha tahu tak pasal apartment mikro kat Hong Kong? Ni kira macam ala-ala tu la.
Kerajaan kita bukannya tak ingat pada generasi muda-mudi yang duduk di kota raya ni kan, jadi adalah juga bantuan pada yang masih bujang dalam kalangan B40 tu.
Terima kasih pada DBKL sebab dorang tengah nak ubah suai rumah-rumah kedai kat Jalan Tuanku Abdul Rahman untuk dijadikan rumah-rumah mikro yang boleh disewa dengan harga RM100 sebulan!
Untuk rumah mikro ni, anda jangan la bajet dapat bilik serupa hotel 5-bintang!
Tapi, yang penting tempat ni memang direka dengan konsep komunal, ada tempat solat, dobi, bilik air, pantri dan tempat letak motor/basikal yang penghuni boleh kongsi bersama-sama.
Cukup lengkap dah ni untuk orang bujang kan? Sewa pula memang tak kurang dan tak lebih dari RM100.
Skim perumahan yang bermanfaat ni khas untuk rakyat Malaysia bergaji rendah yang masih bujang dan berumur antara 18-28 tahun.
Kalau anda ada kriteria ni, lepas itu gaji memang kurang dari RM2,000, kerja di KL dan tak ada rumah atau kereta mewah, mungkin rumah mikro ni lah yang anda cari-cari selama ini.
Mereka yang berminat sudah boleh bermula permohonon mereka secara online kat link ni bermula bulan Ogos 2019.

3) Pengecualian Duti Setem Untuk Pembeli Rumah Kali Pertama

golongan-b40-1
Anda kena percaya bila kami kata Bajet 2019 memang fokus untuk membantu golongan B40 dari segi perumahan. Salah satunya ialah:

Pengecualian Duti Setem:

Siapa yang beli rumah bawah dari RM300,000, anda memang tak perlu bayar duti setem langsung! Tak tahu lagi apa tu duti setem? Ha marilah baca artikel tentang duti setem pula.
Semua benda yang anda perlu tahu ada di situ, oleh itu jangan lupa baca ye!

Kos Yang Biasa Dikenakan:

  • 1% untuk RM100,000 yang pertama
  • 2% untuk RM100,001 ke RM500,000 yang seterusnya
  • 3% untuk RM500,001 ke RM1 juta yang seterusnya
Bayangkan kalau anda beli rumah yang harganya RM300,000, paling kurang pun dah kena bayar RM5,000 untuk duti setem je! Tak masuk lagi benda-benda lain.
Pada pembeli dari kumpulan B40 (gaji bulanan kurang dari RM4,850), pengecualian ni memang akan membantu sangat-sangat sebab dah boleh kurangkan kos pendahuluan masa beli rumah.
Tapi! Pengecualian duti setem ni hanya untuk perjanjian SPA yang ditandatangani sebelum 30 Jun 2019 dan dibeli terus dari pemaju, serta beberapa lagi kriteria hartanah yang boleh dibaca di sini.
Bermula dari 1 Julai, kadar yuran untuk duti setem dah lain, jadi kena periksa balik yang tu tau.

4) Diskaun 10% Untuk Hartanah Bawah RM150,000

b40-group-msia3 (1)
Apa yang jadi bila inisiatif untuk meningkatkan pemilikan rumah bergabung dengan mencari penyelesaian untuk masalah jumlah unit berlebihan yang tak terjual di pasaran?
Itulah sebabnya ada Kempen Pemilikan Rumah 2019 atau “Home Ownership Campaign (HOC) 2019. HOC 2019 ni adalah kempen yang telah pun tamat pada 31 Disember 2019.
Sama seperti pengecualian duti setem, diskaun ni hanya untuk perjanjian SPA yang telah ditandatangani dalam tempoh tu je.
Walau bagaimanapun, bukan semua pemaju diwajibkan untuk bagi diskaun 10% tu. Hanya yang berdaftar dengan REHDA (Semenanjung Malaysia), SHAREDA (Sabah) atau SHEDA (Sarawak).
Selesai sudah kita bincang tentang isu ni, jom kita tengok soalan lazim penting yang paling banyak ditanya oleh pembeli rumah semasa kempen tersebut masih ada:
  1. Ada tak rumah mampu milik bawah Kempen HOC 2019?”

Mestilah ada. Semua sekali ada 3,384 unit dan harganya kurang dari RM150,000! Unit ni memang khas untuk mereka dari golongan B40.
  1. “Adakah kadar diskaun dah ditetapkan pada 10%?”

Oh, tidak. Kadar 10% ni yang paling minimum. Kerajaan memang lagi galakkan kadar diskaun yang lebih tinggi seperti 15% atau 20%!
golongan-b40-2
  1. “Diskaun 10% untuk semua hartanah ke?”

Tak semua, hanya untuk hartanah kediaman yang dah siap atau yang masih dalam pembinaan, dan mesti dikawal oleh Akta Pembangunan Perumahan.
Hartanah tu kena juga ada lesen pemaju yang sah, permit iklan dan jualan (AP) dan/atau Sijil Siap Dan Pematuhan atau ‘Certificate of Completion and Compliance‘ (CCC).
Apa benda la semua ni kan? Pening kepala nak fikir! Macam mana nak tahu hartanah mana yang layak ni?
Janganlah risau, pemaju dan projek yang turut serta dalam program ni ada kat dalam senarai ni, siap susun ikut negeri lagi.

Dari B40 Ke M40

Jurang yang ada ni memang menunjukkan perbezaan yang sangat ketara antara kita semua, sama ada anda akan duduk di tepi jalanan atau ada bumbung rumah untuk berteduh.
bank negara malaysia, bnm, b40, rumah mampu milik, golongan b40, kerajaan malaysia, affordable housing
Memang kerajaan dah memainkan peranan yang besar untuk tolong mereka yang berpendapatan rendah supaya dapat tingkatkan kualiti hidup, tapi ada risikonya bila terlalu bergantung kepada kerajaan.
Rasa macam takut je bila dengar semua ni kan, tapi ingat, setiap langkah yang diambil tu penting. Contohnya, macam meluangkan masa untuk meningkatkan pengetahuan anda tentang kewangan!
Tak kisah kalau anda nak cantikkan skor kredit ke atau cari cara untuk elakkan dari kena penipuan sewa, kita memang ada macam-macam panduan dan sumber bacaan untuk korang.
Yang paling penting sekali, ialah apa yang anda kena buat untuk keluar dari zon B40!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru