Apa Itu Skim Rumah Pertamaku/My First Home Scheme?

Skim ini membenarkan pemohon yang layak untuk ambil pembiayaan pinjaman rumah sampai 110%! Jom bacalah untuk tahu lebih lanjut. Manalah tahu anda layak?
Skim rumah pertamaku, my first home scheme, banks, SRP, rumah mampu milik, institusi kewangan malaysia

Click here for the English version.

 

Skim Rumah Pertamaku (atau My First Home Scheme) ni satu skim yang dilancarkan oleh kerajaan pada tahun 2011.

Motif utama skim ni sebenarnya untuk sokong mana-mana pembeli rumah pertama, supaya mereka dapat ambil pembiayaan yang sepatutnya bila nak beli rumah.

Dengan Skim Rumah Pertamaku, pemohon yang layak boleh ambil pembiayaan pinjaman sampai 110% daripada harga hartanah, maknanya orang yang nak beli rumah tu dah tak payah serabut fikir pasal duit deposit yang tinggi melambung tu.

Skim ni sebenarnya dah lama juga ada, tapi ramai lagi kat luar sana yang masih tak tau ataupun ragu-ragu dengan skim ni.

Kalau anda pembeli rumah pertama yang memerlukan pertolongan dalam merealisasikan impian rumah idaman anda, tak payah risau-risau dan jangan fikir lama-lama.

Nanti melepas, gigit jari. Skim dah ada depan mata ni, oleh itu anda perlu teruskan membaca panduan mudah ni untuk tahu dengan lebih lanjut tentang Skim Rumah Pertamaku kat Malaysia. Silakan!

Skim rumah pertamaku, my first home scheme, banks, SRP, rumah mampu milik,  institusi kewangan malaysia

 

Siapa Yang Layak Untuk Skim Rumah Pertamaku?

Seperti biasa, nak mohon untuk mana-mana skim pun kena la semak dulu apa kriteria yang diperlukan. Tak boleh suka-suka je mohon, lepas itu bila tak dapat, kecewa terus.

Padahal kita yang tak semak dulu! Okay, untuk layak memohon Skim Rumah Pertamaku, anda haruslah tepati syarat kelayakan dan kedudukan kewangan ini:

Kelayakan pembeli

  • Pembeli rumah pertama
  • Warganegara Malaysia
  • Makan gaji atau bekerja sendiri
  • Pemohon individu atau bersama
  • Kalau bersama, yang lagi seorang tu mestilah ahli keluarga yang terdekat

Kelayakan kewangan

  • Pendapatan kasar bulanan:
    • Tak lebih RM5,000 untuk pemohon individu/bersama
    • Lebih RM5,000 tapi tak lebih RM10,000 untuk pemohon bersama.
    • Tapi pendapatan kasar bulanan setiap pemohon tak lebih RM5,000
  • Untuk hartanah bawah RM300,000, gabungan pendapatan bulanan tak lebih RM5,000
  • Rekod kredit bersih dalam tempoh 12 bulan

 

Hartanah Mana Yang Boleh Guna Skim Ni?

Bukan anda je tau yang nak kena semak kelayakan, hartanah yang nak dibeli tu pun kena tepati beberapa kriteria tertentu, lepas itu baru boleh dapat pembiayaan di bawah Skim Rumah Pertamaku ni:

  • Harta kediaman di pasaran utama dan sekunder di Malaysia
  • Harga maksimum RM500,000
  • Hartanah harus dihuni oleh pemilik

Nilai hartanah pula bergantung pada polisi bank yang menyertai skim ni. Selalunya bank akan nilai harga belian atau harga pasaran untuk tengok mana yang lagi rendah. Yang rendah tu la pihak bank ambil pakai.

B40 Dan M40: Skim Perumahan Apakah Yang Tersedia Untuk Anda?

Panduan Relevan

B40 Dan M40: Skim Perumahan Apakah Yang Tersedia Untuk Anda?

Skim rumah pertamaku, my first home scheme, banks, SRP, rumah mampu milik,  institusi kewangan malaysia

 

Maklumat Pembiayaan Skim Rumah Pertamaku/My First Home Scheme?

Skim Rumah Pertamaku memang dah siap-siap tetapkan had kewangan dan syarat-syarat untuk kesemua pembiayaan yang dibuat bawah skim ni.

Walaupun pinjaman di setiap bank yang terlibat mungkin berbeza, tapi terma pembiayaan untuk Skim Rumah Pertamaku adalah seperti di bawah:

Tempoh pinjaman

  • Maksimum 35 tahun
  • Atau pemohon tak lebih 70 tahun pada tarikh akhir pembiayaan

Moratorium jual rumah

  • 5 tahun

Bayaran

  • Ansuran bulanan

Insurans

  • Wajib ada insurans/takaful perlindungan kebakaran

Untuk rumah RM300,000 ke bawah dan pendapatan RM5,000 ke bawah

PGMY_No_1

 

Bank Mana Yang Turut Serta Dalam Skim Rumah Pertamaku?

Kalau tercari-cari di mana nak buat permohonan untuk skim Rumah Pertamaku, jawapannya adalah... ia boleh dibuat di mana-mana cawangan bank yang terlibat!

Sehingga kini, ada 23 bank yang terlibat dalam Skim Rumah Pertamaku.

Kesemua bank ni bagi peluang pembiayaan secara konvensional atau Islamik, jadi bolehlah pilih bank yang menepati selera anda. 

Kalau nak tengok senarai penuh bank-bank, boleh semak di laman web SPR

Bank-bank yang turut serta dalam skim ni mempunyai standard kredit dan underwriting (penajajaminan) masing-masing, maknanya, sebelum mohon pinjaman, semua terma dan syarat khusus setiap bank yang terlibat perlu juga dipertimbangkan, okay?

Skim rumah pertamaku, my first home scheme, banks, SRP, rumah mampu milik,  institusi kewangan malaysia

 

10 Soalan Lazim Tentang Skim Rumah Pertamaku

1) Apakah jumlah maksimum untuk pembiayaan rumah?

Pembeli rumah pertama boleh mendapatkan pembiayaan sebanyak 110% daripada bank yang terlibat dan tanpa wang pendahuluan.

2) Saya perlu bayar faedah lebih tinggi ke sebab pembiayaan 110%?

Tak, kadar faedah tak akan berubah bergantung kepada jumlah pembiayaan. Kadar faedah akan mengikut kadar faedah biasa bank berkenaan.

3) Boleh ke dapat pembiayaan 100% untuk hartanah RM400,000?

Ya, melalui pembiayaan individu ataupun bersama.

Untuk pemohon individu, pendapatan kasar bulanan isi rumah tak harus lebih daripada RM5,000 manakala untuk pendapatan kasar bulanan isi rumah bersama, tak harus lebih daripada RM10,000.

4) Boleh buat permohonan bersama dengan rakan tak?

TAK BOLEH! Permohonon bersama hanya boleh dimohon dengan ahli keluarga seperti suami dan isteri, adik-beradik, atau anak dengan ibu/bapa dan memenuhi semua kriteria.

5) Saya bekerja swasta, pasangan bekerja di badan berkanun, boleh mohon tak?

Ya, anda layak untuk memohon untuk Skim Rumah Pertamaku.

Skim rumah pertamaku, my first home scheme, banks, SRP, rumah mampu milik,  institusi kewangan malaysia

6) Saya mewarisi harta kediaman, boleh mohon lagi Skim Rumah Pertamaku ni?

Tak, jika anda telah mewarisi harta kediaman, anda dianggap sudah mempunyai harta kediaman jadi kelayakan terbatal. Ini kerana Skim Rumah Pertamaku bertujuan membantu orang untuk memiliki harta kediaman pertama.

7) Apakah jenis hartanah yang layak untuk Skim Rumah Pertamaku?

Hartanah yang siap dibina dan sedang dibina, sama ada dari pasaran utama atau sekunder.

8) Boleh ke guna Skim Rumah Pertamaku untuk bina rumah atas tanah sendiri?

Tak, Skim Rumah Pertamaku tak meliputi pembinaan rumah atas tanah persendirian.

9) Adakah tempoh pembiayaan termasuk tempoh pembinaan?

Untuk harta yang masih sedang dibina, tempoh pembiayaan akan bermula dari tarikh jumlah pembiayaan tersebut dikeluarkan sepenuhnya.

10) Adakah yuran guaman boleh dimasukkan ke dalam jumlah pembiayaan?

Ya, yuran guaman boleh dikira sebegitu, tetapi bergantung kepada bank yang terlibat.

11) Perlu ke saya beli insurans/takaful kebakaran dan MRRT/MRTA?

Insurans/takaful kebakaran adalah wajib. Untuk MRTT/MRTA, ia bergantung kepada keperluan anda dan bank yang terlibat.

12) Boleh dapat ke bantuan kewangan untuk kos Memorandum Pemindahan? 

Ya, tetapi bergantung kepada bank yang terlibat .

Jadi, kalau anda penuhi syarat, kami ucapkan selamat maju jaya, dan selamat membeli rumah pertama!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback