Apa Nak Buat Dengan Gangguan Jiran Dari Neraka!

Hidup berjiran memang banyak manfaat, tapi kalau nasib tak baik, dapatlah jiran perangai tak senonoh. Buat bising tak kira masa, tak jaga kebersihan, pasang CCTV sesuka hati. Apa anda boleh buat? Jom baca untuk tahu tindakan yang boleh diambil!
jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

Memang tak dapat dinafikan hidup berjiran ni benda yang tak boleh elak. Kena hadap juga perangai jiran yang banyak ragam kan? Takkan sebab stress, anda sanggup nak pindah-randah pula?

Kalau dapat jiran yang memahami tu rezeki. Banyak manfaat tau hidup dalam kejiranan yang positif ni. Mudah kita nak minta tolong bila dalam kesusahan seperti kebakaran, kecurian atau kemalangan.

Tapi, tak semua merasa ada jiran yang baik ni. Nak-nak yang perangai serupa neraka tu, memang pening! Apa nak buat dengan jiran macam ni? Takkan nak berdiam diri?

Makan hati je takkan selesaikan masalah, kenalah mula bertindak dari sekarang bak kata pepatah jika tak dipecahkan ruyung, di mana boleh dapat sagunya!

 

Jiran Kategori Neraka

Manusia ni macam-macam perangai, selalunya orang Malaysia ni memang cukup bertolak ansur, tapi ada juga situasi perangai tu melampau sangat! Jadi, apa perangai jiran yang kita boleh anggap sebagai gangguan ni? Jom tengok!

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

1) Jenis pengotor

Paling menyakitkan hati bila jiran yang suka buang sampah merata-rata. Sekali dua berlaku boleh tahan lagi, kalau setiap hari, memang menyusahkan!

Ini mesti anda dah biasa kena, buang sampah tepi tong sampah walaupun dalam tong tu kosong. Motif? Jangan tak tahu, memang selalu jadi tau macam dalam kes di Melaka ni. 

Belum lagi jiran yang sibuk tanam pokok sana sini tapi tak reti nak sapu daun-daun gugur tu. Bila kena tiup dek angin, habis semua dedaun kering tu masuk ke rumah kita. Geramnya!

2) Suka buat bising

Boleh berdarah telinga kalau setiap hari jiran duk pasang muzik kuat-kuat. Lagi-lagi masa kenduri, bukan main syok dia karaoke tanpa pedulikan situasi orang sekeliling.

Ada juga jenis yang suka ubah suai rumah pada waktu yang tak sesuai. Siapa je tahan dengan bunyi gerudi? Tak salah pun nak berseronok atau cantikkan rumah, tapi kenalah tengok masa. Ada yang anak kecil susah nak tidur sebab jiran memekak 24 jam.

Sebab itulah sebelum nak buat apa-apa pencemaran bunyi, kena bagitahu jiran supaya mereka boleh bersedia lebih awal. Jadi, tak ada lah bertekak sesama jiran. Jangan sampai kena tetak pula sebab bising sangat! 

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

3) Parking kenderaan sesuka hati

Sudahlah penat balik dari kerja, nak masuk parking tak boleh pula. Ada kereta jiran yang dah park dulu depan rumah kita. Ewah-ewah, buat macam kawasan sendiri pula.

Selalu sangat terkena boleh bawa gaduh! Kalau ye pun nak tumpang parking sekejap, tinggalkanlah nombor telefon. Ini tak, dah satu kerja nak kena cari tuan kereta minta alihkan. Pening!

4) Ada haiwan peliharaan tapi tak reti jaga

Memang tak sampai hati tengok haiwan peliharaan milik jiran yang tak dibela betul-betul. Makan tak bagi, kurung pula dalam sangkar.

Aduhai, tak pasal-pasal anda pula yang kena beli makanan untuk haiwan mereka. Itu tak apa, bab najis merata-rata tu yang tak tahan!

Tambah pula kalau rumah yang ada rumput atau pasir, memang penuh dengan najis lah jawabnya. Baunya pun semerbak!

5) Pasang CCTV yang menghala ke rumah jiran

Isu keselamatan ni memanglah penting tapi agak-agaklah, kalau pasang kamera CCTV tu janganlah sampai menghala ke rumah jiran. Itu dah kira menggangu hak privasi jiran tau.

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

Rasa macam gerak-geri kita sentiasa diperhati sampai terpaksa tutup semua tingkap dan langsir walaupun hari siang. Leceh kan? Memanglah mereka tiada niat untuk mengintip pun, tapi ia tetap bahaya dan kena sentiasa berhati-hati.

Jangan tak tahu, memang ada kes orang disaman sebab meletakkan CCTV menghala ke rumah jirannya. Kejadian berlaku di Johor pada 2009, apabila satu keluarga menyaman jiran sebab pasang CCTV yang didakwanya ganggu privasi keluarganya.

Kalau nak bahas isu jiran yang tak berhemah ni memang takkan habis. Ikutkan hati nak je bagi penumbuk dekat mereka kan?

Jangan! Tak pasal-pasal anda yang masuk lokap nanti, nak ke? Lagi baik kalau selesaikannya dengan saluran yang betul. Jom kami kongsikan!

Apa Hak Saya Sebagai Pemilik Hartanah Strata Di Malaysia?

Panduan Relevan

Apa Hak Saya Sebagai Pemilik Hartanah Strata Di Malaysia?

 

Apa Boleh Buat?

Bila dah ada jiran perangai teruk sangat, janganlah terus melulu bergaduh bertumbuk tau! Tak pasal-pasal anda pun kena tangkap polis. Ada cara bertamadun yang kita boleh ikut. 

1) Berbincang dengan baik

Sebelum melibatkan pihak tertentu, cuba bersemuka dulu dengan jiran anda. Luahkan ketidakselesaan anda pada mereka dan ajak berbincang. Ada jiran yang tak sedar pun apa yang mereka buat tu salah.

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

Tak semua kena bawa masuk mahkamah, budi bicara pun salah satu cara efektif. Tapi, kalau masih buat perangai, baru lah boleh level-up tindakan anda tu.

Kali ini, libatkan pihak ketiga, baru mereka tahu langit tinggi ke rendah!

2) Buat aduan kepada pihak berkuasa

Sebenarnya, anda boleh buat aduan pada beberapa badan berkuasa tertentu. Bergantung juga pada jenis perumahan anda.

Bagi yang duduk di hartanah berstrata seperti kondominium atau pangsapuri tu, anda boleh mengadu pada kepada Badan Pengurusan Bersama (JMB).

Ia boleh dibuat sebab penduduknya terikat dengan undang-undang dan peraturan bersama seperti yang ada dalam Akta Pengurusan Strata 2013.

Tapi, kalau tak ada apa-apa tindakan dari JMB, anda boleh rujuk Pesuruhjaya Bangunan (COB). Macam mana pula yang duduk rumah bertanah ni? Nak mengadu dekat siapa? Jangan risau.

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

Anda boleh buat aduan dekat pihak berkuasa tempatan. Contohnya, Majlis Perbandaran atau Majlis Bandaraya seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Kalau nak tahu, mereka ni berkuasa untuk selesaikan beberapa jenis kacau ganggu tertentu termasuklah kes jiran dari neraka ni.

PropertyGuru Tip
Kacau ganggu ni satu kesalahan di bawah Seksyen 2 Akta Kerajaan Tempatan 1976! Ia termasuklah perbuatan, ketinggalan atau benda yang menyebabkan atau boleh menyebabkan bencana, kerosakan, kegusaran, bahaya atau kecacatan kepada deria, kesihatan, harta, keselamatan atau hak penduduk lain!

Jadi, macam mana nak berhubung dengan pihak berkuasa ni? Kacang je! Ada 4 cara boleh anda buat, iaitu:

3) Bawa ke mahkamah

Aduh, sebut saja mahkamah memang dah tahu banyak prosedurnya. Ini cara terakhir yang anda boleh pilih.

Jangan takut, upah je peguam yang handal dengan kes-kes kejiranan ni. Semuanya akan jadi mudah, dengan syarat, dokumen dan bukti yang kukuh mesti kena cukup.

jiran, kejiranan, gangguan jiran, pinjaman perumahan, hakmilik strata

Barulah boleh buktikan jiran anda tu wajar dikenakan hukuman! Biar mahkamah yang sabitkan kesalahkan mereka tu.

Bila dah bawa ke mahkamah tu, memang kes besar la kan! Macam kes tembak kucing jiran ni. Sampai hati!

 

Jadilah Jiran Yang Bertanggungjawab!

Muafakat membawa berkat. Tak rugi pun kalau buat baik sesama jiran. Merekalah keluarga, mereka jugalah kawan dalam hidup berjiran ni.

Apa salahnya kalau masing-masing ada sikap bertimbang rasa dan saling menegur jika salah. Barulah tenang nak teruskan hidup.

Tapi, kalau yang masih degil dan pentingkan diri tu, kenalah bertindak mengikut undang-undang. Jangan bertumbuk pula. Tak pasal-pasal viral satu Malaysia nanti!

Jadi sebelum nak beli atau sewa rumah tu, kena tahu jawapan kepada 20 soalan penting ni. Dah tahu? Dah faham? Jom tengok senarai hartanah untuk dijual di laman web BM kami ni!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback