Rumah Selangorku: Semak Kelayakan, Projek Terkini & Cara Mohon!

PropertyGuru Editorial Team
Rumah Selangorku: Semak Kelayakan, Projek Terkini & Cara Mohon!
Rumah Selangorku adalah skim perumahan yang khas dari kerajaan negeri Selangor untuk orang Selangor.
Ia ditubuhkan dengan tujuan untuk menyediakan perumahan mampu milik kepada warga yang layak dalam negeri tu.
Negeri Selangor adalah salah satu negeri di Malaysia yang terkenal, dan ada penduduk yang ramai.
Oleh sebab tu lah perumahan mampu milik adalah isu yang serius untuk kebanyakan orang yang nak menjadikan negeri ni sebagai rumah abadi dorang.
So, kiranya lagi mencabar untuk keluarga yang berpendapatan rendah atau sederhana untuk mencari rumah yang sesuai.
Skim ni memberi mandat supaya pemaju dengan pembinaan yang berkelayakan kena membina sejumlah unit rumah mampu milik Selangor, sebagai sebahagian daripada projek keseluruhan mereka.
Inisiatif ini diketuai oleh Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), organisasi perumahan negeri itu tersendiri.
Ia mula diperkenalkan pada tahun 2014, dan direka untuk bagi semangat dan sokongan pada pemaju untuk membina rumah mampu milik Selangor yang selari dengan matlamat organisasi tu.
Jadi, rumah tu perlu lah berkualiti dan memenuhi keperluan warga tempatan yang memang mencari tempat tinggal yang berpatutan.
Malah dilaporkan yang pada separuh pertama 2021, 7,000 unit Rumah Selangorku dijangka dibina menjelang Jun menggunakan kaedah IBS.

Siapa Yang Layak Untuk Rumah Selangorku?

Rumah Selangorku
Rumah Selangorku adalah skim perumahan yang direka untuk menyokong golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana di Selangor.
Kiranya macam skim-skim lain, mesti ada syarat-syarat tertentu yang pemohon kena penuhi sebelum dikira layak untuk mendapat skim ni:
  • Berumur lebih dari 18 tahun
  • Warganegara Malaysia
  • Penduduk Selangor
  • Belum lagi memiliki hartanah
  • Pendapatan isi rumah maksimum sebanyak RM10,000
  • Satu permohonan Rumah Selangorku saja untuk setiap isi rumah
  • Pemohon perseorangan dengan tanggungan boleh memohon

Apakah Jenis Hartanah Yang Terlibat Dengan Rumah Selangorku?

Skim ni memang dah mula pada tahun 2014 lagi, tapi ada perubahan yang dibuat sejak tahun 2018 dan ke atas.
Dibawah initiatif Rumah Selangorku 2.0 yang baru, telah wujudnya rangka kerja yang baru untuk perumahan mampu milik dibawah skim ni.
Rumah Selangorku adalah skim yang mempromosikan pelbagai jenis unit, bergantung pada pilihan dan tahap pendapatan korang.
Ia dibahagikan pada kategori rumah A, B, C, D, dan E, dengan kriteria kelayakan yang berbeza bergantung kepada pendapatan isi rumah pemohon:
  • Type A: Maksimum RM3,000/bulan (pendapatan isi rumah)
  • Type B, C, D, E: Maksimum RM3,001 – RM10,000/bulan (pendapatan isi rumah)
Perubahan pada Rumah Selangorku 2.0 paling banyak sekali bagi impak pada rumah kategori D, yang ni kira kategori dengan harga tertinggi dalam skop rumah mampu milik yang dibina bawah Rumah Selangorku.
Nak tau apa jenis unit dan saiz yang ada pada Rumah Selangorku 2.0?
Okay, jenis unit tu memang ada macam-macam yang korang boleh pilih, tapi semuanya bergantung pada tahap pendapatan (info ni diambil dari REHDA Selangor):

5 Jenis Apartment Rumah Selangorku & Ciri-Cirinya

Type A
  • 700 kps
  • RM 42,000
Type B
  • 750 kps
  • RM 100,000
Type C
  • 800 kps
  • RM150,000
Type D
  • 900 kps
  • RM 200,000
Type E*
  • 900 kps
  • RM 250,000

