Bagaimana Nak Untung Dengan Hartanah Sewa?

Anda kena faham dan pandai kira kadar pulangan hasil sewa dulu! Kemudian barulah boleh maksimakan pulangan atas pelaburan (ROI) hartanah yang anda beli untuk disewakan. Kena tahu juga faktor lain, jom baca!
hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

Click here for English version.

 

Hartanah sewa sudah lama dilihat antara kaedah terbaik pelaburan hartanah. Tapi, risikonya tetap ada. 

Matlamat utamanya adalah untuk melaburkan wang anda ke atas hartanah yang dapat memberikan pulangan pelaburan positif dalam jangka masa tertentu.

Dah nama buat duit dengan pelaburan kan, memang tak ada jaminan ia menguntungkan. Kita hanya boleh pastikan sebarang pelaburan sewa hartanah mestilah berdasarkan pemahaman pasaran yang baik supaya keputusan pelaburan tu tepat.

Jom mula dengan pulangan atas pelaburan, atau ROI dulu. Terdapat dua bentuk keuntungan kewangan utama daripada rumah sewa-beli:

  • Sewa: Ini keuntungan paling jelas daripada hartanah yang anda beli untuk buat sewa. Bayaran sewa memberikan aliran pendapatan yang stabil dari semasa ke semasa.
  • Modal: Sementara tunggu anda dapat penyewa dan terima duit sewa, hartanah itu sepatutnya bertambah nilainya. Bila nilai hartanah naik, pelaburan anda tu maksudnya menguntungkan.

 

Kena Faham Kadar Pulangan Hasil Sewa!

Untuk menjadi pelabur hartanah sewa yang berjaya, anda kena faham konsep kadar pulangan hasil sewa.

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

Konsep ini dalam bentuk peratusan yang dikira dengan membahagikan pendapatan sewa tahunan dengan jumlah wang yang telah anda laburkan untuk hartanah tu.

Anda boleh tentukan kadar pulangan hasil sewa ni guna formula pengiraan yang kami sediakan ni.

Contohnya begini, katakan anda dah bayar RM200,000 untuk beli sebuah rumah. Anda berjaya menyewakannya dengan harga RM10,000 setahun. Jadi, kadar pulangan hasil sewa anda adalah:

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

Kadar pulangan hasil sewa mungkin berbeza bergantung pada jenis hartanah, lokasi dan kawasan.

Bagaimanapun, secara umumnya, kadar pulangan hasil sewa sebanyak 4%  atau lebih sudah dikira baik di Malaysia.       

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

 

Kadar Faedah VS Kadar Pulangan Hasil Sewa

Ada satu perkara penting yang anda kena ingat bila beli hartanah untuk disewakan adalah mungkin akan ada masalah antara kadar faedah dan kadar pulangan hasil sewa.

Tak semua orang bertuah cukup wang simpanan untuk beli hartanah tanpa pinjaman perumahan, ramai yang tak mampu. Maksudnya, ramai orang bila hendak beli hartanah untuk disewa perlu buat pinjaman perumahan.

Jadi, sangatlah penting untuk ambil kira faedah pinjaman ni berbanding dengan kadar pulangan hasil sewa. Jika, faedah pinjaman anda tak tetap, ada kemungkinan ia meningkat melebihi kadar pulangan hasil sewa, dan menjejaskan pelaburan anda.

 

Maksimumkan ROI Hartanah Sewa

Ada beberapa cara untuk membantu memaksimumkan pulangan pelaburan hartanah sewa anda.

1) Pilih hartanah murah

Sekalipun anda lebih tertarik dengan unit kondominium mewah tapi sebenarnya apartmen mampu milik mungkin pilihan terbaik untuk dijadikan hartanah sewa pertama anda.

Biarpun jumlah sewanya mungkin lebih rendah, tetapi oleh kerana peluangnya untuk disewa lebih tinggi, maka kadar pulangan hasil sewa itu pasti lebih menguntungkan.  

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

2) Beli di kawasan tumpuan ramai

Zaman kos sara hidup yang tinggi ni, ramai orang memilih untuk terus menyewa, terutamanya orang muda. Jadilah bijak dengan memilih lokasi tumpuan ramai yang rata-rata penduduknya orang muda.

Lebih-lebih lagi jika kawasan itu mempunyai populasi penduduk bersifat jangka masa pendek seperti institusi pendidikan dan universiti utama negara.

3) Elak beli hartanah perlu tambah baik

Hartanah yang perlu ditambah baik adalah pelaburan yang bagus sekiranya anda nak duduk.

Tapi, jika anda ingin menyewakannya, tak berbaloi bersusah-payah baiki kecualilah memang anda boleh tambah baik sendiri.

4) Fikirkan tentang pendapatan berterusan

Pengiraan pulangan hasil sewa adalah berdasarkan jumlah yang diperolehi untuk tempoh setahun. Pendapatan sewa bulanan dari jangka pendek mungkin lebih tinggi, jadi berbaloi juga untuk dipertimbangkan.

Tapi, ingat jika anda hanya sewakan untuk jangka pendek, tiada jaminan anda akan dapat pulangan sewa sepanjang masa.

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

Jadi lebih baik kurangkan sewa untuk penyewaan jangka panjang daripada meraih sewa yang tinggi tapi kadang-kadang berbulan-bulan tiada penyewa.

5) Pastikan hartanah nampak elok

Anda kena tarik perhatian bakal penyewa sebaik mungkin. Maksudnya, hartanah perlu terjaga bersih. Dalam iklan cari penyewa pula, pastikan pelbagai jenis gambar diberikan supaya bakal penyewa dapat banyak maklumat dan tertarik nak sewa hartanah anda.

6) Sewakan sebagai kediaman percutian

Katakan, hartanah anda dah beberapa bulan tiada penyewa, anda bolehnya menjadi airbnb untuk mereka yang bercuti jangka pendek.

Pilihan ni mungkin tak ikut terma penyewaan yang tepat, tapi selagi tak langgar undang-undang kediaman, negeri atau bangunan anda, sewa jangka pendek boleh dibuat untuk pastikan anda masih dapat pulangan sewa.

7) Beli di lokasi berhampiran

Jika anda beli hartanah untuk disewakan sebagai pelaburan keluarga, boleh pertimbangkan untuk beli unit yang berhampiran dengan tempat tinggal sendiri bagi memudahkan anda menyelesaikan sebarang masalah.

Dalam tempoh masa panjang, ni dapat menjimatkan kos selenggara sebab anda boleh buat atau pantau sendiri.

Jadi, tujuh faktor ni anda perlu pertimbangkan untuk pastikan pulangan sewa berbaloi!

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

 

Kos Tersembunyi Dalam Hartanah Sewa

Dalam sebarang pelaburan hartanah, anda perlu faham pengiraan semua kos terlibat, barulah boleh buat keputusan terbaik.

Ramai orang sebenarnya tak jangka atau tak sedar kewujudkan kos tersembunyi hartanah sewa ni. Antaranya:

  • Kos penyenaraian: Selain hebahan mulut ke mulut, anda mungkin perlu bayar kos penyenaraian di laman web hartanah atau agensi. 
  • Kos ejen:  Ejen hartanah profesional tentunya lebih arif tentang pemasaran unit hartanah anda. Harus diingat, sama seperti profesional lain mereka juga mahu khidmat mereka dibayar. 
  • Penyelenggaraan: Lumrah, barang lama mesti akan rosak dan tak dapat digunakan. Rumah kedua untuk tujuan sewa juga bermaksud lebih banyak perkara yang memerlukan baik pulih dan selenggara.
  • Insurans: Jika beli rumah, anda juga perlu bayar insurannya!
  • Risiko penyewa: Akan ada risiko anda dapat penyewa tak bertanggungjawab. Ramai je penyewa yang akan jaga dan hormat harta benda anda, tapi disarankan untuk anda ada sumber kewangan sokongan yang mungkin diperlukan untuk baiki kerosakan disebabkan penyewa.
  • Laporan cukai: Jangan lupa bahawa pendapatan hasil sewa adalah pendapatan boleh dicukai. Pastikan anda kemas kini rekod pendapatan sewa bagi mengelak didenda atau bayaran cukai lebih tinggi di masa depan.
  • Penyelenggaran bangunan: Mungkin bil penyelenggaraan bangunan sudah dikira sekali dalam harga sewa, tapi jangan lupa bahawa sebarang perubahan kepada kos ini boleh memberi kesan terhadap jumlah keseluruhan. 

 

Lindungi Pelaburan Anda Dengan Langkah Bijak Ni!

Menyewakan hartanah ni perkara yang berbeza berbanding pelaburan lain.

Anda bukan sahaja perlu menaruh kepercayaan kepada seseorang yang tak dikenali untuk menyewa aset milik anda, tapi penyewa juga mengharapkan anda menyediakan kediaman yang selamat didiami. 

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

Biasalah kan, mestilah penyewa dan tuan rumah nak menang-menang. Jika anda guna khidmat ejen hartanah, anda perlu beritahu mereka kriteria penyewa yang anda percaya untuk mendiami hartanah anda.

Terdapat juga beberapa langkah bijak lain yang boleh, dan PATUT anda tahu apabila ingin menyewakan hartanah.

1) Perjanjian sewa

Dokumen ini dapat melindungi pemilik dan penyewa. Ia menyatakan perincian hak dan tanggung jawab kedua-dua belah pihak, langkah bijak untuk melindungi kepentingan pelaburan hartanah sewa anda.

2) Deposit jaminan

Mengenakan deposit atau wang cagaran adalah satu amalan biasa yang diamalkan dalam pasaran penyewaan. Ini dapat mengelakkan anda sebagai pemilik menanggung kerugian sekiranya penyewa lesap tak bayar sewa, atau menyebabkan sebarang kerosakan pada unit yang disewa.      

3) Insuran tuan tanah

Ia boleh naikkan kos dan pada masa yang sama elak anda rugi besar. Terdapat beberapa insurans tuan tanah yang ada di Malaysia ketika ini yang boleh mengenepikan risiko penyewa tak bertanggungjawab.

4) Komunikasi jelas

Komunikasi yang jelas adalah salah satu langkah penting dalam memuktamadkan perjanjian sewa. Pastikan anda, ejen hartanah dan juga penyewa memahami cara terbaik untuk berbincang bagi menangani sebarang masalah yang mungkin timbul. 

hartanah sewa, rumah sewa, perjanjian sewa, ROI

5) Keperluan perundangan

Penting bagi anda untuk tahu hak perundangan anda. Sekiranya penyewa gagal bayar sewa atau langgar perjanjian sewa, anda perlu buat permohonan bertulis yang menjelaskan tuntutan anda sebelum memulakan proses perundangan.

Diharapkan, anda tak perlu guna langkah ni, tapi lebih baik tahu untuk persediaan awal supaya tak menyesal.

Satu perkara yang perlu diberi perhatian adalah perkembangan undang-undang penyewaan di Malaysia. Pada masa sekarang, undang-undang itu agak tak jelas, dan selalunya kes-kes terdahulu akan menjadi garis panduan untuk sebarang pertikaian berkaitan hartanah sewa.

Disebabkan itu, akan wujud masalah dalam pertikaian pembayaran, kemampuan, bahkan pengusiran. Sudah ada cadangan untuk penggubalan Akta Sewaan Kediaman (RTA) yang bakal menetapkan peraturan yang lebih formal untuk manfaat pemilik dan penyewa.

Tapi, janganlah terlalu memikirkan soal ni, sebab pelaburan hartanah sewa boleh jadi langkah bijak untuk masa depan anda.

Seperti pelaburan lain, tiada jaminan anda akan untung besar, yang boleh kita buat adalah pastikan tahu dan faham pelbagai perkara berkaitan penyewaan untuk buat keputusan bijak dan dapat hasil berbaloi!

 

Dah bersedia nak jadi pelabur hartanah sewa. Jom tengok senarai hartanah untuk dijual di laman web BM kami ni. Mana tahu dalam masa terdekat dah boleh jadi tuan rumah!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback