20 Soalan Penting Wajib Ditanya Sebelum Membeli Rumah Subsale

Pastinya ada pelbagai soalan yang perlu anda tanya bila nak membeli rumah subsale. Untuk tak memeningkan anda semua, kami dah bahagikan soalan-soalan tersebut kepada 5 kategori penting di bawah ni!
rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Kalau ikutkan, semua orang suka benda yang baru: Kereta baru, rumah baru, baju baru… tapi bila bercakap tentang harta benda ni, tak semua orang mampu mendapatkan apa yang mereka nak dengan membeli barang baru.

Selain faktor kewangan, ada masa kena juga pertimbangkan barang-barang “second-hand”. Mungkin sebab jenis, kualiti, jenama, dan sebagainya. Tapi, jangan risau, barang yang lama pun boleh jadi bermakna.

Macam kita nak beli rumah, bukan senang nak dapat peluang untuk membeli rumah baru, lebih-lebih lagi di lokasi yang memuaskan hati dan dengan harga yang mampu dimiliki.

Kadang-kadang, kediaman yang kita dambakan sangat tu memang sebuah rumah subsale. Jadi, jangan segan atau malu untuk mempertimbangkan rumah subsale sebagai kediaman anda!

Yang penting, anda cari rumah yang sesuai, selidik betul-betul, dan pastikan anda bertanya soalan-soalan yang sepatutnya sebelum membuat keputusan untuk membeli.

 

Kalau Nak Beli Rumah Subsale, Soalan Apa Saya Nak Tanya?     

Okay, pastinya ada pelbagai soalan yang perlu anda tanya bila nak membeli rumah subsale. Tengok nombor tu memang nampak banyak, tapi untuk tak memeningkan anda semua, kami dah bahagikan soalan-soalan tersebut kepada 5 kategori penting.

Tanpa melengahkan masa, jom kita tengok apakah kategori itu dan soalan-soalannya:

 

1) Soalan Untuk Tuan Rumah

1a) Kenapa tuan rumah nak jual?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Ni kira soalan pertama yang wajib anda tanya! Jawapannya akan menentukan sama ada anda perlu terus meletakkan rumah tersebut dalam senarai KIV atau tak.

Bayangkan kalau tuan rumah cakap tak tahu atau beri jawapan tak munasabah untuk menjual rumah, sudah pastinya ada sesuatu yang tak kena dengan rumah tu!

Supaya anda tak terpedaya dan jatuh ke dalam perangkap mereka yang tak jujur bila jual rumah, kami sertakan antara sebab-sebab yang boleh diambil kira.

  • “Saya kena jual sebab nak cari rumah yang lebih besar lepas ahli keluarga bertambah.”
  • “Saya dah tak mampu nak bayar rumah ni dan kena cari yang lebih murah.”
  • “Saya dapat kerja baru di luar negeri, jadi kena bawa keluarga semua pindah ke sana.”
  • “Mak, ayah minta pindah masuk rumah mereka sebab dah uzur.”
  • “Ada rumah lain sebab tu nak jual yang ni.”

Itu hanyalah contoh-contoh jawapan. Macam mana pun anda kena percaya pada kata hati anda. Kalau jawapan tu berjaya menyakinkan anda, boleh lah teruskan niat untuk mempertimbangkan rumah subsale tersebut dan tanya soalan-soalan lain pula.

1b) Apa yang termasuk dalam pembelian rumah?

Kalau rumah baru pun kita nak tahu ada apa yang disediakan bila berpindah masuk. Samalah juga dengan rumah subsale. Bukan apa, supaya kita mudah nak buat persediaan yang sepatutnya.

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Ada orang jual rumah kosong saja tanpa apa-apa. Tapi, ada juga yang jual rumah tinggalkan dapur masak, peti sejuk, mesin basuh, kerusi, meja atau pelbagai lagi.

Kalau tuan rumah kata ada barang yang ditinggalkan untuk pembeli, pastikan anda melihat semua barangan tersebut.

Satu lagi, jangan lupa masukkan juga ke dalam surat perjanjian jual beli untuk mengelakkan sebarang kekeliruan dan kekecewaan nanti. 

1c) Dah ada ke orang bagi tawaran sebelum ni?

Anda nak kena tahu juga lah kalau ada orang lain dah menanti nak beli rumah subsale tu. Bak kata orang putih, "Do not get your hopes up". Takut nanti anda dah jatuh cinta dan penat tawar-menawar, akhirnya jatuh ke tangan orang lain.

Pastikan dulu kalau ada orang dah bagi tawaran pada tuan rumah dan berapa harga yang ditawarkan tu. Dari situ, senang sikit anda nak buat keputusan dan memberikan tawaran yang lebih menarik jika berminat.

Walau bagaimanapun, anda kena hati-hati sebab ada tuan rumah atau ejen akan putar-belit sikit bila bab nak tawar harga ni.

Ye lah, kita nak semurah yang boleh, mereka pula nak untung lebih! Apa-pun selidik juga harga pasaran sebelum anda masuk ke sesi tawar menawar ni, okay?

1d) Berapa harga paling rendah boleh bagi?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Kalau anda jenis yang tak suka nak tawar menawar, boleh saja terus tanya dekat tuan rumah berapa harga paling rendah untuk rumah subsale tu.

Lagi senang cerita sebab anda boleh tahu ada peluang untuk dapatkan harga yang lebih murah atau tak. Kalau harganya dalam bajet, boleh teruskan ke proses pembelian. Jika rezeki anda bukan di situ, boleh lah teruskan pencarian ke rumah yang lain.

1e) Bila tuan rumah akan pindah?

Haa yang ni memang anda kena ambil tahu. Sama ada tuan rumah tu akan pindah selepas anda membuat bayaran penuh, sejurus anda menandatagani surat perjanjian, selepas mereka dah jumpa rumah baru, atau macam mana.

Bukan apa, sebab ada tuan rumah yang nak jual rumah tapi syaratnya mereka akan pindah setelah mendapat kediaman lain.

Jadi, agak susah lah kalau anda pun nak cepat berpindah masuk. Apa pun jangan gaduh-gaduh dan cuba berbincang dulu hingga kedua-dua pihak mencapai persetujuan.

1f) Ada tak buat kerja renovasi dalam sebulan dua lepas?

Kenapa nak tanya? Satu, sebab nak pastikan semua kerja renovasi tu dah siap dan dibuat dengan elok.

Kedua, pastikan semua kerja tersebut mendapat kelulusan dari jabatan kerajaan yang berkaitan.  Kalau tak susah nanti dibuatnya.

Cuba bayangkan, anda pindah masuk dan dah duduk elok-elok, tiba-tiba ada penguatkuasa datang cakap kena robohkan pula. Bukan itu saja, ada kemungkinan boleh melibatkan insuran. Kan dah tak seronok bila jadi macam tu.

PropertyGuru Tip
Soalan-soalan di atas ni boleh ditanya terus pada tuan rumah jika anda berurusan dengan mereka. Jika anda membeli menerusi ejen hartanah, senaraikan soalan tersebut untuk ejen tanyakan kepada tuan rumah.

 

2) Soalan Untuk Ejen Hartanah

2a) Bila rumah subsale tu dibina?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Anda mesti lah nak tahu bila rumah tu siap dibina. Dari situ anda boleh agak banyak atau tak, nak keluar duit untuk kerja-kerja pembaikian.

Untuk rumah lama, mungkin anda nak modenkan sikit struktur dan suasana yang ada. Kalau rumah baru, mungkin anda tinggal nak bersihkan saja lepas tu dah boleh pindah masuk barang semua.

Perlu diingat, kos penjagaan rumah yang agak lama pun lebih banyak berbanding rumah baru ya.

2b) Macam mana harga pasaran rumah dalam beberapa tahun ni?

Ejen hartanah kenalah peka dengan pasaran hartanah yang dijual. Selain dari bertanya, anda juga kena selidik sendiri tentang harga semasa di kawasan situ.

Bila dah tahu harga pasaran barulah senang anda nak buat keputusan. Kalau dalam beberapa tahun ni harga memang turun, mungkin sesuai jika anda mencari untuk tinggal sendiri. Tapi, kalau nak beli untuk pelaburan, mestilah nak cari yang harganya ada potensi untuk naik.

2c) Ada tak apa-apa cadangan pembangunan di kawasan rumah atau berdekatan?

Masuk akal lah bila kita dah berkenan dengan rumah yang nak dibeli, mesti lah kita nak kawasannya kekal sama.

Bila ada perancangan akan datang oleh pihak berkuasa tempatan atau pemaju lain, pastinya keadaan akan berubah dan mungkin tak selesa dengan semua kerja pembangunan tu.

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Sebaliknya, jika anda membeli untuk pelaburan, ada kemungkinan pembangunan baru seperti pusat perniagaan akan menyebabkan harga rumah naik pada masa akan datang.

Kalau ejen tak dapat nak menjawab soalan anda, boleh lah bertanya pada Majlis Perbandaran atau Majlis Daerah.

2d) Berapa lama rumah telah diiklankan?

Kalau rumah tu dah lebih 3 bulan diiklankan dan masih belum ada pembeli. Cuba tanya ejen, “Agak-agak kenapa tak ada orang nak beli rumah ni walaupun dah lama iklan ya?”.

Kena lah tahu kenapa rumah tu tak ada yang minat kan. Kut-kut sebab harga terlampau mahal ke. Bila dah lama sangat belum ada pembeli, maknanya ada ruang untuk anda berunding dah cuba dapatkan harga yang lebih rendah.

2e) Rumah ni dah berapa kali pindah milik?

Pastikan ejen tu tak tergagap-gagap ye, nak jawab soalan ni. Kalau rumah dah ramai yang bertukar tangan sebelum ni, mesti ada sesuatu yang tak kena tu. Mana tahu ada unsur-unsur misteri dan paranormal pula. Naya nanti bila dah pindah masuk!

Itu hanyalah sangkaan semata-mata. Kalau nak tahu kisah betulnya, cuba lah cari tuan-tuan rumah sebelum ni dan tanyakan pada mereka. Mungkin ini boleh membantu anda membuat keputusan yang lebih baik.

2f) Macam mana harga rumah ditetapkan?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Ejen selalunya akan cuba menjelaskan kenapa harga rumah ditetapkan pada sekian harga. Kalau dapat yang jujur, mungkin dia pun akan beritahu anda yang rumah tu agak mahal harganya atau bak kata orang putih overvalue.

Bila dah ejen cakap camtu, nampak gaya ada can untuk berunding. Apa lagi, anda pun kena cepat-cepatlah siasat berapa harga rumah yang sedang atau dah dijual berdekatan situ. Cuba runding dengan harga yang paling murah anda jumpa!

Connect with professionals who can help you.

Find Agent

Connect with professionals who can help you.

 

3) Soalan Semasa Melawat Rumah

3a) Macam mana line internet di kawasan rumah?

Siapa sanggup hidup tanpa internet pada zaman ni memang layak dapat anugerah! Bila datang masa melawat rumah, tak sah kalau tak tanya soalan tentang line internet tau.

Laju atau tak, syarikat mana yang sediakan perkhidmatan, selalu tak ada masalah line? Ini antara soalan-soalan berkaitan line internet yang boleh diajukan. Selain tu, tanya juga tentang signal telco yang paling laju dan terbaik di kawasan situ.

3b) Kalau ada kerosakan, boleh ke tolong baiki dulu?

Kadang-kadang bila nak masuk rumah tu banyak juga perbelanjaannya. Nak kena bayar duit deposit lagi, yuran ejen hartanah, duti setem, dan bayaran yang sewaktu dengannya.

Bila ada terjumpa kerosakan dalam rumah, boleh cuba tanya kalau ejen tersebut boleh minta tuan rumah untuk membaikinya dulu. Misalan tak boleh, mungkin boleh dapatkan persetujuan untuk mengurangkan sedikit harga bagi kos pembaikian.

3c) Macam mana keadaan kejiranan di kawasan rumah?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Beberapa perkara penting yang perlu anda tahu tentang kawasan rumah subsale yang nak dibeli.

Antaranya sekolah apa yang ada, senang tak nak beli barang rumah, ada tak perkhidmatan awam seperti bas, LRT atau MRT, berapa jauh dari bandar, balai polis dan balai bomba, dan teruk tak kejadian jenayah di situ?

Boleh dengar apa yang ejen beritahu, tapi anda sendiri pun kena pergi tengok dengan mata kepala sendiri dan siasat apa yang patut. Serius, tak susah pun. Nak seribu daya, tak hendak seribu dalih!

 

4) Soalan Untuk Jiran Tetangga

4a) Ada tak cerita-cerita pelik tentang rumah yang nak dibeli?

Alang-alang nak tahu pasal rumah, cubalah pergi bertanya pada jiran terdekat tentang rumah subsale yang anda tengah selidik tu.

Manalah tahu ada benda-benda pelik yang perlu anda tahu kan? Misalnya, di rumah tu pernah berlaku pembunuhan ke (adui, selisih malaikat 44!), atau ada keluarga dekat dengan rumah tu yang selalu bertengkar atau suka buat bising berparti sampai ke tengah malam.

Bila anda dah dapat pastikan yang tak ada benda pelik atau yang tak selesa berlaku di dalam atau sekitar rumah tu, baru lah boleh buat keputusan dengan jelas.

4b) Berapa lama tuan rumah sebelum ni tinggal di situ, dan berapa ramai?

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Okay, tadi anda dah tanya ejen tentang berapa kali dah pindah milik kan. Sekarang, tanya pula jiran di situ berapa ramai dah tuan rumah berpindah masuk dan keluar sebelum ni, dan lama tak mereka tinggal dekat rumah tu.

Masa ni boleh lah tengok, jawapan jiran bercanggah tak dengan apa yang ejen beritahu pada anda.

Yang pastinya kalau tuan rumah tinggal sekejap saja, mesti ada sesuatu yang menyebabkan mengapa dia nak jual. Sama ada atas sebab-sebab kecemasan ataupun ada benda tak best berlaku di rumah tu. Apa-apa pun alasannya, anda layak untuk tahu. 

4c) Ada tak apa-apa sekatan yang dikenakan oleh pihak kerajaan untuk rumah-rumah di kawasan itu?

Mana lah tau kalau-kalau di kawasan tu ada sekatan-sekatan tertentu yang dikenakan oleh kerajaan tempatan. Tak boleh nak renovasi ke, tak boleh nak sewa ke, atau apa saja.

Elok anda pastikan dulu benda-benda macam ni supaya tak menyusahkan di masa akan datang. Kalau jiran tak boleh beritahu, tanya terus pada Pihak Berkuasa Tempatan kerana mungkin ada maklumat lain yang boleh anda ketahui.

 

5) Soalan Untuk Diri Sendiri

5a) Apakah perasan anda ketika pertama kali melihat rumah subsale tersebut?

Anda yang nak beli dan tinggal di rumah subsale tu, jadi anda perlu juga mengikut gerak hati anda dan mereka yang akan berpindah masuk dengan anda.

rumah subsale, rumah lama, beli rumah second hand, beli rumah subsale

Bila anda pertama kali nampak rumah tu online atau semasa melawat, ada tak rasa macam “Inilah dia rumah yang selama ini ku cari!” Kira terus rasa macam tak nak dah cari rumah lain.

Tanya juga pada ahli keluarga yang lain sama ada mereka pun rasa apa yang ada rasa.

5b) Bolehkah anda tinggal dan membina keluarga di situ untuk jangka masa panjang?

Perasaan saja mungkin tak berapa kuat untuk membuat keputusan nak membeli. Selepas anda dah tanya semua soalan di atas ni, penting juga untuk anda bayangkan sama ada rumah subsale itu boleh menjadi rumah anda untuk jangka masa panjang.

Kalau anda rasa tak boleh nak tinggal lama, mungkin boleh cuba rumah subsale yang lain.

Itu dia semua soalan-soalan yang dapat kami kumpulkan untuk anda. Sangatlah penting untuk anda bertanya soalan yang penting dan betul sebelum membeli rumah subsale supaya tak menyesal di kemudian hari.

Jangan nanti lepas dah bayar semua baru tahu ada macam-macam masalah dalam rumah atau dengan proses pembelian. Masa tu, tiada siapa yang boleh dipersalahkan tapi diri anda sendiri.

Kadang-kadang kita mungkin terlepas pandang, tapi dengan senarai soalan yang ada di atas, harapnya dapat membantu anda dalam membuat pilihan dan keputusan yang lebih baik.

 

Dah rasa tak sabar nak cari rumah subsale untuk menjadi kediaman anda sekeluarga, bolehlah lihat senarai hartanah yang ada di laman kami!

Read Next

Feedback