4 Jenis Rumah Bertingkat (Teres/ Townhouse) Rumah Selangorku & Ciri-Cirinya

Type A
  • 700 kps
  • RM 42,000
Type B
  • 750 kps
  • RM 100,000
Type C
  • 1,000 kps
  • RM 200,000
Type D
  • 900 kps
  • RM 250,000
* Hanya tertakluk kepada kawasan di bawah bidang kuasa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (Petaling Jaya City Council, or MBPJ), Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Ampang Jaya Municipal Council, or MPAJ), dan Majlis Perbandaran Subang Jaya (Subang Jaya Municipal Council, or MPSJ).
** Rumah bandar di bawah skim ini diperuntukkan pada dua (2) pemilik setiap satu lot / blok rumah bandar.
Rumah Selangorku

Senarai Hartanah Rumah Selangorku 2021!

Senarai ini diambil dari laman web rasmi Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS), dan dikemaskini setakat 2022. Nak tengok senarai terbaru, boleh klik sini!

1) Petaling

Apartmen Affiniti
Viva Paradise Sdn. Bhd.
2022
250,000
Apartmen De Cemara @ Setia Alam
Bandar Setia Alam Sdn. Bhd.
2022
100,000
Apartmen Embayu @ Damansara West
Premier Baycity Sdn. Bhd.
2022
192,000 – 232,000
Apartmen Aurora
Johawaki Development Sdn. Bhd.
2021
185,000
Apartmen Harmoni 1 @ Elmina West
Sime Darby Development Sdn. Bhd.
2023
200,000 – 240,000
Townhouse @ Aman Putri
Glomac Sdn. Bhd.
2022
150,000
Apartmen Taman Puchong Utama
Hillcrest Gardens Sdn. Bhd.
2019
195,000 – 220,000

2) Sepang

Apartmen Idaman Residensi
Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)
2021
232,000
Apartmen Rafflesia
Eco Green City Sdn. Bhd.
2021
250,000
Apartmen Sri Suria
Hectare Heights Development Sdn. Bhd.
2021
232,000
Apartmen Sekata
Mainstay Development Sdn. Bhd.
2019
190,000

3) Gombak

Apartmen Seri Temenggung (Rizab Melayu)
Rexpoint Resources Sdn. Bhd.
2021
100,000 – 220,000

4) Kuala Langat

Apartmen Halaman 11
Bandar Rimbayu Sdn. Bhd.
In the process of APDL
42,000 – 100,000
Rumah teres @ Taman Langat Utama 3
SP Bahau Development Sdn. Bhd.
2019
250,000

5) Klang

Apartmen Aranda
Hicom Gamuda Development Sdn. Bhd.
2021
42,000 – 232,000
Apartmen Aronia @ Bandar Parklands
Gabungan Efektif Sdn. Bhd.
2022
250,000
Apartmen Kemuning Idaman
Paramount Property Development Sdn. Bhd.
2020
100,000 – 192,000
Apartmen Karya
Selaman Sejati Sdn. Bhd.
2020
185,000

6) Kuala Selangor

Apartmen Seri Seraya
Worldwide Holdings Bhd.
2020
205,000
Rumah teres @ Taman Laman Permai
Sejati Inti Sdn. Bhd.
2021
250,000
Rumah teres Harmony Villa
Semarak Cergas Sdn. Bhd.
2020
42,000 – 250,000
Rumah teres @ Taman Sungai Yu Indah
Serambi Padu Sdn. Bhd.
2020
42,000 – 239,000
Rumah teres @ Taman Alam Suria
Shah Alam 2 Sdn. Bhd.
2020
250,000
Townhouse @ Saujana Perdana
Kelana Kualiti Sdn. Bhd.
2021
180,000

7) Sabak Bernam

Rumah teres @ Taman Emas
Lian Soon Tiam Sdn. Bhd.
2019
220,000 – 250,000

8) Hulu Langat

Townhouse @ Taman Sri Tanjung 4
Fairview Development Sdn. Bhd.
2021
180,000
Apartmen Baiduri Jaya
Segaman Sdn. Bhd.
2021
195,000
Apartmen Desa Budiman (Rizab Melayu)
Pujangga Development Sdn. Bhd.
2024
180,000
Apartmen Tiara South
Kueen Lai Properties Sdn. Bhd.
2021
180,000
Apartmen Zamrud Residensi
Cheras Hong Soon Development Sdn. Bhd.
Under construction
150,000 – 180,000
Apartmen Camelia Residensi
Wira Cheras Development Sdn. Bhd.
Under construction
192,000 – 240,000
Apartmen Acacia
Mayland Venue Sdn. Bhd.
2021
220,000

9) Hulu Selangor

Iris (Rumah teres 2-tingkat)
Medan Prestasi Sdn. Bhd.
2021
250,000
Rumah teres @ Taman Keruing Rasa
Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)
2019
200,000

Macam Mana Nak Mohon Untuk Rumah Selangorku?

Permohonan Rumah Selangorku kena buat online melalui laman web mereka iaitu http://lphs.selangor.gov.my/
Skim ni lain sikit dari yang ada, sebab korang memang tak boleh buat permohonan Rumah Selangorku melalui borang yang dicetak atau secara peribadi – memang semua kena buat online!
Bila dah daftar akaun, pemohon perlu sediakan dokumen-dokumen kat bawah ni untuk sahkan kelayakan untuk skim perumahan:
  • Salinan kad identiti
  • Sijil lahir anak-anak/tanggungan (jika berkenaan)
  • Salinan Sijil Perkahwinan atau dokumentasi yang serupa (jika berkaitan)
  • Surat Pengesahan dari majikan atau Pesuruhjaya Sumpah untuk pemohon bekerja sendiri (jika berkenaan)
  • Slip gaji, penyata bank, atau pengesahan pendapatan dari Pesuruhjaya Sumpah (jika berkenaan)
  • Akuan berkanun dari Pesuruhjaya Sumpah untuk pasangan tidak bekerja (jika berkenaan)
  • Penyata KWSP/EPF (jika berkenaan)
  • Salinan bil utiliti
  • Report kredit seperti CCRIS (Pusat Sistem Maklumat Rujukan Kredit) dan/atau CTOS (Credit Tip-Off Service)
Pemohon Rumah Selangorku dinilai berdasarkan sistem merit, dengan membandingkan kriteria kelayakan dengan potensi merit dorang.
Kalau pemohon tu berjaya, dorang akan dapat surat atau emel untuk sahkan yang mereka terpilih untuk mendapat rumah dibawah skim ni.

Apa Lagi Yang Nak Kena Tahu Tentang Rumah Selangorku?

Rumah Selangorku adalah skim perumahan penting yang bertujuan untuk menyediakan rumah mampu milik Selangor untuk rakyat.
So, bukan semua orang boleh dapat ye, sebab ada syarat-syarat yang terikat dengan penjualan rumah ni:
  • Tuan rumah tak boleh menjual rumah dalam masa 5 tahun selepas membeli
  • Ada panduan yang menyatakan pemilik tak boleh menyewakan rumah pada orang lain
  • Permohonan Rumah Selangorku ni aktif selama 2 tahun
  • Pemohon mesti memohon semula kalau tak berjaya selepas 2 tahun
  • Pemohon yang menolak tawaran rumah akan dilabel sebagai tak aktif selama 2 tahun (jadi, sebelum nak tolak tu, fikir betul-betul ya)
Apa lagi yang korang nak kena tahu pasal skim ni? Kat bawah ni kitorang sediakan beberapa soalan yang selalu ditanya berkaitan dengan skim Rumah Selangorku:

1) Boleh tak nak pilih rumah?

rumah_selangorku2
Alamak, minta maaf la ye, jawapannya memang tak! Korang memang akan dinilai ikut merit dan dari situ, dorang akan buat tawaran. Kalau tawaran tu tak diterima, korang terus kena letak sebagai pemohon tak aktif selama 2 tahun.

2) Macam mana kalau pasangan saya pun ada pendapatan?

Tak apa je, tapi korang kena tau yang penilaian dibuat berdasarkan pendapatan seisi rumah, bukannya individu, oleh itu semua pendapatan dalam seisi rumah tu akan diambil kira.

3) Boleh tak nak mohon bersama pasangan?

Pemohon hanya boleh buat satu permohonan sahaja untuk seisi rumah.

4) Kalau kena tolak, boleh buat rayuan tak?

Memang tak boleh, sebab semua keputusan adalah muktamad.

5) Boleh tak nak jual rumah lepas 5 tahun?

Memang boleh sangat, tapi kena minta kebenaran dengan Kerajaan Negeri dulu ye.
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru