6 Langkah Buat Bonsai Kelapa DIY

Nak buat dan jaga bonsai Jepun mahal sangat, jom tengok cara buat bonsai kelapa yang tak kurang unik dan sesuai dengan cuaca Malaysia ni. Ketahui juga tips penjagaan dan harganya dalam pasaran kalau nak beli!
bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Bonsai ini banyak kita lihat di rumah orang Cina terutamanya di rumah banglo. Menurut kepercayaan Cina, menyimpan bonsai ibarat fengshui untuk keseimbangan alam.

Sebenarnya, tradisi bonsai ini mula diamalkan di China sejak 1,300 tahun dulu lagi. Ia dianggap hadiah mewah dan hanya golongan elit saja mampu memberi dan menerimanya. Ia dibawa ke Jepun oleh sami dan mula diamalkan golongan bangsawan di sana. 

Bonsai atau penzai ini mula hype di Jepun semasa Era Kamakura sehingga menjadi tradisi wajib golongan bangsawan Jepun pada masa itu kerana hubungannya dengan alam, manusia, unsur dan perubahan.

Orang Jepun juga menganggap bonsai ini sebagai simbol kematian disebabkan kualiti kayu dan daya tahan yang boleh hidup beratus tahun.

Bonsai yang biasa anda tengok itu orang panggil bonsai Jepun. Agak cliché kerana ukirannya kelihatan sama walaupun berbeza jenis. Yalah, datang dari habitat yang sama iaitu pantai dan paya!

Tetapi, orang sekarang semakin gemar dengan bonsai kelapa sebab unik dan mudah didapati. Guna pokok kelapa saja tau! Bagi yang masih blur apa itu bonsai kelapa, jom kami kongsikan!

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

 

Apa Itu Bonsai Kelapa?

Pendek cerita, bonsai kelapa ini lebih kurang macam teknik menggubah tanaman dalam pasu menggunakan benih kelapa dan buah kelapa saja. Bayangkan, daripada pokok kelapa yang tumbuh menegak itu boleh dilentur sampai jadi bonsai.

Tetapi, tak semua pokok kelapa sesuai dijadikan bonsai. Ada beberapa jenis saja yang cocok iaitu pokok kelapa gading merah, gading susu dan kelapa albino.

1. Kelapa gading merah 

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Kelapa gading merah mempunyai daun berwarna merah kekuning-kuningan yang lembut serta memerlukan baja yang banyak untuk mengekalkan kualitinya walaupun proses gubahannya agak merumitkan.

2. Kelapa gading susu

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Mudah dijumpai di kawasan subtropis, kelapa gading susu berwarna putih dengan daun halus yang menegak ke atas dan merupakan tanaman kegemaran dalam rumah masyarakat kita.

3. Kelapa albino

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Albino pula merujuk kepada kelapa putih yang warna putih pada batangnya lebih terang daripada gading susu dan seakan-akan perak. Daunnya pula pendek dan tidak menjalar ke atas.

PropertyGuru Tip
Ada juga yang membuat bonsai kelapa menggunakan kelapa tua tanpa mengira jenis, yang penting anda kena mahir melakukannya!

 

Kelebihan Bonsai Kelapa Berbanding Bonsai Jepun

Serious ke hanya guna buah kelapa? Confirmlah senang dapat di mana-mana. Tak perlu bersusah payah berendam di paya seperti bonsai Jepun semata-mata nak dapatkan benih. Bayangkan, proses menggali saja memakan masa 2 jam!

Selain itu, bonsai kelapa cuma mengambil masa sebulan untuk melihat akar dan tunasnya tumbuh untuk dilentur menjadi hiasan mengikut kreativiti masing-masing.

Berbeza dengan bonsai Jepun, proses pematangan saja dah 3 tahun! Belum lagi aktiviti pembentukan pokok ke dalam pot.

Mungkin sebab itulah harga bonsai Jepun lebih mahal, ada yang boleh cecah RM90,000! Tapi, kalau dijaga dengan betul seperti Wrightia Religiosa yang sudah hidup 10 tahun ni, memang lawa kan.

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Tak banyak ragam. Siram air sekali sehari dengan garam sebagai baja pun sudah cukup untuk bonsai kelapa kekal hidup. Tak macam bonsai Jepun, kalau salah iklim dan teknik penyiraman, bonsai cepat mati. Buat hangus duit saja kalau beli mahal-mahal tapi malas jaga!

Walaupun murah dan mudah untuk dibuat, pilihan bonsai kelapa adalah terhad. Bezanya hanya pada warna daun dan hiasan warna tempurung kelapa yang tidak asli. Bonsai Jepun tidak hanya fokus pada tumbuhan hijau, malah, sakura juga boleh dijadikan bonsai.

Kami ringkaskan semua perbandingan bonsai kelapa dan bonsai Jepun di bawah untuk mudahkan anda.

Bonsai kelapa

Bonsai Jepun

Benih mudah diperolehi

Benih sukar diperolehi

Pematangan akar dan tunas cepat

Pematangan boleh ambil masa 3 tahun

Mudah dijaga

Perlu mahir jaga

Harga mampu milik

Harga kayangan

Pilihan terhad

Pilihan lebih banyak

Jadi jika anda inginkan bonsai yang ringkas dan mudah dijaga, bonsai kelapa yang terbaik! Boleh buat sendiri saja dekat rumah. Macam mana? Teruskan membaca!

PGMY_No_1

 

6 Langkah Buat Bonsai Kelapa

Asyik merungut bosan terperuk dalam rumah? Masa PKP inilah sesuai nak bina hobi baru dengan aktiviti bonsai kelapa DIY! Kacang saja. Anda hanya perlu ikut langkah-langkah di bawah satu per satu.

1. Pilih kelapa bonsai yang betul

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Ini langkah pertama yang paling penting untuk membuat bonsai kelapa. Hanya kelapa tua gading merah, gading susu dan albino yang masih berada di pokok sahaja boleh dijadikan bonsai.

Ingat, buah yang jatuh jangan dikenang! Takut tempurungnya sudah retak atau tunas yang tak menjadi. Kalau dapat petik dari pokok kelapa yang banyak akar, lagi bagus!

2. Semai biji benih

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Ini bergantung pada kreativiti anda sendiri untuk meletakkan tempurung kelapa itu mengikut posisi tampuk menegak atau melintang. Kemudian, letakkan benih kelapa di atas tanah dan siram dengan air yang banyak.

Tunggu dalam masa 1-2 minggu, nah! Tunas mula kelihatan mengelilingi akar dan tumbuh tinggi atau mengiring seakan-akan siput bergantung pada posisi masing-masing, menegak dan melintang.

3. Bersihkan tempurung kelapa

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Selepas tunas dah tumbuh, anda kena bersihkan tempurung dan sabut kelapa dengan cara mengupas secara berhati-hati supaya tidak mencacatkan tunas dan akar yang baru tumbuh.

Bulu-bulu halus juga mesti dibersihkan sama ada menggunakan pisau atau menggosok sehingga licin dengan kertas pasir. Nak elak tempurung cepat pecah semasa panas, boleh tambahkan cat dengan macam-macam warna.

4. Jom mula tanam!

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Pastikan pasu atau pot yang digunakan sesuai dengan saiz kelapa anda. Kemudian masukkan tanah serta campuran air dan pupuk kendang dengan nisbah 2:1:1. Suhu kena sentiasa lembap tau!

Tak sabar nak bonsai tumbuh dengan cepat? Ambil botol bekas air mineral dan tutup tunas kelapa yang muncul.  Kemudian, potong botol tersebut sepanjang 5 cm dan seterusnya tanamkannya ke dalam pot atau pasu yang disediakan.

5. Bentuk bonsai kelapa

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Inilah part yang paling dinanti-nanti, membentuk bonsai! Apabila tunas telah tumbuh setinggi 15-20cm, gunakan pisau nipis untuk membuang pelepah kelapa yang tua dari bawah. Nak guna pisau cukur pun boleh!

Inilah yang orang panggil proses penyayatan yang boleh dilakukan 3 kali sehari. Harus berhati-hati jangan sampai pelepah muda rosak! Tujuannya untuk mengelakkan ia membusuk dan tumbesaran yang tidak terkawal.

Selepas itu, lenturkan pelepah tersebut secara perlahan-lahan dan ikat dengan kemas menggunakan kawat atau tali mengikut design kegemaran anda.

6. Siram & baja secara konsisten

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Bonsai kelapa ini senang nak jaga. Cukup air, baja dan cahaya matahari, memang boleh sampai belasan tahun.

Sekali sehari saja perlu siram dan baja pula boleh diberi sekali seminggu atau dua minggu sekali. Jadi, tak adalah bonsai kelapa anda itu diserang serangga atau hama nanti!

Kalau dijaga dengan baik, bonsai kelapa anda boleh tumbuh meninggi sehingga 25-100 cm tau! Jangan risau, ia takkan berbuah pun.

 

3 Tips Jaga Bonsai Kelapa

Walaupun ia senang dijaga, anda perlu buat yang terbaik untuk memastikan bonsai kelapa anda sempurna dan kekal cantik. Bak kata pepatah, alang-alang mandi biar basah.

1. Pilih pasu yang sesuai

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Bergantung pada saiz bonsai, lebih elok jika pilih pasu yang kukuh dan dapat menampung bonsai anda.

Cari pasu yang boleh berdiri supaya pengudaraan bonsai lebih baik. Nak bersihkan pun senang nanti!

2. Baja haiwan

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Selain air longkang, baja daripada najis haiwan pun sinonim dalam masyarakat kita betul tak?

Baja najis kambing antara yang sesuai dengan bonsai kelapa kerana mempunyai EM-4 serta kapur dolomit. Kedua-duanya banyak khasiat untuk tanaman.

3. Gunakan racun pokok

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

Untuk melindungi bonsai daripada rosak, anda digalakkan membeli racun serangga dan pokok. 

Racun serangga mampu mempengaruhi pertumbuhan tumbuhan dari dalam seterusnya membunuh serangga secara langsung ataupun dengan meracuni sumber makanan mereka.

Racun pokok pula mampu membunuh tumbuhan asing seperti rumput liar. Hasilnya, bonsai kelapa anda lebih sihat dan hidup lebih lama!

 

Harga DIY Bonsai Kelapa Vs Bonsai Kelapa Yang Dijual

Sebenarnya, apa-apa jenis DIY pun memang lebih murah berbanding harga beli di kedai kerana ada bahagian barang yang boleh didapati secara semula jadi seperti buah kelapa bonsai.

Kos DIY bonsai kelapa lebih kurang antara RM20 – RM30 sahaja. Murah tetapi makan masa untuk menghasilkan bonsai kelapa yang sempurna. Kalau bakat seni anda A+, mana tahu daripada DIY, boleh jual pula?

Bonsai kelapa bukan sahaja ada dijual di kedai. Malah, online pun ada! Contohnya dekat Shopee dan Lazada. Bergantung pada jenis benih dan kondisi bonsai yang boleh mencecah sehingga RM300!

bonsai kelapa, kelapa bonsai, bonsai

 

Potensi Bonsai Kelapa Besar!

Walaupun bonsai kelapa belum begitu ‘panas’ dalam kalangan masyarakat kita, namun, ia mampu menyentuh jiwa sentimental seseorang terutamanya yang minat dengan seni kraftangan.

Bermula dengan idea, minat, hobi dan kemudian beralih kepada perniagaan. Hasil seni inspirasi dari Indonesia seperti bonsai kelapa ini mampu menyumbang kepada tradisi negara.

Contohnya, keunikan budaya masyarakat, dan ekonomi Malaysia jika ia diberikan nafas baru dalam seni penghasilannya. Mesti anda tak pernah terfikir kan?

Tak salah cuba benda baru! Apa sahaja hasil yang berjaya, sudah pasti bermula dengan usaha yang 1001 kali menemui kegagalan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih!

Selamat mencuba! 

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback