Apa Itu Konsep Bangunan Hijau Di Malaysia?

Bangunan hijau bukan setakat cekap guna tenaga tapi perlu juga menggunakan bahan dan teknologi mesra alam. Jom tengok ciri bangunan hijau dan di mana anda boleh jumpanya di Malaysia!
konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Bila bercakap tentang penjagaan alam sekitar, kita mungkin terfikir pasal straw besi, tong sampah kitar semula, ataupun beg plastik yang kena caj 20 sen bila pergi 7-Eleven.

Tapi ada satu faktor besar kepada pencemaran yang kita terlepas pandang iaitu bangunan. Bangunan menyumbang sehingga 18% daripada pelepasan karbon dioksida di dunia.

Pada masa yang sama, bangunan ada potensi paling besar untuk menjimatkan tenaga berbanding sektor lain, seperti pengangkutan awam, pertanian, dan industri.

Sebab itulah konsep rumah hijau didirikan! Sebuah bangunan hijau adalah bangunan yang mengamalkan konsep mesra alam dalam seluruh kitar hidupnya, termasuklah:

  • Perancangan
  • Reka bentuk
  • Pembinaan
  • Penjagaan
  • Perobohan

 

Apakah Ciri Bangunan Hijau?

bangunan hijau, bangunan mesra alam, green building index, alam sekitar

Matlamat pembinaan bangunan hijau ni sebenarnya mudah je, iaitu untuk mengurangkan kesan keseluruhan persekitaran dan infrastruktur yang dibina ke atas kesihatan manusia and persekitaran semula jadi.

Oleh itu, sebuah bangunan yang dicop label ‘hijau’ bukan sembarangan karya seni biasa! Ia mesti mempunyai sifat, bentuk, dan fungsi yang mengikuti definisi and ciri-ciri spesifik bangunan hijau.

Sebuah bangunan hijau mesti:

  • Mempunyai kecekapan struktur yang nyata (dan boleh diukur) dalam penggunaan sumber seperti tenaga dan air
  • Melindungi kesihatan dan kesejahteraan penghuni
  • Meningkatkan produktiviti pekerja (jika sesebuah bangunan itu komersial)

Pendek kata, konsep bangunan hijau ni lebih kurang sama dengan bangunan semulajadi. Cuma menariknya, bangunan hijau ni dibina pada skala lebih kecil dan memberi tumpuan kepada penggunaan bahan semulajadi yang tersedia.

Secara ringkasnya, seni bina bangunan hijau lebih tertumpu kepada aspek penerapan fungsi yang cekap menggunakan semua sumber semula jadi dan buatan manusia.

Bangunan hijau ni ada dua jenis:

  • Sejak awal pembinaan, memang dilengkapi dengan ciri hijau
  • Bangunan lama yang diubah suai untuk memasukkan unsur hijau baru

Sebab tulah, bangunan hijau ni dikenali juga sebagai bangunan ‘mesra alam’!

 

Apa Kelebihan Tinggal Dalam Bangunan Hijau?

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Bangunan hijau boleh memberi kesan positif terhadap pelbagai aspek, antaranya:

1) Menjimatkan kos dalam menjaga bangunan

Ini mungkin faktor yang paling menarik para penghuni dan pemaju, walaupun buat yang tak berapa ada kesedaran mendalam tentang penjagaan alam sekitar.

Kos untuk mendirikan bangunan hijau mungkin lebih mahal daripada biasa kerana ia menggunakan bahan-bahan, peralatan, dan reka bentuk yang berbeza. Tak lupa juga pelbagai peraturan yang perlu dipatuhi!

Namun pelaburan ini adalah berbaloi buat jangka masa panjang disebabkan penjimatan yang diperolehi daripada penggunaan air, elektrik, penjagaan haba, dan sebagainya.

2) Menjaga kesihatan dan meningkatkan produktiviti

Manusia dan alam semula jadi tidak sepatutnya dipisahkan. Jadi para arkitek, jurutera, dan pemaju cuba menerapkan kembali ciri-ciri alam semula jadi dalam projek yang mereka bina.

Antara perkara yang selalu dilaksanakan adalah dengan menanam lebih banyak pokok di bangunan, ataupun kawasan perbandaran mereka.

Di bangunan pejabat yang ada kawasan seperti ini, mereka dapati lebih ramai pekerja turun ke bawah, dan duduk di atas bangku-bangku yang disediakan untuk merehatkan mata.

Para pemaju dan jurutera juga mula menggantikan bahan-bahan toksik serta menaiktaraf sistem pengudaraan bagi mengurangkan risiko asma dan kanser paru-paru.

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

3) Mengurangkan pembaziran dan mencegah pencemaran alam sekitar

Objektif paling penting yang ingin dicapai oleh bangunan hijau dah tentulah untuk mengurangkan kesan terhadap alam sekitar.

Sebab itulah proses mendirikan bangunan hijau melibatkan perancangan rapi dengan bahan-bahan yang akan digunakan, kemudahan yang akan disediakan, dan sebagainya.

Namun, ada satu faktor utama yang perlu anda pertimbangkan jika anda sedang meninjau bangunan atau kawasan yang anda ingin diami, iaitu LOKASI!

Lokasi rumah yang dekat dengan pejabat (atau sebaliknya) akan mengurangkan keperluan anda untuk memandu sehari-hari.

Lebih bagus lagi kalau anda boleh naik tren terus ke pejabat. Ramai penduduk sekitar Lembah Klang sekarang ni tinggalkan kereta mereka di rumah untuk menaiki tren.

Bukan saja anda dapat mengelakkan pengeluaran gas karbon dioksida, malah anda tak perlu isi minyak, terperangkap atas jalan, ataupun cari parking.

Barulah kurang tekanan, balik rumah pun tak marah-marah, dan boleh rehat sepuas-puasnya, kan?

 

Apakah 'Green Building Index' (GBI)?

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Di seluruh dunia, ada beberapa badan dan piawaian yang bertanggungjawab menyelaraskan sistem pengiktirafan bagi bangunan hijau. 

Contohnya LEED di Amerika, Green Star di Australia, dan GREENMARK di Singapura.

Di Malaysia, kita ada sistem pengiktirafan sendiri yang mengambil kira iklim dan juga pembangunan sosial, infrastruktur dan ekonomi di Malaysia.

Sistem ni dipanggil sebagai Green Building Index (GBI). GBI dibina oleh Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) dan Association of Consulting Engineers Malaysia (ACEM).

GBI menilai dan mengiktiraf bangunan hijau berdasarkan enam kriteria:

  • Kecekapan penggunaan sumber tenaga
  • Kecekapan penggunaan air
  • Kualiti persekitaran dalaman
  • Perancangan dan pengurusan tapak
  • Bahan-bahan dan sumber
  • Inovasi

Di bawah setiap kriteria, ada pelbagai perkara yang boleh dilakukan untuk memastikan bangunan tersebut mesra alam.

Contohnya, bagi kecekapan penggunaan elektrik, bangunan boleh mengurangkan pengumpulan haba yang diterima, atau menggunakan cahaya semula jadi, supaya tak perlu pasang lampu je memanjang.

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Bagi perancangan dan pengurusan tapak pula, lokasi yang berdekatan dengan sistem pengangkutan awam membantu mengurangkan kereta di jalan raya, sekali gus mengurangkan pelepasan karbon dioksida.

Setiap kriteria ini akan menyumbang kepada markah penuh bagi bangunan tersebut. 

Markah minimum untuk mendapatkan pengiktirafan bangunan hijau adalah 50. Lagi tinggi markah (maksimum 100), bangunan akan mendapat pengiktirafan berbeza, iaitu perak, emas, dan platinum.

 

Di Mana Adanya Bandar Dengan Bangunan Hijau Di Malaysia?

Dalam senarai ini, ada beberapa contoh (ada banyak lagi okay!) kawasan perbandaran di Malaysia yang telah diiktiraf GBI daripada pengiktirafan minimum, hinggalah ke perak, emas, dan platinum.

Projek-projek ini biasanya mempunyai kebun bunga dan pokok-pokok di sekitar kawasan perbandaran masing-masing.

Ada juga kemudahan yang menggalakkan penghuni untuk mengamalkan konsep mesra alam, seperti lorong basikal dan pusat kitar semula. 

Kalau anda tercari-tercari tempat tinggal yang sesuai dengan amalan hidup mesra alam, jom tengok senarai projek yang paling sesuai ni!

1) Leisure 1Farm Resort Central Spine di Iskandar Malaysia, Johor (diiktiraf GBI)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 1,765 ekar
  • Jenis hartanah: Rumah bandar, rumah semi-D, banglo, villa
  • Harga pelancaran: RM480,000 - RM2,350,000
  • Anggaran GDV: RM550 juta 

2) Eco Majestic di Semenyih, Selangor (diiktiraf GBI)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 1,089 ekar
  • Jenis hartanah: Rumah teres, apartmen, banglo, rumah semi-D, rumah kluster
  • Harga pelancaran: RM100,000 - RM645,000
  • Anggaran GDV: RM11 bilion 

3) Bandar Gamuda Gardens di Kuang, Selangor (GBI Tahap Perak)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 810 ekar
  • Jenis hartanah: Rumah teres, apartmen berservis, rumah semi-D berkembar, Rumah Selangorku
  • Harga pelancaran: RM180,000 - RM1.23 juta
  • Anggaran GDV: RM10.1 bilion

4) Sunway Resort City di Bandar Sunway, Selangor (GBI Tahap Perak)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 808 ekar
  • Jenis hartanah: Kondo, bangunan pejabat, hotel, pusat membeli-belah Sunway Pyramid, Sunway Lagoon, hospital, sekolah, dan pusat pengajian tinggi
  • Anggaran GDV: RM13.1 bilion

5) Bukit Bintang City Centre (BBCC) di Kuala Lumpur (GBI Tahap Emas)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 19.4 ekar
  • Jenis hartanah: Bangunan pejabat, sut residensi, hotel, pusat membeli-belah
  • Anggaran GDV: RM8.7 bilion

6) Marvelane Homes By The Lake di Subang Jaya, Selangor (GBI Tahap Emas)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Saiz: 16 ekar
  • Jenis hartanah: Rumah semi-D, banglo, rumah kelompok, rumah bandar, kondo
  • Anggaran GDV: RM800 juta

7) Tun Razak Exchange (TRX) (GBI Tahap Platinum)

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

  • Size: 70 ekar
  • Jenis hartanah: Pejabat, residensi berservis, Tun Razak Exchange Mall, pusat perdagangan baru Kuala Lumpur
  • Harga pelancaran: RM1.44 juta - RM2.48 juta (buat residensi berservis)
  • Anggaran GDV: RM40 bilion 

Untuk senarai lengkap bangunan diktiraf GBI, anda boleh melayari laman web rasmi Green Building Index.

 

Konsep Rumah Hijau & Kebaikannya

Untuk konteks, maksud rumah hijau ni ialah rumah yang mesra alam dan mementingkan pemeliharaan alam sekitar, bukannya rumah hijau yang dibuat daripada kaca untuk tumbuh-tumbuhan, ye!

Sama macam bangunan hijau, rumah hijau dibina dan direka khas untuk mengoptimumkan penggunaan sumber tenaga alam sekitar tanpa pembaziran.

Jadi,  akan ada siling yang tinggi untuk aliran udara yang lebih baik, dan tingkap penuh untuk mencerahkan rumah untuk penggunaan sumber tenaga dengan bijak.

Rumah hijau boleh membantu menjimatkan kos penyelenggaraan dan utiliti, mengurangkan penerapan haba dan penggunaan tenaga, dan ada juga rumah yang mempunyai sistem pengumpulan air hujan untuk kegunaan seterusnya menjimatkan air.  

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

 

Macam Mana Nak Amalkan Konsep Mesra Alam Di Rumah?

Konsep mesra alam ini bukan setakat pilih apartmen yang banyak pokok je, tapi perlu juga diamalkan sebagai gaya hidup tau! 

Perhatikan apa yang anda guna dalam kehidupan seharian dan lihat mana-mana peluang untuk mengurangkan pembaziran dan menjaga alam sekitar. Ini antara perkara yang anda boleh mula buat:

1) Tukar lampu kepada LED

Mentol LED boleh memancarkan lebih banyak cahaya, pada masa yang sama mengurangkan penggunaan elektrik.

Walaupun mentol LED mahal sikit berbanding lampu biasa, anda dapat menjimatkan bil dan menggunakan kurang tenaga dalam jangka masa panjang.

2) Uruskan sampah-sampah berbeza

Kat bawah sink, letakkan tong berbeza untuk jenis sampah berbeza seperti plastik, kaca, kertas, tin, dan sebagainya.

Bila ada tong lain-lain barulah semangat nak asingkan dan kitar semula sampah anda.

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Amalan kitar semula memang bermanfaat kepada alam sekitar. Tapi ianya lagi berkesan kalau anda tak gunakan langsung barang-barang tersebut.

Contohnya, anda boleh kurangkan beli air tin ataupun makanan ringan yang datang dalam paket.

Sebaliknya, banyakkan minum air yang boleh diisi terus daripada penapis air, dan masak menggunakan bahan-bahan yang boleh lupus dalam tanah.

3) Gunakan air-cond dengan bijak

Kat Malaysia ni bila dah panas, memang tak selesa kalau tak guna air-cond. 

Tapi air-cond lah yang boleh menjadi penyumbang terbesar dalam bil elektrik anda hujung bulan. Jadi macam mana nak jimatkan penggunaan elektrik dan juga bil?

Pertama sekali, pastikan bilik anda sesuai dengan air-cond. Kalau ruang bilik terbuka tanpa dinding atau pemisah, angin air-cond akan tersebar dan makin susah untuk ia sejukkan bilik anda.

Pastikan juga pintu dan tingkap anda ditutup. Anda nak sejukkan rumah anda je, bukan rumah jiran sekali!

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Periksa penapis dalam air-cond sekali-sekala. Kalau kotor, air-cond akan gunakan lebih banyak tenaga untuk beroperasi.

4) Gunakan peralatan elektrik 5-bintang

Kalau anda perasan, sekarang ni ada pelekat 5-bintang oleh Energy Efficiency Label bagi peralatan elektrik yang menggunakan elektrik secara bijak.

Jadi sebelum beli peralatan-peralatan elektrik besar seperti peti sejuk dan mesin basuh, buat kaji selidik sikit tentang jenama macam mana yang ada pengiktirafan ini.

Peralatan elektrik 5-bintang ni mungkin mahal sedikit, tapi ianya berbaloi untuk jimat wang dan mesra alam sekitar, terutamanya untuk peralatan yang kerap digunakan seperti peti sejuk, penghawa dingin, kipas, pemanas air, ketuhar gelombang mikro, dan mesin basuh.

Anda boleh buat kaji selidik dan kira-kira ringkas akan penggunaan elektrik bagi peralatan tersebut berdasarkan spesifikasi yang diberi.

5) Tanam pokok dan bunga di rumah

Tiada yang lebih mesra alam daripada menanam sendiri tumbuh-tumbuhan di rumah!

Pokok-pokok ni bukan je membantu pengudaraan dalam rumah, malah buat sejuk mata memandang.

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

Bagi yang tak pernah ada pasu bunga sebelum ni, anda boleh mula dengan pokok kaktus kecil yang dikira sebagai tumbuhan paling senang nak jaga.

Bagi yang ada kawasan lebih di luar rumah, anda boleh tanam sayur-sayuran asas buat kegunaan sendiri.

6) Kompos sisa makanan

Ada kalanya memang tak boleh elak akan ada sisa makanan macam kulit oren, pisang, dan bahagian yang sudah reput dan tak boleh dimakan.

Daripada buang je dalam tong sampah, bolehlah cuba kaedah kompos untuk menghasilkan baja yang organik dan pasti disukai tanaman anda.

Tanaman akan bertumbuh lebih subur dan pencemaran di tapak pelupusan sampah akan berkurang!

Caranya mudah je, dan sesuai untuk tempat kecil seperti apartemen dan kondo, ataupun halaman rumah yang sederhana besar. 

konsep bangunan hijau, bangunan hijau, bangunan hijau di malaysia

 

Mula Amalkan Konsep Mesra Alam Sekarang!

Seperti yang kami nyatakan di atas, kita boleh mula amalkan konsep mesra alam dalam kehidupan seharian.

Mungkin ada yang skeptikal mengatakan yang tindakan secara individu tak mampu memberi sebarang kesan terhadap perubahan iklim besar di tahap dunia.

Namun apa yang penting adalah kita buat setakat apa yang kita mampu untuk bumi kita, dengan harapan kita dapat menggalakkan orang lain mengambil contoh.

Kita juga ingin menerapkan tabiat ini terhadap anak-anak, semoga mereka dapat buat impak pada skala yang lebih besar buat generasi masa depan. Lagipun, membazir itu kan amalan syaitan!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback