Airbnb & Sewa Jangka Panjang Di Malaysia: 6 Baik Buruk Kena Tahu!

Airbnb pulangan tinggi, tapi risikonya juga tinggi. Sewa jangka panjang lebih stabil, tapi pulangan rendah. Keliru nak buat keputusan? Kami senaraikan semua buruk baik untuk bantu anda pilih yang terbaik!
Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Click here for English version

 

Tahukah anda, terdapat lebih daripada tujuh juta penyenaraian Airbnb di lebih 220 negara seluruh dunia. Dan pada tahun 2019, terdapat lebih daripada 57,000 hartanah Airbnb di Malaysia sahaja.

Yang pasti, platform ini bukan calang-calang! Jadi, pertumbuhan mendadak Airbnb memang mewujudkan peluang menarik untuk anda menyewakan hartanah.

Ini bermakna pendapatan anda boleh bertambah menerusi perkongsian rumah, atau menyewakan bilik / kawasan rumah anda kepada orang luar.

Tapi bagaimana pula jika anda memiliki keseluruhan hartanah tu. Nak guna platform Airbnb atau sewakan untuk jangka panjang?

 

Memahami Pelaburan Hartanah

Maksud pelaburan hartanah itu sendiri merujuk kepada kepelbagaian peluang. Tapi, mudah kata, ianya merujuk kepada aktiviti membeli hartanah dengan tujuan menyewa atau menjualnya bagi mendapatkan keuntungan.

Pulangan pelaburan (ROI) adalah asas pelaburan pintar hartanah, namun sebenarnya tak ada satupun pendekatan yang benar-benar sesuai dan membuahkan hasil. Semuanya bergantung pada keadaan semasa.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Seorang pelabur mungkin dapat untung dengan membeli sebuah banglo di Bangsar, yang kemudian diubah suai dan dicantikkan untuk dijual.

Ada pelabur lain yang lebih berminat untuk membeli unit kondominium pencakar langit sekitar KLCC untuk disewakan kepada pelancong melalui Airbnb.

Pendek kata, selera masing-masing, tapi kami bagi 4 kaedah orang selalu buat untuk dapat untuk daripada pelaburan hartanah dalam jadual bawah ni.

1.    Beli rumah & jual semula (House flipping)

Beli rumah murah dan jual, untung segera.

2.    Ubah suai

Ubah suai rumah lama/using untuk naikkan nilai

3.     Beli-untuk-sewa jangka pendek

Beli hartanah untuk sewa jangka pendek guna Airbnb

4.    Beli-untuk-sewa jangka panjang

Beli hartanah untuk penyewaan jangka panjang

Semua tahu yang pelaburan hartanah ada belanja tertentu. Dan oleh kerana kedudukan kewangan setiap orang berbeza, mesti ada banyak persoalan timbul tentang jenis pelaburan terbaik sesuai dengan situasi masing-masing.

Keperluan paling penting untuk pelabur adalah merancang, memahami, dan mengira faedah dan cabaran setiap jenis peluang pelaburan yang wujud. Jadi, jom kita mulakan dengan Airbnb!  

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

 

Kelebihan dan Kekurangan Pelaburan Hartanah Airbnb

Seperti yang kami kata, ada puluhan ribu unit Airbnb di Malaysia. Maksudnya dari Sabah hinggalah ke KL, puluhan ribu orang percaya platform ni menawarkan pulangan pelaburan hartanah terbaik untuk mereka.

Soalnya, adakah ia pilihan tepat untuk anda? Jadi, jom tengok dulu kekurangan dan kelebihan Airbnb ni sebelum buat keputusan.

3 Kekurangan Pelaburan Hartanah Guna Airbnb

  1. Airbnb adalah sewa jangka pendek

Ini bermaksud ianya disewakan kepada golongan pelancong dan perantau perniagaan untuk jangka waktu pendek, mungkin dalam beberapa hari atau minggu sahaja.

Agak jaranglah (dan hampir mustahil) untuk kita jumpa keluarga menghabiskan masa bersama menyewa dari satu Airbnb ke Airbnb lain!

  1. Perlu pengurusan berterusan

Kekerapan pelancong keluar masuk adakala mencabar juga. Jadi itu sebabnya, anda perlu mempunyai unit dengan pengurusan yang berterusan bila disenaraikan dalam platform ini.

Anda bukan saja perlu memantau tempahan melalui platform, anda juga harus mengatur akses ke tempat penginapan, menyelesaikan sebarang masalah ketika tetamu menginap, dan menyediakan perkhidmatan bersih rumah secara berkala. 

Sekiranya anda betul-betul nak buat duit dengan Airbnb, anda kenalah kerja keras sikit. Contohnya seperti memberikan nombor telefon anda kepada para tetamu, terbuka untuk berkongsi nasihat dan tip dalam memberikan mereka pengalaman percutian yang hebat.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

  1. Reputasi dan tanggungjawab

Sama seperti penghantar Grab atau Food Panda, inilah peluang anda untuk menyinar dan mendapatkan penilaian 5 bintang untuk perkhidmatan anda. Nak dapatkan bukan senang, usaha itu yang penting.

Antara cabaran lain Airbnb adalah tentang reputasi dan tanggungjawab. Maklumlah, orang luar kita tidak kenal menyewa hartanah kita kan, mungkin timbul kerisauan bagaimana mereka akan menjaganya, termasuk isu berkaitan komuniti sekeliling dan jiran tetangga.

Lainlah kalau unit anda terletak dalam hartanah berstrata kondominum 800 unit, mungkin tiada masalah. Jika unit anda adalah townhouse pula macam mana? Situasi berbeza yang mempengaruhi reputasi dan tanggungjawab anda.  

 

3 Kelebihan Pelaburan Hartanah Guna Airbnb

  1. Pulangan Pelaburan Tinggi

Kadar harian yang anda terima dalam jangka pendek untuk platform seperti Airbnb adalah jauh lebih tinggi daripada kadar purata harian yang boleh anda dapat menerusi sewa jangka panjang.

Ini bermakna pulangan pelaburan anda jauh lebih baik. Walau bagaimanapun, kadar harian yang anda kenakan untuk pelaburan pelaburan Airbnb berbeza mengikut lokasi dan jenis hartanah.

Anda akan menikmati kadar harian yang jauh lebih tinggi jika anda memiliki kondominium mewah di pusat bandar KLCC berbanding unit pangsapuri kecil di Cheras.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Jadi, sebelum nak mula kenalah baca dulu panduan berguna dari Airbnb ini yang boleh memberikan anda anggaran kasar jumlah pendapatan hartanah anda.

Jangan lupa faktor yuran sekali! Tuan rumah secara amnya membayar 3% dari harga sewa kepada Airbnb sebagai caj perkhidmatan untuk platform ini.

Dan jangan abaikan kos yang lain juga. Sekiranya anda ingin menjadi hos Airbnb, hartanah anda adalah platform pemasaran anda.

Maksudnya di sini, anda perlu memastikan unit anda itu seanggun yang boleh buat bakal tetamu (ingat, anda bersaing dengan ribuan tuan rumah yang lain).

Ini bererti anda kenalah keluarkan duit sikit, melabur untuk membeli perabot baru, hiasan menarik, dan juga sambungan internet yang lebih..pantas!

Kalau anda fikir, “Buat apa susah-susah. Upah saja seorang pekerja untuk uruskan hal-hal daftar masuk dan pembersihan, kan senang..”, maka anda silap! Dari situ anda dah rugi sebenarnya.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

  1. Fleksibiliti penyewaan

Di samping potensi keuntungan kewangan, Airbnb juga menawarkan fleksibiliti yang sangat menarik.

Anda mungkin mahu jadikan unit pelaburan hartanah itu sebagai rumah kedua bila anda ke tempat itu, atau ada saudara mara dari luar negara yang datang melawat anda. Mereka bolehlah tinggal sementara di rumah tu.

Airbnb tidak memerlukan komitmen yang dirangka dalam idea perjanjian sewa jangka panjang. Jadi tak akan ada isu punya!

Jadi ini bukan semata soal komitmen masa dan tenaga, atau kebimbangan akan mengganggu jiran lama anda ... tetapi ini juga soal kestabilan.

  1. Tiada jaminan kestabilan

Airbnb mungkin menawarkan peluang sewa yang menguntungkan, tetapi tiada jaminan. Misalnya, dalam situasi sekarang bila pandemik COVID-19 mewujudkan halangan kepada pelancongan antarabangsa, ia memberikan kesan buruk pada pelaburan ini.

Pendapatan Airbnb sepenuhnya bergantung pada tetamu yang menempah rumah anda. Pendek kata, ada tetamu yang datang menginap, adalah pendapatan anda, kalau tak ada, boleh gigit jari...

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Sekiranya pulangan pelaburan hartanah anda berkurangan, misalnya untuk anda membayar pinjaman rumah, anda mungkin perlu mempertimbangkan mana satu perlu dipilih;  kestabilan atau potensi pulangan tinggi. 

Kami pecahkan lagi semua kelebihan dan keburukan sewa Airbnb dalam jadual bawah ni untuk rujukan anda.  

Kelebihan

Kekurangan

Potensi pulangan tinggi

Pendapatan tak dijamin

Mudah dan senang

Perlu komitmen

Manfaat dari platform penyewaan jangka pendek terbesar di dunia

Berpotensi menyebabkan perselisihan faham dengan jiran

Fleksibiliti terbaik

Anda tak boleh nak pantau aktiviti semua tetamu

Mampu mewujudkan peluang perniagaan yang lebih luas

Potensi kemerosotan nilai unit akibat tetamu yang kerap keluar masuk

 

3 Kelebihan dan Kekurangan Sewa Jangka Panjang

Pasaran sewa jangka panjang adalah tunjang utama industri penyewaan hartanah di Malaysia, membolehkan sesiapa saja menyewa untuk sementara waktu sebelum membeli hartanah sendiri.

  1. Kestabilan pelaburan

Jadi, jika anda tercari-cari pelaburan hartanah yang stabil dan pulangan pendapatan yang dijamin selama setahun atau lebih, maka sewa jangka panjang adalah untuk anda.

Tak seperti Airbnb, hari ni Jamal dari Kota Bharu sewa seminggu, esok Maisarah dari Sabah pula sewa seminggu, penyewaan jangka panjang melibatkan perjanjian penyewaan selama 12 bulan atau lebih.

PGMY_No_1

Kestabilan inilah yang menjadi nadi kepada sewaan jangka panjang yang buat ramai orang berminat. Ya lah, ia membolehkan anda merancang kewangan anda dengan lebih baik.

Anda dijamin mempunyai penyewa sekurang-kurangnya 12 bulan, dan kebiasaannya penyewa akan memperbaharui kontrak sekiranya anda tuan rumah yang baik.

Jadi anda tak perlu susah-susah lagi. Gambaran berhubung kos, dan keuntungan, serta harta pelaburan anda akan jadi lebih jelas. Mudahlah anda merancang.

Apa yang untungnya dari jenis sewaan ini ialah kestabilan dengan memiliki penyewa yang baik yang anda sudah saring dan pilih terlebih dulu.

Selain itu, dengan adanya deposit sewa, ia penting untuk melindungi anda dari potensi kerosakan pada akhir tempoh penyewaan. Perjanjian sewa rumah yang dirangka baik juga pasti buat anda lega dan tidak risau lagi.

Kestabilan adalah komoditi paling berharga dalam pasaran masa kini. Sebagai contoh, pandemik COVID-19 yang telah kami sebutkan di atas.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Tetapi anda juga harus mengambil kira tekanan ekonomi terhadap harga rumah atau tempoh perjalanan dalam penyewaan jangka panjang yang boleh mempengaruhi pulangan sewa anda.

Walaupun begitu, memiliki sewaan jangka panjang dengan harga sewa yang dipersetujui menawarkan aliran tunai yang stabil, dan pada masa yang sama nilai modal hartanah anda akan meningkat (harap-haraplah) dan anda boleh menjualnya.

  1. Potensi pelaburan rendah

Jadi, bila ada kestabilan, apakah keburukannya? Jawapannya adalah potensi pulangan pelaburan anda.  

Penyewaan jangka pendek berpotensi memberikan pulangan pelaburan yang jauh lebih tinggi daripada jangka panjang - jika sewaan berlaku dengan dengan kerap.

Kos lain yang berkaitan pula jangan sesekali anda abaikan. Kami bercakap tentang kos membayar ejen hartanah untuk mencari penyewa rumah anda. Dan jangan sesekali ambil mudah. Nak menyewa hartanah bukan boleh main sewa saja.

Ia memerlukan kerja keras anda dan fleksibiliti anda dalam menentukan harga sewa berpatutan untuk memastikan hartanah anda ada penyewa.

Sekiranya anda membeli hartanah baru sebagai pelaburan untuk disewakan, anda juga perlu mengambil kira kos perabot dan kelengkapan asas.

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

Walaupun hartanah tanpa perabot ada permintaannya, anda mestilah mahu tarik minat pelbagai jenis penyewa supaya anda dapat penyewa terbaik! 

Maka, anda tidak boleh menyewakan hartanah anda kosong begitu saja. Anda kenalah melabur sikit untuk perabot yang bersesuaian (seperti pemanas air, kipas angin dan peralatan lain) untuk menarik perhatian penyewa.

Selain itu, anda juga perlu bertanggungjawab dalam soal pembayaran seperti baik pulih jika penghawa dingin rosak, atau hartanah mula menunjukkan kemerosotan nilai akibat dari penggunaan harian.

Membayar RM500 untuk penyelenggaraan hartanah yang disewa dengan harga RM1,000 sebulan adalah tak munasabah, terutama sekali jika anda masih perlu membayar pinjaman rumah itu.  

  1. Kurang fleksibiliti

Akhir sekali, penyewaan jangka panjang bermaksud kurang fleksibiliti untuk anda sebagai pemilik rumah, berbanding sewaan jangka pendek.

Anda juga tidak boleh main masuk ke dalam rumah untuk memeriksa bagaimana keadaannya tanpa memberi notis kepada penyewa, dan anda juga dah tentu tak boleh membenarkan ahli keluarga menumpang di hartanah yang sedang disewakan.

Kelebihan

Kekurangan

Pendapatan tetap dan stabil

Pulangan pelaburan lebih rendah

Hubungan yang baik dengan penyewa

Kos penyelenggaraan dan pemeliharaan boleh jejaskan untung

Lebih mudah merancang kewangan

Kurang fleksibiliti

Kurang terdedah kepada persekitaran semasa

Kestabilan pendapatan bergantung jika ada penyewa

 

Kos perabot dan peralatan rumah

Unit boleh susut nilai

Airbnb, sewa jangka panjang, rumah untuk disewa, pelaburan hartanah, ROI

 

Perbandingan Pelaburan Hartanah Airbnb vs Sewaan Jangka Panjang

Jadi mana satu pilihan anda? Sama ada kestabilan pendapatan sewa jangka panjang berbanding potensi pendapatan pelaburan hartanah Airbnb. Jadi jom kita bandingkan.

Kelebihan utama

Potensi pulangan yang lebih tinggi

Stabiliti

Keuntungan

Sederhana-tinggi

Sederhana-rendah

Komitmen masa

Tinggi

Sederhana-rendah

Fleksibiliti

Tinggi

Rendah

Wear and tear

Kemerosotan

Tnggi

Rendah

Reliabiliti

Sederhana

Tinggi

 

Tepuk Dada, Tanya Matlamat Anda Melabur

Di akhirnya, persoalan tentang pelaburan hartanah bergantung kepada keadaan semasa anda sendiri.

Airbnb boleh jadi peluang yang menguntungkan bagi kebanyakan orang, namun jika bajet anda terhad, sewa jangka panjang mungkin adalah pilihan terbaik.

Yang pasti, antara kestabilan berbanding potensi pulangan, memang sukar nak pilih. Tepuk dada, tanyalah selera!

Anda juga perlu mempertimbangkan faktor masyarakat setempat, bagi menentukan sama ada sewa jangka pendek sesuai dengan ruang yang dimiliki.

Apatah lagi jika anda membuat sewa Airbnb di kawasan anda membesar; adakah jiran lama anda tidak kisah, atau sebaliknya.

Yang pasti, semuanya terletak di tangan anda untuk buat keputusan selepas tahu baik buruknya. Selamat melabur!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback