Pengurusan Kondo/Bangunan: 9 Sebab Mengapa Anda Perlu Terlibat Aktif

PropertyGuru Editorial Team
Pengurusan Kondo/Bangunan: 9 Sebab Mengapa Anda Perlu Terlibat Aktif
Dalam artikel ini:
Jika anda merupakan seorang pemilik hartanah, anda mestilah mementingkan kesejahteraan bangunan yang anda diami. Ini termasuklah ruang selain dari kediaman unit anda yang melibatkan kawasan bersama, fasiliti dan keseluruhan persekitaran yang anda dan jiran tetangga anggap sebagai “rumah”.
Apabila anda aktif dalam pengurusan bangunan, ia juga merupakan pelaburan untuk hartanah anda di masa hadapan. Memahami peranan anda, kepentingan AGM dan dinamik Badan Pengurusan Bersama (JMB) atau Perbadanan Pengurusan (MC) boleh membantu anda memahami tentang kelebihan penglibatan secara aktif.

Apakah Badan Pengurusan Bersama (JMB) Atau Perbadanan Pengurusan (MC)?

Perbezaan utama antara JMB dan MC ialah JMB adalah badan interim yang wujud sebelum pengeluaran hak milik strata oleh pejabat tanah. JMB dibentuk sebaik sahaja pemaju memanggil mesyuarat agung tahunan (AGM). Ahli jawatankuasa JMB hendaklah terdiri daripada 3 sehingga 14 pemilik petak rumah, termasuk seorang wakil pemaju yang dipilih semasa AGM.
Selepas hak milik dikeluarkan, MC ditubuhkan selepas buku daftar strata dibuka. Ia tidak berfungsi sehingga Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) pertama diadakan dan jawatankuasa pengurusan dipilih. JMB dibubarkan secara automatik dalam tempoh tiga bulan dari tarikh AGM MC pertama diadakan.
JMB bertanggungjawab ke atas pengurusan keseluruhan bangunan, dengan mematuhi Akta Pengurusan Strata (SMA). Tugas mereka termasuk:
Pengurusan kewanganMengutip yuran penyelenggaraan, mengurus belanjawan bangunan, dan memastikan pelaporan kewangan yang betul.
Penyelenggaraan dan pemeliharaanMemantau penyelenggaraan kawasan bersama, kemudahan dan infrastruktur.
Sekuriti dan keselamatanMelaksanakan langkah-langkah keselamatan dan memastikan persekitaran hidup yang selamat untuk penduduk.

Penguatkuasaan undang-undang
Menguatkuasakan undang-undang bangunan dan menangani kebimbangan penduduk mengenai pelanggaran peraturan.

Kenapa Anda Patut Terlibat Aktif Dalam JMB Atau MC?

Berikut ialah beberapa faedah apabila anda terlibat secara aktif dalam pengurusan bangunan anda:
1. Boleh mengutarakan pendapat dalam hal-hal pengurusan bangunan: Terlibat dalam JMB atau MC memberikan anda kuasa untuk menguruskan bangunan. Ini termasuk perkara seperti belanjawan, penyelenggaraan dan keselamatan.
2. Mempelajari kemahiran berharga: Berkhidmat di JMB atau MC membuka peluang untuk anda belajar kemahiran yang penting seperti pengurusan manusia, perundingan dan perancangan kewangan. Kemahiran ini sangat membantu dalam kehidupan peribadi dan profesional anda.
3. Bertemu dengan jiran: Melibatkan diri dalam pengurusan bangunan adalah cara terbaik untuk bertemu dengan jiran anda dan mengenali orang yang tinggal di sekeliling anda.
4. Membuat perubahan: Dengan terlibat secara langsung, anda membantu menjadikan bangunan yang anda duduki menjadi sebuah tempat yang lebih baik untuk semua orang.

Sedang mencari rumah pertama? Tengok senarai lengkap hartanah baru dilancar di PropertyGuru

Apakah Cabaran Yang Perlu Dihadapi Dalam Pengurusan Bangunan?

Berkhidmat di JMB atau MC bukanlah hal yang mudah. Berikut merupakan antara cabaran yang terbesar:
1. Berurusan dengan orang yang sukar dan membuat keputusan: Tidak semua orang akan bersetuju dengan anda, dan anda mungkin perlu berurusan dengan orang yang kurang beradab dari semasa ke semasa. Meleraikan pertikaian penduduk, menguatkuasakan peraturan dan membuat keputusan belanjawan yang rumit boleh mendatangkan stres.
Ahli jawatankuasa kadangkala menerima kritikan dan tohmahan apabila ada penduduk yang tidak berpuas hati dengan syarat tertentu atau tidak bersetuju dengan keputusan yang dibuat.
2. Tuntutan masa: Menjadi ahli jawatankuasa boleh memakan masa, dengan mesyuarat dan tanggungjawab yang kerap serta kadang-kala mencabar, seperti mengurus pertanyaan penduduk dan menyelia projek yang memerlukan dedikasi masa.
3. Dipersalahkan atas masalah yang berlaku: Jika berlaku masalah dalam bangunan, anda mungkin dipersalahkan, walaupun ianya bukan salah anda.
Kesimpulannya, keputusan sama ada untuk terlibat atau tidak dalam pengurusan bangunan adalah keputusan peribadi. Peranan itu biasanya dilakukan secara sukarela dan tidak disertakan dengan pampasan kewangan, dan menjadi sebab mengapa sesetengah orang akan mengatakan bahawa ia adalah "pekerjaan" yang tidak berbaloi!
Walau bagaimanapun, faedahnya boleh menjadi lebih besar dan merupakan cara terbaik untuk membuat perubahan dalam komuniti anda.

Berapa pinjaman rumah anda boleh dapat dengan gaji dan komitmen semasa?

Saya Tak Berminat Untuk Menyertai JMB atau MC. Perlukah Saya Menghadiri AGM?

Melibatkan diri dalam proses membuat keputusan, terutamanya semasa AGM, adalah penting. Keputusan-keputusan kritikal, daripada peruntukan belanjawan kepada rancangan penyelenggaraan, dibuat semasa mesyuarat ini.
Menghadiri AGM membolehkan anda mempengaruhi keputusan ini secara langsung. Ia merupakan sebuah platform untuk ketelusan, menawarkan pandangan tentang laporan kewangan dan projek akan datang. Lebih-lebih lagi, AGM adalah peluang terbaik untuk membina semangat kemasyarakatan dan mengenali ahli-ahli penghuni unit yang lain.
Dengan menghadiri AGM, anda juga boleh menangani sebarang kebimbangan atau isu, memastikan ia didengari dan diambil tindakan. Kebiasaanya, terdapat fakta, pandangan dan ulasan yang dibangkitkan dalam AGM secara langsung yang boleh membuka mata anda. Sekurang-kurangnya, jika anda hadir dan mengundi, anda tahu bahawa anda telah menggunakan hak anda, walaupun keputusan undian mungkin tidak berpihak kepada anda.
Berikut merupakan beberapa contoh isu dalam bangunan yang mungkin memerlukan undian anda:
  1. Yuran penyelenggaraan dan sinking fund: Tentukan sama ada kenaikan diperlukan dan berapa banyak. Pihak pengurusan biasanya akan menerangkan mengapa yuran perlu dinaikkan. Terdapat pelbagai sebab mengapa yuran perlu dinaikkan, seperti penambahan fasiliti baharu, inflasi, atau kerana penyalahkiraan yuran asal. Senarai yang menunjukkan perbelanjaan pengurusan perlu dikeluarkan supaya penduduk tahu mereka tidak dikenakan bayaran berlebihan. Intinya ialah: jika pengurusan hartanah menaikkan yuran penyelenggaraan dengan kelulusan majoriti penduduk, anda perlu membayarnya. Kegagalan untuk membayar yuran penyelenggaraan boleh menyebabkan pihak pengurusan menghalang beberapa akses anda terhadap hartanah tersebut.
  • Penguatkuasaan keselamatan: Ini termasuklah mengupah syarikat keselamatan baharu, mengemaskini proses pendaftaran pelawat dan menambah teknologi atau ciri keselamatan baharu.
  • Penyelenggaraan: Jika hartanah itu berumur lebih daripada 15 tahun, lebih banyak penyelenggaraan dan juga dana diperlukan. Fikirkan tentang keadaan lif dan kemudahan lain seperti kolam renang, gelanggang dan jalan raya. Penduduk boleh mengundi untuk perkara yang lebih mendesak dan jenis pembaikan yang perlu disegerakan terlebih dahulu. Penduduk juga boleh mengundi skema warna jika terdapat keperluan untuk mengecat semula seperti yang telah dijadualkan.
  • AJK JMB atau MC seterusnya: Tidak berpuas hati dengan JMB atau MC sekarang? Calonkan dan undilah ahli baharu. Gembira dengan JMB atau MC sekarang? Calonkan dan undilah mereka! Pada asasnya, anda mempunyai kuasa untuk memutuskan siapa yang akan mewakili anda dan mempertahankan hak anda sebagai pemilik. Mungkin anda sepatutnya berada dalam JMB atau MC seterusnya, kerana bangunan itu juga boleh mendapat manfaat daripada kemahiran yang anda miliki.

Bagaimana JMB atau MC Bekerjasama Dengan Syarikat Pengurusan Hartanah?

Kebanyakkan JMB atau MC mengupah syarikat pengurusan hartanah (PMC), kerana syarikat ini menyediakan kepakaran dalam bidang yang boleh meningkatkan lagi operasi bangunan. Tugas utama mereka termasuklah:
1. Penyelenggaraan dan kutipan sewa: PMC menyelaraskan kutipan sewa, menguruskan perkhidmatan penyelenggaraan dan mengendalikan pembaikan. Hal-hal ini tidak perlu melibatkan JMB atau MC dan mereka dapat memastikan tugasan diselesaikan dengan segera dan profesional.
  • Keselamatan dan pengemasan rumah: PMC boleh menyediakan kakitangan keselamatan dan kakitangan pengemasan/pembersihan untuk memastikan kebersihan dan keselamatan kawasan umum.
  • Tugas perundangan dan pentadbiran: PMC membantu JMB atau MC dengan urusan undang-undang seperti tuntutan insurans dan tugas pentadbiran seperti penyimpanan rekod, memantau unit yang melakukan pengubahsuaian, unit yang mempunyai tunggakan dan sebagainya.
Dengan adanya syarikat pengurusan hartanah, JMB atau MC boleh memberikan fokus kepada membuat keputusan strategik sambil memastikan tugas pentadbiran yang penting sedang dikendalikan dengan betul.
JMB atau MC juga memainkan peranan penting dalam mewakili penduduk lain untuk memastikan tidak berlaku sebarang penyalahgunaan dana dan sebarang pekerjaan yang diberikan kepada syarikat luar dilakukan mengikut proses yang ditetapkan, seperti tender terbuka.

Product CTA

Sedang mencari rumah sewa dengan bajet dan lokasi terbaik?

Saya Tidak Bersetuju Dengan Kenaikan Kadar Yuran Pengurusan Kondo. Apa Yang Boleh Saya Lakukan?

Jika anda merasakan kenaikan yuran tersebut tidak wajar, anda boleh memfailkan kes terhadap pihak pengurusan di Tribunal Pengurusan Strata. Ini adalah hak yang diberikan kepada pelbagai pihak, termasuk pemilik rumah, di bawah Seksyen 107 SMA.
Sebagai contoh, kenaikan bayaran telah dikenakan disebabkan oleh tahap keselamatan yang diperketatkan, tetapi masalah kecurian terus berlaku. Oleh itu, anda mempunyai sebab untuk merasakan bahawa yuran tersebut telah disalahgunakan.
Sila ambil perhatian bahawa jika anda membawa kes ke Tribunal, anda perlu mewakili diri sendiri, kerana peguam tidak dibenarkan. Tribunal sering mendengar pertikaian yang melibatkan penyewa yang tidak membayar yuran atau pengurusan yang tidak melaksanakan tugas mereka. Senarai terperinci berkenaan jenis-jenis pertikaian yang boleh didengar oleh Tribunal adalah termaktub dalam Jadual 4 SMA 2013, dan tuntutan yang dibawa ke Tribunal tidak boleh melebihi RM 250,000.
Anda boleh pergi ke mahkamah hanya jika anda BELUM membawa tuntutan anda ke Tribunal sebelum ini atau jika Tribunal membatalkan tuntutan anda atau ia telah ditarik balik.
Anda disarankan untuk menyelesaikan perkara secara baik sebelum mengambil tindakan undang-undang. Jadi sebelum anda pergi ke Tribunal, cubalah berbincang dengan pengurusan bangunan terlebih dahulu.

Bolehkah Saya Menyaman Pengurusan Bangunan Saya?

Ya, anda boleh menyaman JMB atau MC sekiranya hartanah tersebut telah lama tidak diselenggara dengan baik, terdapat kelewatan dalam pengeluaran hakmilik strata, hartanah tersebut tidak diinsuranskan terhadap kerosakan, akaun penyelenggaraan dan sinking fund belum dibuat, dana telah diselewengkan, atau AGM belum diadakan untuk membentuk pengurusan baharu.
Pihak yang boleh disaman ialah pemaju, JMB, dan MC, kerana mereka adalah orang yang bertanggungjawab membuat semua keputusan yang berkaitan dengan penyelenggaraan hartanah tersebut. Bagaimana pula dengan para pekerja di pejabat pengurusan? Mereka telah diambil bekerja oleh JMB atau MC untuk menjalankan tugas bagi pihak mereka.
Seperti yang dinyatakan dalam soalan sebelumnya, penglibatan pihak mahkamah haruslah sentiasa menjadi pilihan terakhir sekiranya anda gagal mendapatkan bantuan melalui cara lain.

Saya Ahli JMB/MC. Bolehkah Saya Berhenti Sebelum AGM Seterusnya?

Ya, kerana ia adalah kerja sukarela. Ahli bebas meletakkan jawatan pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, terdapat protokol di mana ahli perlu mengemukakan peletakan jawatan mereka mengikut prosedur yang ditetapkan.

Saya Berminat Ambil Tahu Tentang Pengurusan Bangunan Tapi Tiada Masa Atau Tenaga Untuk Terlibat Secara Langsung

Ramai antara kita yang merasakan hal yang sama. Tetapi, kita perlu mengambil tanggungjawab bersama. Bayangkan jika tiada sesiapa yang mengambil berat untuk menyumbang atau bergilir-gilir menjadi sebahagian daripada JMB atau MC; keadaan hartanah berkemungkinan merosot lebih cepat daripada biasa.
Dengan mengambil peranan aktif, anda boleh menyumbang kepada kehidupan yang lebih positif untuk diri sendiri dan jiran anda, contohnya seperti berikut:
1. Nilai hartanah: Pengurusan yang proaktif, kemudahan yang diselenggara dengan baik, belanjawan yang bertanggungjawab dan tumpuan pada keselamatan boleh meningkatkan nilai hartanah. Penglibatan anda memberi impak secara langsung kepada nilai pelaburan anda. Jika hartanah itu adalah pelaburan untuk anak-anak anda, adalah lebih penting untuk memastikan ia mengekalkan persekitaran dan nilai yang baik untuk generasi akan datang.
2. Komuniti yang lebih kuat: Penduduk yang amat menitik-beratkan kesejahteraan bangunan lebih berkemungkinan untuk menjaga satu sama lain dan mewujudkan persekitaran sosial yang positif. Jawatankuasa yang kukuh juga penting untuk bertindak sebagai semak dan imbang terhadap syarikat pengurusan hartanah yang digajikan.
3. Penduduk diperkasa: Mengetahui bahawa anda mempunyai suara dalam membuat keputusan dan boleh menyumbang kepada perubahan positif memupuk rasa pemilikan.
Apabila semua orang mengambil berat berkenaan satu sama lain, seperti memerhati dan peka tentang isu keselamatan, ketidakpatuhan kepada peraturan rumah, isu kebersihan dan lain-lain, semua orang akan mendapat manfaat dalam jangka masa panjang. Melalui semangat gotong-royong, semua pemilik petak rumah akan mendapat faedah daripada persekitaran kehidupan yang lebih baik.
Penafian: Maklumat disediakan adalah maklumat umum sahaja. PropertyGuru International (Malaysia) tidak mempunyai tanggungjawab perwakilan atau penjaminan berkaitan maklumat diberikan, termasuk tetapi tidak terhad kepada sebarang perwakilan atau penjaminan berkaitan ketepatan bagi sebarang tujuan maklumat yang mana dibenarkan undang-undang. Walaupun semua usaha telah diambil bagi memastikan maklumat disediakan di dalam artikel ini adalah tepat, boleh dipercayai dan lengkap ketika ia ditulis, maklumat disediakan di dalam artikel tidak boleh disandarkan untuk membuat sebarang keputusan kewangan, pelaburan, harta tanah atau perundangan. Selain itu, maklumat tersebut tidak seharusnya menggantikan nasihat profesional terlatih yang mempertimbangkan fakta dan situasi persendirian anda, dan kami tidak menerima pertanggungjawaban jika anda menggunakan maklumat tersebut bagi membuat keputusan.

Mengapa Anda Perlu Ambil Tahu Tentang Pengurusan Kondo/Bangunan Anda?

Terlibat dalam pengurusan bangunan membolehkan anda memastikan kebajikan dan keselamatan penghuni terjaga. Anda boleh memberi input mengenai isu-isu penyelenggaraan, keselamatan, dan perkhidmatan yang perlu ditingkatkan untuk kesejahteraan semua penghuni.

Penglibatan aktif dalam pengurusan bangunan membantu memastikan bangunan sentiasa dalam keadaan baik dan terjaga. Ini boleh meningkatkan reputasi bangunan dan, seterusnya, meningkatkan nilai hartanah serta menarik lebih ramai pembeli atau penyewa.

Terlibat dalam pengurusan bangunan membolehkan anda memastikan bajet penyelenggaraan digunakan dengan efisien dan mengurangkan pembaziran. Anda juga boleh menyarankan inisiatif penjimatan kos yang boleh mengurangkan yuran penyelenggaraan untuk semua penghuni.

Dengan terlibat dalam pengurusan bangunan, anda boleh membantu mengadakan aktiviti dan program yang dapat mempererat hubungan antara penghuni. Ini dapat mewujudkan persekitaran yang lebih harmoni dan mesra di kalangan penghuni, menjadikan bangunan tempat tinggal yang lebih baik untuk semua.