Adakah Sekarang Masa Yang Sesuai Untuk Membeli Rumah?

Jawapan ringkas dan mudah: Ya, terutamanya kerana anda sebenarnya membeli untuk anda dan/atau orang yang anda sayangi untuk menetap – dengan syarat anda mempunyai kewangan untuk melakukannya. Bacalah dengan lebih lanjut untuk mengetahui mengapa!
property industry in Malaysia

For the English version, click here.

 

Kalau anda memang dah lama menaruh impian untuk memiliki rumah sendiri, mesti anda dah ke merata tempat untuk mencari rumah yang bukan sahaja sesuai dengan keperluan anda, tetapi juga dalam linkungan bajet yang anda ada.

Sebelum ni, kita biasa dengar orang kata “Selagi anda ada kewangan yang kukuh, bila-bila pun boleh jadi masa yang terbaik untuk membeli hartanah”.

Tetapi kita sekarang sedang berhadapan dengan keadaan yang genting dan tak menentu.

Dengan apa yang sedang berlaku disebabkan oleh pandemik COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), terus-terang kami katakan yang sentimen pembeli rumah (yang mana sudah berkurangan) kini makin menurun.

Anda mungkin tertanya-tanya: Adakah membeli rumah sekarang idea yang bagus, atau patutkah anda tunggu dan lihat dulu? Keputusan ini akan kami teliti dengan lebih dalam lagi, jadi teruskan membaca!

 

Simpan Duit Untuk Membeli Rumah, Atau Simpan Duit Untuk Waktu Susah Nanti?

Buat masa ni, ramai yang memang fokus pada satu benda saja: Untuk terus hidup.

Isu-isu harian (seperti mencari keperluan asas) dah menjadi nombor satu; apa-apa saja perbelanjaan yang tak perlu akan dikurangkan atau dibuang terus.

Sekarang pun ramai yang tengah kesusahan sebab ada yang kena potong gaji, dan yang paling teruk, kena buang kerja.

Dengan pendapatan yang tak stabil, mereka terpaksa hidup dengan tahap kewangan “cukup-cukup makan”.

Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) pula mencatatkan gambaran suram: Pendapatan purata isi rumah akan mengalami penurunan sebanyak 12% pada tahun 2020.

Salah satu faktor utama yang menyumbang kepada kejatuhan mendadak ni ialah 70% Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di Malaysia kehilangan lebih daripada 50% pendapatan semasa PKP, berdasarkan kaji selidik dalam talian.

covid-article2-2

Ini adalah sangat penting kerana pada tahun 2017:

Persatuan PKS Malaysia menganggarkan 1 juta orang bakal kehilangan kerja selepas PKP, manakala Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia pula menganggarkan 2.4 juta risiko hilang pekerjaan jika PKP dilanjutkan lagi dua minggu.

Oleh itu, pihak kerajaan telah bertindak pantas dalam memperkenalkan macam-macam langkah yang dirancang khas untuk membantu demografi yang tertekan dengan kos sara hidup, dan diharapkan dapat membantu mereka membina semula simpanan mereka.

Ini termasuk caruman sukarela KWSP yang telah disemak semula, pengeluaran RM500 sebulan daripada Akaun 2 KWSP, bayaran bantuan kos sara hidup (Bantuan Sara Hidup dan Bantuan Prihatin Nasional), dan penangguhan pembayaran balik pinjaman oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Di samping itu, penganalisis (termasuk BNM) yakin yang industri hartanah cukup berdaya tahan, dan akan melonjak semula.

Ramalan ini disokong oleh pergerakan harga, jumlah, dan nilai semasa kemelesetan dan wabak virus yang pernah berlaku pada masa lalu.

Tambahan pula, inisiatif dan langkah untuk mengatasi masalah kediaman tak terjual (overhang), seperti Kempen Pemilikan Rumah (HOC) juga banyak diperkenalkan dalam beberapa tahun ni.

Jadi, keadaan sekarang mungkin dapat memberikan ruang pada pasaran hartanah untuk menangani masalah tersebut.

 

Tapi, Bila Agaknya Pasaran Hartanah Akan Betul-Betul Melonjak Semula?

Itu adalah soalan yang sangat bagus, dan kami pasti ramai yang tertanya-tanya soalan yang sama dalam benak pemikiran mereka untuk sekian lamanya!

Pertama sekali, mari kita lihat apa yang membuatkan industri hartanah tempatan ni sangat berdaya tahan.

Rumah adalah satu keperluan, bukan kemahuan. Berdasarkan Hierarki Keperluan Maslow, salah satu faktor penting yang manusia tak boleh kalau tak ada (selain dari udara, air, dan makanan) adalah tempat perlindungan.

covid-article2-1 (1)

Jadi, orang memang akan membeli ataupun menyewa rumah. Permintaan untuk rumah memang sedang mengalami tekanan, berikutan tempoh krisis yang berterusan.

Tapi, selepas kita semua melepasi tahap tu, masa tulah minat yang mendadak akan mula menyerang pasaran hartanah sekali lagi.

Tahukah anda yang China telah menyaksikan peningkatan jualan hartanah sebanyak tiga kali ganda di 30 bandar Tier 1 dan Tier 2 pada bulan Mac, selepas tamatnya tempoh kritikal mereka berdepan dengan wabak COVID-19?

Oleh itu, untuk menjawab soalan di atas: Ramalan terawal kami untuk pemulihan pasaran adalah H1 2021. Tetapi, mengapa?

Ini adalah kerana pemulihan pada masa lalu telah mengambil masa dari setahun, sehingga 2 tahun maksimum.

Namun, kerana COVID-19 dan PKP adalah peristiwa yang belum pernah terjadi sebelum ni, itu hanyalah anggaran terbaik kami.

 

Apa Yang Harus Anda, Sebagai Pembeli Rumah Kali Pertama, Lakukan Sekarang?

Jawapan paling mudah dan ringkas ialah: Sekarang adalah masa yang bagus untuk membeli rumah untuk kegunaan anda sendiri!

Sebabnya anda akan mendapat kediaman untuk anda dan/atau mereka yang disayangi duduki – dengan syarat anda kenalah ada kewangan yang stabil untuk membeli!

Secara idealnya, masa 'terbaik' untuk membeli hartanah yang dah lama anda impikan tu ialah semasa harga permintaannya yang tengah menurun mula berpatah balik dan akan meningkat semula.

Ini dikenali sebagai fasa "bottoming-out" atau di mana harga hartanah rumah jatuh ke paras yang paling rendah.

Untuk pengetahuan anda, dengan kemerosotan dalam industri hartanah, pemaju sebenarnya terdorong untuk buat apa saja yang mereka boleh untuk menambah nilai kepada hartanah mereka yang tak terjual (berita baik jika anda inginkan unit baru).

Walaupun tanpa HOC, mereka telah menawarkan pelbagai tawaran menarik. Kini, mereka mempunyai lebih banyak pakej dalam talian.

covid-article2-3

Lebih-lebih lagi, permintaan harga (jika anda melihat pada pasaran subsale) sedang berkurangan (telah menurun sejak Q4 2016), dan model pembiayaan telah menjadi lebih kondusif untuk pembeli.

Tanggungjawab kewangan terbesar yang perlu anda hadapi - ansuran bulanan selama 30 tahun akan datang - kini juga akan mengalami pengurangan.

Semua ni kerana tahap faedah yang diturunkan berikutan pemotongan Kadar Dasar Semalaman (OPR) BNM: Ia sekarang berada pada tahap yang sangat rendah iaitu 2.00%!

Membandingkan nombor itu kepada 8%-9%, atau kepada kadar dua digit yang pernah ada pada masa lalu, bayaran balik anda akan menjadi lebih rendah setiap bulan kerana adanya penurunan kadar faedah pinjaman (jika anda mempunyai pinjaman perumahan dengan kadar boleh ubah).

Bagi pembeli rumah yang masih mencari-cari pinjaman perumahan baru, kini anda boleh mendapatkan perjanjian dengan kadar faedah yang lebih rendah.

Jadi, jika anda ingin membeli hartanah sekarang, kami rasa cara yang paling bijak ialah untuk mengambil pendekatan yang lebih holistik dalam memiliki rumah.

Katakan anda adalah seseorang yang mempunyai Nisbah Khidmat Hutang (DSR) yang bagus, dan ada simpanan yang mencukupi untuk keadaan kecemasan, anda sebenarnya berada dalam kedudukan yang sangat menguntungkan!

Pembeli tak sepatutnya tengok samada mereka mampu untuk menanggung kos permulaan untuk memiliki rumah saja, tetapi kena juga tentukan samada mereka mampu atau tak nak cari duit bayaran bulanan, selain menyesuaikan diri dengan perbelanjaan lain.

Read Next

Feedback