Cara Labur Amanah Hartanah Bumiputera (AHB), Manfaat & Risikonya!  

Amanah Hartanah Bumiputera mempunyai 4 bilion unit untuk dijual, tapi kena cepat sebab selalu habis! Boleh dibeli di Maybank atau Ambank, ada banyak kelebihan guna AHB, tapi ada juga risikonya. Jom baca!
amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

Bila cakap tentang pelaburan hartanah, ramai diantara kita hanya mampu berangan-angan untuk memiliki rumah.

Zaman sekarang rumah yang dikira murah pun sudah mencecah RM300,000. Jangan cakap nak buat pelaburan, nak beli rumah sendiri pun masih merangkak.

Jadi, apa agaknya jalan lain bagi sebahagian daripada kita yang kurang berkemampuan ni?

Ha kami nak cerita tentang Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) ni! Tapi, sebelum tu kita tengok dulu konteks AHB ni. Apa sebenarnya benda ni.

 

Apa Itu Amanah Pelaburan Hartanah (REIT)?

Real Estate Investment Trust (REIT) atau Amanah Pelaburan Hartanah adalah salah satu instrumen untuk “membeli” hartanah mewah seperti pusat membeli-belah pada harga mampu milik.

Ringkasnya, REIT adalah dana pelaburan yang mengumpulkan modal dari beberapa pelabur untuk mewujudkan dana pelaburan tunggal dalam hartanah yang menjana pendapatan seperti bangunan pejabat dan pangsapuri, gudang, hospital, pusat membeli-belah dan sebagainya.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

Pelaburan ini juga disenaraikan di Bursa Malaysia dimana ia dimiliki dan diuruskan oleh profesional atau pemaju hartanah. Jadi, tak perlu risau kerana ia mudah diakses dan selamat untuk pelabur di Malaysia.

Jom, kita tengok pula salah satu jenis REIT iaitu Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)!

 

Apa itu Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)?

AHB adalah dana unit amanah berpendapatan tetap yang menyandarkan asetnya kepada aset hartanah.

Dana ini juga merupakan dana unit amanah yang patuh Syariah dimana ia tersedia untuk dilanggan oleh pelabur Bumiputera di semua cawangan Maybank dan Ambank di seluruh Malaysia.

Penaja utama bagi dana ini adalah Permodalan Hartanah Berhad (PHB), dan diuruskan Maybank Asset Management SDN. BHD serta Amanah Raya Trustees Berhad pula sebagai pemegang amanah.

Untuk makluman anda, modal yang diberi dan dikumpulkan melalui AHB ini akan digunakan untuk pelaburan dalam hartanah seperti membeli dan membangunkan bangunan komersial di seluruh Malaysia terutamanya di kawasan utama atau premium.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

Hasil pendapatan daripada bangunan tersebut seperti sewaan, pajakan dan jualan akan dikembalikan kepada pelabur dalam bentuk dividen ataupun agihan pendapatan.

Macam yang anda tahu, kebanyakan harga hartanah komersial di kawasan utama agak mahal, jadi kebanyakan Bumiputera memang tak mampu nak labur apatah lagi beli!

Jadi dengan wujudnya AHB ni, sedikit sebanyak ia dapat membantu Bumiputera untuk memiliki aset mewah ini dengan pegangan unit dalam dana ini.

AHB ini telah dilancarkan pada 20 Oktober 2010 dengan 1-billion-unit sebagai permulaan dengan harga RM1 seunit.

Dana AHB kini disokong oleh 23 hartanah komersial dan menikmati pendapatan sewaan yang stabil. Unit dana AHB sekarang adalah 4 billion unit.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

 

7 Kelebihan Pelaburan AHB

Kenapa digalakkan untuk melabur dengan AHB? Mari kita lihat apakah kelebihan jika melabur dengan AHB terlebih dahulu.

1. Modal permulaan yang rendah serta mampu milik

Bagi yang baru nak mula berjinak-jinak dalam AHB, anda boleh mula melabur pada modal permulaan serendah RM100.00 sahaja bagi pelaburan tunai manakala RM1000.00 bagi pelaburan melalui KWSP.

Ini sangat menarik terutamanya bagi golongan muda yang mempunyai modal terhad tetapi berkeinginan untuk melabur dalam sektor hartanah.

Bagi pelaburan tambahan pula, anda boleh lakukan serendah RM50.00 untuk pelaburan tunai dan jumlah yang sama seperti pelaburan permulaan bagi pelaburan KWSP iaitu RM1000.00.

Tapi, kena ingat yang pelaburan maksimum AHB hanyalah RM500,000 untuk seorang. Kalau lebih, mestilah dah kaya kan, tak perlu lah guna AHB.

2. Dana patuh Syariah

Antara yang bagus mengenai pelaburan ini ialah ianya telah diiktiraf sebagai skim pelaburan yang patuh Syariah. Dalam masa yang sama, agihan pendapatan atau dividen yang diagihkan kepada pelabur juga telah dibayar zakat.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

3. Kos pelaburan rendah

Kebiasaan bagi dana unit amanah adalah akan ada kos tertentu seperti caj jualan, penebusan dan penukaran serta yuran pengurusan dan pemegang amanah.

Tapi lain pula untuk AHB, tiada caj jualan, penebusan mahupun penukaran dikenakan ke atas pelabur.

Untuk yuran pengurusan dan pemegang amanah pula adalah pada kadar yang sangat rendah iaitu pada kadar maksimum 1.00% setahun dari nilai dana pada kos (VOF) untuk yuran pengurusan.

Manakala untuk yuran pemegang amanah pula adalah sehingga 0.08% setahun dari VOF dimana ia tertaluk pada jumlah minimum sebanyak RM18,000.

Untuk pengetahuan anda, yuran ini tidaklah dibayar terus oleh pelabur tetapi ia dikira ke atas unit yang dipegang dan dikenakan secara automatik.

4. Pelaburan harta komersial di lokasi utama di Malaysia

Umumnya, pelaburan AHB dilaksanakan di kawasan-kawasan utama misalnya sekitar Lembah Klang.

Lokasi seperti ini dipilih kerana kemajuan pembangunan yang ada. Bila dah maju, nilai asetnya juga akan semakin naik.

Senarai 23 hartanah komersial yang dilaburkan AHB seperti di bawah setakat Mei 2021. 

Menara Bumiputra-Commerce

Kuala Lumpur

CP Tower

Petaling Jaya

Menara Prisma

Putrajaya

Wisma Consplant

Subang Jaya

Avisena Specialist Hospital

Shah Alam

Logistic Warehouse

Shah Alam

Tesco Setia Alam

Shah Alam

Dataran PHB

Shah Alam

PJ 33

Petaling Jaya

Menara 1 Dutamas

Kuala Lumpur

Menara 1 Sentrum

Kuala Lumpur

Nu Sentral Retail Mall

Kuala Lumpur

Gleneagles

Kuala Lumpur

Menara BT

Kuala Lumpur

The Shore Shopping Gallery

Melaka

One Precint

Penang

Quill 18

Cyberjaya

Linde Malaysia Sdn. Bhd.

Petaling Jaya

Car Park Bays At Icon City

Selangor

Empire Shopping Gallery, Subang Jaya

Selangor

D Pristine Tower @ Medini Nusajaya

Johor Bahru

Menara H

Kuala Lumpur

Tower 6 @ Sky Park

Cyberjaya

5. Dana diurus pengurus dana professional dan berpengalaman

Ramai yang rasa ragu-ragu untuk melabur kerana takut rugi. Namun, dengan pelaburan AHB ini anda tidak perlu risau kerana dana ini diuruskan oleh golongan professional dan cukup pengalaman mengendalikan pelaburan.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

6. Hak keistimewaan dipantau ketat Pemegang Amanah Dana

Ramai di antara anda yang takut untuk melabur jika berlaku sebarang masalah.

Untuk dana AHB ini, anda tak perlu khuatir kerana pelaburan ini dipantau ketat oleh pemegang amanah. Jika berlaku sebarang masalah atau penindasan, pihak ini akan melindungi hak anda sebagai pelabur.

Pemegang amanah AHB adalah Amanah Raya, memang boleh percaya la kan…

7. Pelaburan jangka panjang dengan potensi pulangan kompetitif

AHB adalah untuk anda yang berkeinginan mencari pelaburan yang stabil dan tetap, jadi tak sesuai kalau anda nak untung cepat.  

Sesuai dengan objektif AHB untuk memberi pulangan yang stabil dan konsisten kepada para pelabur di samping mengekalkan modal pelaburan.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

Oleh sebab itu, sasaran pulangan minimum bagi AHB adalah sebanyak 6% setahun. Tapi, keuntungan yang dijana oleh dana ini bergantung pada pasaran semasa.

Jadi anda diingatkan dana ini tidak memberi sebarang jaminan keuntungan tetapi boleh dianggap sebagai satu pelaburan yang baik, selamat serta bernilai tinggi oleh banyak pihak.

 

Kekurangan Pelaburan AHB

Walaupun banyak kelebihannya, namun dana AHB tetap ada kekurangannya juga. Apa kekurangan AHB ni?

1. Bilangan unit terhad

Walaupun dana AHB adalah antara peluang yang baik, tetapi bilangan unitnya adalah terhad dan kebiasaannya cepat habis dibeli oleh para pelabur.

Selepas unit habis dilanggan, pelabur tidak boleh menambah dana pelaburan sehinggalah unit tambahan baru diumumkan. Malah, pada 2020, 100 juta unit habis dibeli dalam 6 hari je! 

Jika nak melabur dengan AHB, anda perlu peka dan pantas apabila ada unit tambahan diumumkan.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

2. Pulangan tidak dilaburkan semula

Biasanya jika anda melabur ke dalam ASB atau Tabung Haji, pulangan yang anda peroleh akan dilaburkan semula ke dalam dana.

Walaubagaimanapun ia berbeza dengan AHB dimana segala pulangan yang diperoleh tidak dilabur semula tetapi ia disalurkan terus ke dalam akaun bank pelabur.

Jadi, sebenarnya pulangan yang anda perolehi tak dimaksimumkan.

Anda perlu mencari jalan lain untuk menyalurkan pulangan tersebut kepada pelaburan lain untuk menikmati pulangan atas pulangan.

3. Ejen tak ramai

Buat masa sekarang, ejen bagi dana AHB yang dilantik hanyalah Maybank dan AmBank sahaja.

Justeru itu, bagi anda yang berminat nak melabur dalam dana AHB kenalah hadir ke mana-mana cawangan Maybank dan Ambank untuk membuka akaun pelaburan AHB.

Masalah akan timbul bila anda yang tinggal jauh daripada kedua-dua cawangan bank ini, memang agak sukar untuk hadir bagi melabur dalam dana AHB.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

4. Bergantung pada aset hartanah semata-mata

Seperti yang anda tahu, pelaburan ini hanya bersandarkan kepada hartanah semata-mata. Jadi, jika pasaran hartanah tak berapa elok, pelaburan ini juga mungkin akan terjeas.

 

Prestasi Dividen AHB 2013 - 2021

Bila sebut unit trust, pasti anda ingin lihat track record pemberian dividen AHB untuk tahu prestasi pelaburan ini kan?

Para pelabur akan menikmati keuntungan dalam AHB melalui agihan pendapatan atau juga dikenali sebagai dividen AHB.

Agihan pendapatan ini akan dilakukan sebanyak dua kali setahun iaitu pada Mac dan September.

Antara perkara lain yang menarik bila melabur dengan AHB ini adalah hasil keuntungan yang anda perolehi melalui dividen ini akan dikecualikan daripada cukai.

Selain daripada itu, zakat juga sudah dibayar AHB siap-siap jadi yang anda akan dapat keuntungan bersih.

PGMY_No_1

Jadi sedikit sebanyak ia sudah memudahkan urusan kita sebagai umat Islam untuk membayar zakat.

Berikut adalah prestasi agihan pendapatan AHB bagi tahun Mac 2013 hingga Mac 2021.

31 Mac 2013

3.25 sen/Unit

30 September 2018

2.90 sen/Unit

30 September 2013

3.25 sen/Unit

30 September 2018**

0.20 sen/Unit

30 September 2013**

1.00 sen/Unit

31 Mac 2019

2.75 sen/Unit

31 Mac 2014

3.30 sen/Unit

31 Mac 2019**

0.25 sen/Unit

30 September 2014

3.30 sen/Unit

30 September 2019

2.30 sen/Unit

31 Mac 2015

3.30 sen/Unit

30 September 2019**

0.30 sen/Unit

30 September 2015

3.30 sen/Unit

31 Mac 2020

2.30 sen/Unit

31 Mac 2016

3.30 sen/Unit

31 Mac 2020**

0.30 sen/Unit

30 September 2016

3.20 sen/Unit

30 September 2020

2.25 sen/Unit

31 Mac 2017

3.10 sen/Unit

30 September 2020**

0.15 sen/Unit

30 September 2017

3.10 sen/Unit

31 Mac 2021

2.15 sen/Unit

31 Mac 2018

3.10 sen/Unit

31 Mac 2021**

0.20 sen/Unit

*Dana ini dikecualikan cukai dan bersih zakat

**Bonus bagi setiap pemegang unit, hanya 500,000-unit yang pertama sahaja layak untu menerima pengagihan bonus

Sumber: Maybank Asset Management Sdn Bhd & Pelaburan Hartanah Berhad

 

Cara Nak Labur Amanah Hartanah Bumiputera

Ramai dikalangan kita yang mungkin tahu kewujudan AHB, tetapi tidak tahu cara nak daftar, buka akaun serta lakukan pelaburan ini. Tak susah pun sebenarnya nak buat, jom ikuti langkah di bawah ini.

  1. Pertama sekali anda perlu pergi ke mana-mana cawangan Maybank ataupun Ambank di seluruh Malaysia.
  2. Berjumpa dengan pegawai bank ataupun terus minta bantuan di Kaunter Pertanyaan berkaitan dengan pelaburan AHB. Beritahu niat anda sama ada untuk nak buka akaun pelaburan ataupun tambah pelaburan dalam AHB.
  3. Kemudian, anda akan diarahkan untuk berunding dengan Eksekutif Kewangan (FE) di cawangan bank tersebut untuk menjelaskan mengenai AHB dengan lebih terperinci.
  4. Selepas itu, anda perlu mengisi borang ‘Borang Pendaftaran – Akaun Dewasa’ ataupun ‘Borang Pendaftaran – Akaun Kanak-Kanak / Remaja’ yang mana berkenaan.
  5. Sila ambil perhatian bahawa anda akan diminta untuk memberikan nombor akaun bank di dalam borang tersebut. Ini adalah untuk memudahkan pembayaran dividen (jika ada) kerana dividen akan dibayar terus ke akaun anda. Caj minimum mungkin dikenakan untuk akaun bank selain Maybank dan Ambank untuk menampung kos urus niaga.
  6. Seterusnya, anda perlu hantar borang yang lengkap diisi beserta dengan I/C anda atau Mykid / Surat Beranak asal untuk individu berumur 3 bulan hingga 18 tahun.
  7. Akhir sekali, anda perlu membuat pembayaran jumlah pelaburan sama ada dalam tunai ataupun cek kepada jurubank di kaunter.
  8. Selepas itu, satu salinan disahkan daripada ‘Borang Pendaftaran’ akan dikeluarkan kepada anda sebagai bukti pelaburan. Anda perlu menyimpan borang ini sebagai rujukan di kemudian hari.

 

Sikit-Sikit Melabur Hartanah Dengan AHB!

AHB ni peluang terbaik untuk kita yang tak berapa nak berduit tapi nak pelbagaikan pelaburan.

amanah hartanah bumiputera, kelebihan amanah hartanah bumiputera, amanah hartanah bumiputera dividen, amanah hartanah bumiputera maybank

Lagipun, mudah je kan, hanya tunggu bila unit ada, beli dan tunggu dividen. Semua kerja pilih hartanah, ada profesional yang buat.

Tapi, seperti biasa setiap pelaburan pasti ada kelemahan dan kelebihan masing-masing.

Apapun, tugas kita sebagai pelabur hendaklah menyenaraikan segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada setiap pelaburan supaya kita dalam membuat pilihan yang tepat apabila melabur.

Selamat melabur AHB!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Repayment Calculator Icon
Use our calculator to estimate the monthly loan repayments for your dream home.
RM
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback