Apa Tu RUMAWIP (Residensi Wilayah) Dan Macam Mana Nak Mohon?

Residensi Wilayah, yang dahulunya dikenali sebagai Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (singkatannya ialah RUMAWIP), merupakan program perumahan mampu milik yang menyediakan kediaman untuk warga Wilayah Persekutuan. Macam mana nak mohon? Jom baca!
affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

Click here for English version.

 

RUMAWIP, atau nama barunya Residensi Wilayah, adalah inisiatif kerajaan yang direka untuk menyediakan rumah mampu milik pada pembeli rumah pertama.

RUMAWIP ni dulu dikenali sebagai Projek Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (Federal Territories Affordable Housing Project), tapi sekarang dah beroperasi di bawah projek Residensi Wilayah.

Objektifnya tetap sama, untuk membantu golongan berpendapatan rendah, sederhana, dan pembeli rumah pertama untuk dapat memulakan langkah yang penting dalam proses membeli rumah.

Kalau anda adalah orang menetapi kriteria di atas tu, teruskan membaca untuk tahu kenapa RUMAWIP ni adalah untuk anda dan macam mana untuk mendapatkannya.

 

Apa Pula Rumah Residensi Wilayah?

Residensi Wilayah adalah projek perumahan yang membangunkan dan menyediakan hartanah baru, khususnya rumah mampu milik. Ini nama baru kepada RUMAWIP.

Maknanya saiz dan kos unit di setiap pembangunan dah dihadkan kepada:

  • Kos maksimum RM300,000
  • Saiz rumah tidak kurang dari 900 kaki persegi
  • Mempunyai tagline “Residensi Wilayah Residensiku”

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah

Harga rumah di skala yang rendah berbeza, dan bergantung kepade lokasi pembangunan.

Pada satu masa dahulu, rumah harga rendah dibawah skim RUMAWIP dijual pada harga RM52,000 di Labuan, manakala di Kuala Lumpur dan Putrajaya pula dijual pada harga RM63,000.

Perubahan baru pada Residensi Wilayah dibuat untuk mengurangkan densiti rumah mampu milik, yang mana projek perumahan RUMAWIP dah mengurangkan jumlah unit dari sekitar 400 unit ke 250 unit sahaja.

Biasanya RUMAWIP terdiri daripada projek kondominium atau pangsapuri, lot bumi pun ada!

Antara jenis hartanah RUMAWIP, ada 3 jenis yang biasa ditawarkan:

Rumah Harga Rendah

  • 700sqft
  • RM63,000 (Kuala Lumpur dan Putrajaya), atau RM52,000 (Labuan)

Rumah Harga Sederhana Rendah

  • 800sqft
  • RM63,001 hingga RM150,000

Rumah Harga Sederhana

  • 650sqft
  • RM150,001 hingga RM300,000

 

Siapa Yang Layak Untuk RUMAWIP?

rumawip, residensi wilayah, perumahan dbkl

RUMAWIP adalah inisiatif projek perumahan yang menyediakan rumah mampu milik di sekitar Wilayah Persekutuan, Malaysia.

Kelayakan bergantung pada status keutamaan, dengan syarat-syarat kat bawah ni:

Umur

  • 21 tahun dan ke atas

 

Latar belakang pemohon

 

  • Lahir, kerja, atau tinggal di Wilayah Persekutuan

 

Keutamaan

  • Keutamaan untuk mereka yang belum ada rumah

 

Had gaji individu

  • Tak lebih dari RM10,000 sebulan

 

Had gabungan gaji pasangan

  • Tak lebih dari RM15,000 sebulan

 

Had RUMAWIP

  • Hanya satu RUMAWIP untuk setiap isi rumah

Kalau tak layak untuk RUMAWIP, jangan risau sebab ada pelbagai lagi skim rumah mampu milik untuk warga Malaysia seperti di bawah ni! 

PR1MA

  • 21 tahun ke atas
  • Tiada lebih daripada 1 hartanah
  • Pendapatan bulanan RM2,500 hingga RM15,000
  • Harga rumah RM100,000 hingga RM400,000

Skim Rumah Pertamaku

  • 40 tahun ke bawah
  • Rumah pertama sahaja
  • Gaji pasangan tak lebih RM10,000
  • Gaji pemohon individu tak lebih RM5,000
  • Harga rumah RM100,000 hingga RM500,000

PPA1M (PPAM)

  • 18 - 60 tahun sahaja
  • Untuk rumah pertama sahaja, untuk pekerja kerajaan/badan berkanun
  • Gaji pasangan Tak melebihi RM10,000
  • Harga rumah RM100,000 hingga RM300,000

MyHome

  • 18 dan ke atas
  • Untuk rumah pertama sahaja
  • Gaji pasangan antara RM3,000 hingga RM6,000
  • Harga rumah RM80,000 hingga RM300,000

Rumah Selangorku

  • 18 dan ke atas
  • Tak memiliki hartanah di Selangor
  • Gaji pasangan tak lebih RM10,000
  • Harga rumah RM42,000 hingga RM250,000

 

Projek Terkini RUMAWIP (Kemas Kini March 2021)

Dah tau dah tentang RUMAWIP, sekarang kami kongsi projek terkini supaya anda boleh cepat-cepat memohon untuk rumah idaman anda!

Sebelum anda daftar permohonan untuk RUMAWIP, teliti dahulu senarai kawasan di bawah. Kaji setiap kawasan dengan mendalam sebelum membuat pilihan mutlak. Ye lah, nak membina kehidupan berumah bukan lah benda yang remeh!

rumawip, residensi wilayah, perumahan dbkl

Bukit Lanjan, Damansara

  • RM300,000
  • 900 sqft

Residensi Hijauan Pantai, Lembah Pantai

  • RM300,000
  • 900 sqft

LSH33 @ Sentul

  • RM300,000
  • 850 sqft

Residensi Riamas, Jalan Klang Lama

  • RM230,000
  • 850 sqft

Residensi Laman Sari, Kuala Lumpur

  • RM300,000
  • 900sqft

SkyAwani V @ Sentul, Kuala Lumpur

  • RM300,000
  • 800sqft

SkyAwani IV @ Setapak, Kuala Lumpur

  • RM300,000
  • 800sqft

Vista Danau Kota @ Setapak, Kuala Lumpur

  • RM300,000
  • 810sqft

 

Fokus: RUMAWIP Kepong

Kalau nak tahu di Kepong, terdapat 4 RUMAWIP! Banyak tu…

Kepada yang belum tahu, Kepong terletak di bawah zon Sentul. Posisi kawasan ini memang strategik, dari sudut kedudukan relatif. Ia terletak berdekatan dengan Bandar Sri Damansara, Sungai Buloh, Bukit Lagong, barat Bukit Lanjan, dan timur Selayang.

Jika anda kerap ke Kuala Lumpur, anda akan menikmati fakta ini. Mana tak nya, jarak antara Kepong dan pusat bandaraya hanya 6 kilometer!

Berikut adalah senarai RUMAWIP Kepong yang anda perlu tahu:

Rujuk laman web Residensi Wilayah ini untuk senarai lokasi RUMAWIP yang lain.

rumawip-malaysia2

 

Macam Mana Nak Mohon RUMAWIP?

Langkah pertama adalah kena semak jika anda layak atau tak.

Katakan anda dah memenuhi keperluan residensi, tempat kerja, atau tempat lahir, dan had pendapatan pun dah kena, maknanya halangan pertama untuk mendapatkan RUMAWIP tu dah berjaya ditempuh dengan jayanya!

Okay, sekarang masa untuk daftar dan mohon skim tersebut di portal online RUMAWIP untuk mencari rumah RUMAWIP anda.

Kat situ, boleh la jenguk-jenguk semua projek yang ada, jadi dapat tengok jenis hartanah dan lokasi yang anda berkenan.

Kalau anda daftar untuk skim yang belum lagi dibuka untuk permohonan, nanti anda akan dapat emel bila permohonan tu dah dibuka.

Banyak gak la dokumen yang diperlukan untuk anda buktikan kelayakan dan nak mohon untuk projek RUMAWIP ni. Pastikan ada semua dokumen di bawah ni ya:

  • Borang Permohonan
  • Surat Sumpah
  • Bukti Kad Identiti Pemohon
  • Sijil Nikah (jika berkenaan)
  • Slip Gaji atau Penyata Bank
  • Bil Utiliti (bukti alamat)
  • Salinan Surat Perjanjian Jual Beli (SPA) untuk hartanah sedia ade (jika berkenaan)

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

Mungkin ada lagi dokumen lain yang diperlukan, tapi yang tu bergantung kepada situasi setiap individu yang memohon.

Yang ni boleh semak dengan badan berkenaan masa hantar permohonan untuk pastikan yang anda dah sertakan semua kertas kerja yang diperlukan.

Setiap hartanah diurus oleh badan yang berlainan, jadi dokumen anda tak dihantar terus kepada pusat agensi.

Anda juga kena periksa dulu dengan pengurus atau pemaju hartanah untuk hartanah yang berkenaan untuk pastikan anda sertakan butiran yang betul.

Pembahagian unit hartanah pula dibuat secara pengundian yang dibuat pada masa tertentu dan semua pemohon kena hadir, atau boleh juge melantik proksi untuk mewakilkan anda menggunakan "Surat Perlantikan Proxi".

Pengundian ni berbeza ikut pemaju, tapi macam mana pun, memang kena bayar deposit 10% daripada harga rumah kalau berjaya.

Apakah Rumawip dan cara mohon

Yang ni boleh semak dengan badan berkenaan masa hantar permohonan untuk pastikan yang anda dah sertakan semua kertas kerja yang diperlukan.

Setiap hartanah diurus oleh badan yang berlainan, jadi dokumen anda tak dihantar terus kepada pusat agensi.

Anda juga kena periksa dulu dengan pengurus atau pemaju hartanah untuk hartanah yang berkenaan untuk pastikan anda sertakan butiran yang betul.

Pembahagian unit hartanah pula dibuat secara pengundian yang dibuat pada masa tertentu dan semua pemohon kena hadir, atau boleh juge melantik proksi untuk mewakilkan anda menggunakan "Surat Perlantikan Proxi".

Pengundian ni berbeza ikut pemaju, tapi macam mana pun, memang kena bayar deposit 10% daripada harga rumah kalau berjaya.

 

Bagus Ke RUMAWIP Ni?

Mesti anda terfikir yang ni semua ni macam indah khabar dari rupa je. Ye lah, lepas dah macam-macam kes penipuan jadi kat Malaysia ni, terus ada isu nak percayakan sesiapa terutama bila nampak "too good to be true" ni!

Apakah Rumawip dan cara mohon

Tapi, percayalah ini semua BENAR! Rumahwip memang projek perumahan yang direka untuk menawarkan rumah mampu milik dan mudah diakses pade warganegara Malaysia di sekitar Wilayah Persekutuan.

Ni adalah salah satu sokongan dan bantuan kerajaan yang ternyata datang dengan pelbagai faedah istimewa!

Rumah ni semua dijual pada harga bawah dari harga pasaran, dan selalunye dah ada pelbagai kemudahan cam taman permainan dan kolam renang, yang mana penduduk dapat menikmati kehidupan yang lebih menarik.

Ni juga bermaksud yang rumah ni memang ade permintaan tinggi, dan keutamaan selalunye dibagi kepada pembeli rumah pertama.

Penting juga untuk anda tau yang Residensi Wilayah ni satu skim yang direka untuk menawarkan rumah mampu milik, tapi anda kena jugak bayar 10% deposit untuk pembelian rumah. Yang deposit ni anda kene pandai-pandai la simpan ya.

Ada juga beberapa limitasi untuk pemilikan rumah RUMAWIP yang anda kena tahu seperti RUMAWIP ni tak boleh dijual dalam masa 10 tahun lepas pembelian.

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

Jadi, memang terbukti la yang anda mohon rumah ni memang khas untuk keluarga yang tercinta dan bukannya sebab nak cari peluang buat pelaburan rumah pula.

Tapi, kalau tiba-tiba nak pindahkan pemilikan pade ahli keluarga, ada dispensasi khas yang diberikan untuk mereka.

Skim ni jugak letak syarat yang ketat untuk menyewakan rumah RUMAWIP yang dah dibeli.

Bila dah dapat rumah, anda hanya boleh menyewakannya kepada penyewa yang memenuhi kriteria yang ditetapkan seperti mestilah warganegara Malaysia atau pemiliknya terpaksa berpindah keluar dari Wilayah Persekutuan. 

 

Manfaat RUMAWIP Sebagai Rumah Pertama

Selain daripada harga yang berpatutan dan lokasi yang strategik, RUMAWIP juga mempunyai beberapa manfaat besar, terutamanya untuk pembeli rumah pertama.

  • Paling sesuai untuk pembelian rumah pertama kerana untuk harta tanah RUMAWIP, syaratnya adalah pemohon tak boleh memiliki harta tanah lain.
  • Unit yang kosong supaya anda boleh menyerlahkan kreativiti anda apabila hiaskan rumah.
  • Harga dan kos yang agak rendah, terutamanya untuk bayaran ansuran bulanan (berbanding sewa bulanan) dan pengubahsuaian.
  • Harga rumah ditetapkan maksimum RM300,000, jadi anda layak memohon untuk Skim Rumah Pertamaku dengan biayaan sampai 100%.
  • Bebas untuk memilih mana-mana RUMAWIP yang anda hendak. Ada yang berstatus residensi supaya anda boleh nikmati bil utiliti yang lebih murah!
  • Bebas untuk memilih nombor unit, tahap, dan lokasi berhadap barat, timur, selatan, atau utara.
  • Sebuah pelaburan jangka masa panjang yang akan menjadi amat bernilai pada masa hadapan!
  • Boleh juga buat pembiayaan semula rumah untuk buat untung.
  • Boleh disewa keluar pada masa hadapan dan untuk warganegara Malaysia sahaja.
  • Bergantung kepada projek, terdapat fasiliti yang menarik dan sesuai untuk seisi keluarga!
  • Jika permohonan atau pembiayaan tak berjaya, deposit penuh akan dipulangkan.

Apakah Rumawipdan cara mohon

 

4 Tips Beli RUMAWIP

Bila nak beli rumah tu, bukan setakat sediakan dokumen je tapi juga perlu pastikan yang rumah tu sesuai untuk anda, dan anda layak untuk dapat pinjaman bank.

1.    Pastikan laporan CCRIS anda cantik

Yang ni sangat penting untuk pastikan anda lulus pinjaman bank! Dalam laporan CCRIS ni ada semua maklumat berkenaan pinjaman dan pembayaran balik anda, seperti PTPTN, kad kredit, pinjaman kereta.

Bila memohon untuk pinjaman bank, tak kira untuk rumah atau kereta ke apa, bank pasti akan tengok laporan CCRIS anda.

2.   Jangan leka semasa beli rumah

Maksudnya, jangan tunggu je pengumuman rasmi untuk RUMAWIP, ambiklah inisiatif untuk cari RUMAWIP terlebih dahulu sebelum orang ramai mula daftar. Boleh cari melalui Google, Facebook, atau ikuti ejen harta tanah/kawasan.

Kenapa? Sebab projek RUMAWIP adalah siapa cepat dia dapat, jadi kalau anda terleka, boleh lah ucap selamat tinggal kepada rumah idaman anda.

Lagi satu, jangan malas bila sediakan dokumen. Nak hantar ke bank dan tunggu untuk lulusan pun akan ambil masa, jadi pastikan anda buatnya secepat mungkin.

3.   Berkomunikasi dengan ejen anda

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

Kalau dah rasa aish, leceh apabila ejen asyik tanya soalan, bertenang sebab ni memang pekerjaan mereka, bukannya nak saja-saja tanya (untuk hal berkenaan hartanah lah).

Ini kerana ejen perlu memahami situasi anda 100% supaya mereka boleh bantu dapatkan rumah dan lulus pinjaman kewangan. Ejen tu pun akan cadangkan skim atau bank yang mana paling sesuai, jadi buat ramah sikit lah.

Tambahan lagi, ejen hartanah akan bantu hantar semua dokumen supaya anda tak perlu susah payah dan ambik cuti kerja sehari!

4.   Pastikan bayaran dibuat kepada pihak yang betul

Bukan sahaja untuk bayaran bulanan, tapi juga untuk kos guaman. Jangan sesekali buat bayaran kepada akaun yang mempunyai nama persendirian, seperti nama ejen atau pemilik pemaju hartanah tersebut.

 

Apa Lagi Yang Nak Kena Tahu?

Kalau anda rasa RUMAWIP ni adalah pilihan yang terbaik, anda tak berseorangan.

Projek ni memang selalunya ramai yang mohon, jadi permintaan memang melebihi jumlah rumah yang disediakan.

Di bawah ni ada beberapa persoalan yang mungkin sedang berlegar-legar dalam kepala anda:

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

1) Orang pencen boleh mohon tak?

Memang boleh. Tak semestinye orang muda je boleh mohon untuk RUMAWIP ni. Kalau yang dah pencen, pun boleh mohon mengikut terma dan syarat.

2) Apa yang terjadi pada hari pengundian?

Yang ni bergantung pade setiap pemaju. Kalau untuk pembangunan yang ramai orang minta, mungkin anda kena cabut nombor unit secara rawak, baru boleh pilih unit dan buat keputusan nak ke tak nak.

Selepas tu dah tak boleh cabut nombor lain lagi. Kalau untuk pembangunan yang permintaan tak tinggi, anda mungkin ada peluang untuk pilih mana-mana unit.

3) Perlukan 'Letter of Proxy' ke?

Kalau anda ada halangan untuk pergi masa hari pengundian tu, boleh gunakan "Surat Perlantikan Proxi" untuk wakil anda. Di bawah ni, kami sediakan contoh surat tu.

affordable housing, housing project, RUMAWIP, residensi wilayah, rumahwip

4) Boleh ke nak sewakan unit RUMAWIP?

Dalam keadaan tertentu, anda boleh sewakan hartanah RUMAWIP kepada orang lain. Boleh semak terma dan syarat di laman web RUMAWIP untuk maklumat lanjut.

5) Boleh ke nak 'upgrade' kepada unit lebih besar?

Ya, memang boleh! Tuan rumah boleh 'upgrade' kepada unit lebih besar. Tapi, harga jualan unit terdahulu akan dihadkan mengikut terma dan syarat dari pemaju.

6) Berapa projek boleh mohon?

Terhad kepada maksimum 3 permohonan je untuk setiap pemohon pada bila-bila masa.

7) Boleh tak batalkan permohonan jika nak pilih projek baru?

Selagi permohonan tu belum disemak oleh pegawai pemaju atau RUMAWIP, anda masih boleh menamatkannya.

Tapi, jika permohonan tu dah disemak, kenalah emel ke urusetiaresidensiwilayah@kwp.gov.my Dalam e-mel tu, perlu juga letak maklumat ni:

  • Nama penuh
  • Nombor Kad Pengenalan (IC)
  • Projek yang nak batal
  • Sebab pembatalan

Tiunggu! Jika anda dah terima surat tawaran untuk projek RUMAWIP, dan masih lagi nak membatalkan tawaran tu, anda kena hantar surat bersama dengan alasan untuk pembatalan.

Lepas tu, nama akan diletakkan dalam senarai hitam dan tak dapat mohon mana-mana projek RUMAWIP lain untuk 12 bulan akan datang selepas pembatalan, jadi pilihlah dengan bijak!

Selamat mencari dan semoga berjaya!

 

Panduan Relevan

 

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback