Berani Tak Beli Rumah Berhantu Yang Harga 40% Lebih Murah?

Tahu tak di Malaysia, ada beberapa buah rumah berhantu terkenal mendapat potongan 40% dari harga yang disenaraikan selepas dinilai! Wah, menarik! Persoalannya sekarang, berani dan sanggupkah anda?
beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

Klik sini untuk versi Mandarin

 

Hakikatnya, ramai takut untuk membeli rumah yang dikatakan berhantu. Sebabnya? Ya lah, bukan saja tidak selesa, ada juga risau jika susah nak jual balik. 

Memandangkan harga rumah berhantu biasanya lebih rendah berbanding harga pasaran, rumah ini juga turut menghantui pelabur untuk membelinya, yang mungkin berpandangan ia pelaburan yang baik kerana dibeli dengan harga rendah dan jual lebih mahal.  

Tetapi berbaloikan melabur dalam “hartanah berhantu” ini? Apa yang perlu diberi perhatian ketika membelinya, dan apakah strategi untuk keuntungan pelaburan setelah dibeli. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan taktik pelaburan untuk rumah berhantu!

 

Apa Itu Rumah Berhantu?

Secara umumnya, rumah berhantu ini berkait rapat dengan kejadian yang berlaku dalam rumah tersebut, seperti pembunuhan kejam, kematian menyayat hati, kes bunuh diri dan lain-lain.

Dari situ, wujudlah kisah hantu dan seram yang didengari, dan seterusnya wujudlah reputasi rumah berhantu.

Walau bagaimanapun, tidak ada definisi hitam dan putih mengenai rumah berhantu dalam undang-undang Malaysia, jabatan kerajaan seperti Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) belum ada rekod rasmi tentang hartanah jenis ini.

Ketika ini, kebanyakan rumah jenis ini dinilai berdasarkan data transaksi dan rekod penilaian hartanah, dan setiap bank mempunyai kriteria tersendiri bagi meluluskan atau menolak permohonan pinjaman perumahan.

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

 

Kenapa Rumah Berhantu Boleh Jadi Pelaburan Hartanah Popular?

Biasanya, bila kita tahu rumah yang nak dibeli berkemungkinan besar ‘berpenghuni’, memang terus angkat kaki!

Namun jangan terkejut kerana masih ramai pelabur hartanah tidak bertanggungjawab dengan rakus membuat duit dari rumah berhantu ini. Oleh itu, rumah berhantu ini dijadikan satu ‘lubuk’ buat mereka, kemudian membentuk pasaran pelaburan rumah berhantu yang unik dan menguntungkan.

Trend pelaburan rumah-rumah berhantu ini selalunya berlaku di kawasan dengan penduduk berkepadatan tinggi, tanah yang terhad serta harga hartanah yang tinggi, seperti kota-kota besar di China, Hong Kong, Taiwan, dan Jepun.

Jadi, konsep “takut menjadi miskin dan tidak takut hantu” dah sebati dengan orang di sana, sehinggakan mereka dah tidak kisah pun tinggal dalam rumah berhantu. Rela lagi dikacau hantu, dari diganggu ah long dan bank!

Di Hong Kong, Ng Goon-lau, seorang pelabur hartanah yang digelar "Raja Rumah Berhantu", memberitahu dia mengendalikan sebanyak 200 rumah berhantu selama bertahun lamanya.

Misalnya, dia pernah membeli sebuah flat dengan harga HK$1 juta, 30% lebih rendah berbanding harga pasaran pada 2010, lapan tahun selepas itu flat itu dianggarkan bernilai HK$4.4 juta!

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

Ng Goon-lau, Raja Rumah Berhantu Hong Kong, (Kredit foto: squarefoot.com.hk)

Kelebihan rumah berhantu ni adalah harganya yang 30% hingga 50% lebih rendah daripada harga pasaran. Bayangkan di Hong Kong ni, antara kawasan dengan harga hartanah paling tak masuk akal!

Bahkan di Taiwan pula, wujud rantaian industri rumah berhantu disertai pekerja pembersihan tempat pembunuhan, ejen hartanah dan pelabur yang memang menumpukan pelaburan mereka di hartanah jenis ini.

Pasaran rumah berhantu ni kalau kena gaya, memang menguntungkan. Misalnya, rumah yang menjadi inspirasi filem “The Conjouring” berjaya dijual dengan harga AS$1.2 juta (sekitar RM5.03 juta) pada 2021.

Nak tahu harga sebelum tu? Hanya AS$439,000 pada 2019! Tak ke banyak beza tu….

 

Di Malaysia, Rumah Berhantu Dianggarkan 40% Lebih Rendah Daripada Harga Pasaran!

Harga rendah ni memang menjadi faktor utama pelabur berminat dengan rumah berhantu kan!

Di pasaran hartanah Malaysia, Datuk Paul Khong, pengarah urusan Savills Malaysia, menjelaskan bahawa penilaian rumah berhantu di Malaysia menawarkan potongan sebanyak 40% lebih rendah daripada harga pasaran!

Dia memberikan contoh kisah sebuah banglo yang terletak di Jalan Turi Bangsar, tempat berlakunya pembunuhan kejam, yang kini sedang dinilai oleh penilai hartanah.

Menurutnya, dalam situasi ini, penilai hartanah lebih berhati-hati membuat penilaian dengan meletakkan nilai hartanah lebih rendah walaupun lokasi hartanah itu terletak di Bangsar.

"Oleh kerana bangunan seperti itu bukan permintaan ramai, pastinya akan ada kos perobohan tempatan, makan harga tanah akan didiskaunkan lebih dari 40%,” jelasnya.

Bagi masyarakat Cina, upacara penyucian dan halau hantu dibuat di hartanah tertentu juga menyebabkan pengurangan harga antara 15% hingga 20% berbanding harga pasaran, kata pelelong hartanah Charles Tan.

Jangan tak tahu, untung juga sebenarnya beli “rumah berhantu” ni. Misalnya, rumah usang yang orang takut ni, dibeli oleh bekas pemain bola sepak Kedah, Azmeer Yusof di Alor Setar.

Dia beli rumah dengan keluasan 4,500 kps itu dengan harga hanya RM200,000 dan buat kerja ubah suai. Sebelum kerja siap, dah ada pembeli tawar harga RM320,000. Tak ke untung tu!

Tapi, jangan sesuka hati buat fitnah kata rumah tu berhantu ye, silap-silap dikenakan tindakan oleh pemilik rumah. 

Sebab kadang-kadang tak ada hantu pun, dengar bunyi guli pun orang kata berhantu, sedangkan itu fenomena sains. Atau rumah dah usang dan buruk sebab lama ditinggalkan. 

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

 

2 Strategi Pelaburan Rumah Berhantu

Strategi pelaburan hartanah rumah berhantu adalah berdasarkan pada harga rumah ini yang jauh lebih rendah berbanding harga pasaran.

Berikut adalah dua strategi pelaburan yang biasa untuk jenis hartanah ini:

a. Beli harga rendah, jual harga tinggi

Membeli dengan harga rendah dan menjual dengan harga tinggi biasanya menjadi strategi banyak dibuat pelabur hartanah, matlamatnya sudah tentu untuk dapat untung hasil perbezaan jual beli itu.

Memandangkan penilaian rumah berhantu ini boleh menjadi lebih rendah berbanding harga pasaran, ia memberi peluang kepada pelabur untuk menjualnya semula dengan harga lebih tinggi pada masa akan datang.

Sebabnya, dalam jangka masa panjang, 'populariti' rumah berhantu dan kisah seram yang dikaitkan dengannya akan beransur-ansur dilupakan orang. Maka, mudahlah untuk menjual hartanah itu dengan harga yang lebih tinggi nanti.

Jadi, berapa agaknya harga permulaan nak diletakkan untuk rumah berhantu dalam pelaburan hartanah?

Raja pelaburan rumah berhantu di Hong Kong, Ng Goon-lu menyatakan bahawa jika harga pembelian rumah berhantu itu lebih rendah 30% hingga 50% dari harga pasaran, akan wujud lebih banyak ‘lubang’ untuk mengaut keuntungan.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

b. Sewakan dengan harga tinggi

Selain dari strategi membeli rendah dan menjual tinggi, untung boleh diperolehi dengan menyewakannya.

Sesetengah pelabur akan mencari penyewa bagi menghentikan khabar angin rumah itu berhantu, dan kemudian menjualnya dengan harga lebih tinggi, dalam jangka waktu lebih pendek.

Sudah tentu, jika dibandingkan dengan rumah biasa, rumah berhantu perlulah menarik perhatian bakal penyewa menerusi kemudahan dan penyewaan yang disediakan.

Pelabur boleh mulakan dengan hiasan dalam rumah. Sebagai tambahan kepada hiasan asas, ruang tragedi buruk itu boleh diubah menjadi ruang terbuka seperti ruang tamu dan kawasan pejabat, ini bagi mengurangkan tanggapan buruk atau rasa seram dengan kawasan itu.

Di samping itu, jika susun atur rumah agak besar atau terdapat lebih dari dua bilik, pelabur boleh menggunakan model penyewaan untuk menyewakan bilik kepada penyewa yang berlainan, dengan harga sewa lebih tinggi.

Dengan cara ini, walaupun sewa bilik lebih tinggi, ia lebih murah berbanding menyewa keseluruhan rumah, pada masa sama lebih mudah mencari penyewa, tak lah nanti rumah kosong dalam jangka masa lama.

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

Selain itu, jika rumah berhantu itu terletak di lokasi panas, sasaran pasaran sewa atau jual dapat beralih kepada golongan yang memang tak percaya dengan benda-benda ni!

Sama ada untuk menyewa atau menjual semula, pelabur dinasihatkan untuk memaklumkan pada penyewa atau pembeli tentang apa yang berlaku di rumah tersebut bagi mengelakkan isu dan perselisihan di masa depan.

Kena bertanggungjawab la dengan penyewa atau pembeli, janganlah nak kejar untung je!

 

3 Perkara Perlu Pertimbangkan Jika Ingin Buat Pelaburan Hartanah di Malaysia!

Berdasarkan strategi pelaburan Haunted Mansion, jika anda ingin melabur dalam hartanah jenis ini, anda perlu fokus kepada tiga perkara ini terlebih dahulu untuk memastikan pelaburan anda berhasil.

a. Pilih lokasi dengan cermat

Melihat pada contoh pelaburan rumah berhantu di luar negara, kebanyakannya terletak di kawasan bandar dengan kadar permintaan perumahan yang tinggi, seperti Hong Kong dan Taipei.

Oleh itu, jika anda ingin meniru strategi pelaburan rumah berhantu yang sama di Malaysia, anda perlu memilih lokasi dengan berhati-hati, dan cuba cari hartanah di kawasan bandar yang padat di mana berlaku kekurangan unit rumah yang ditawarkan.

Bila susah nak cari rumah, rumah berhantu memiliki peluang lebih tinggi, orang sanggup bertolak ansur lagi walaupun tahu ada tragedi buruk berlaku di situ.

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

b. Perlu sediakan dana tambahan

Kerana tragedi hitam yang berlaku, pelabur perlu menyediakan sejumlah wang tambahan untuk membersih dan mengubahsuai rumah.

Anda juga mungkin perlu buat upacara ikut kepercayaan dan agama masing-masing supaya anda, pembeli dan penyewa merasa selesa, dan rumah itu pun seakan ‘berwajah’ baru.

c. Pastikan kewangan anda baik untuk ‘pegang lama’ hartanah itu

Rumah berhantu biasanya perlu menunggu jangka masa tertentu. Ini kerana kisah seram yang berlaku akhirnya nanti akan dilupakan di dalam pasaran sebelum dapat dijual atau disewa dengan harga yang lebih baik.

Oleh itu, bila berhadapan situasi di mana ia tidak dapat dijual atau disewakan, pelabur harus memastikan bahawa mereka mempunyai dana yang mencukupi untuk terus ‘memegang’ rumah tersebut.

Kalau tak, anda pulak naik hantu sebab tertekan tak dapat nak jual-jual!

beli rumah, sewa rumah, jual rumah, rumah berhantu, rumah murah, rumah murah untuk dijual

 

Pelaburan Rumah Berhantu Sama Seperti Pelaburan Rumah Tanpa Hantu

Adakah rumah berhantu benar-benar berhantu? Ataupun sekadar kontroversi semata-mata?Sebenarnya, banyak rumah dianggap berhantu, tetapi kebanyakannya semua hanya khabar angin saja.

Rumah dan bangunan yang dikatakan ‘berhantu’ itu pun sebenarnya hanyalah disebabkan penampilannya yang suram dan kotor, rumput-rumput liar yang menjalar sampai ke atas bumbung rumah, jadi pot lepak orang ambil dadah serta kekotoran lain.

Jika sekalipun berlaku tragedi hitam dalam rumah tersebut, anda boleh saja membersihkannya atau melakukan upacara ikut kepercayaan dan agama masing-masing.  

Sekiranya tidak mahu, robohkan keseluruhan rumah dan bina semula. Senang cerita! Jadi, ada berani?

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback