3 Penipuan Hartanah Biasa Jadi Di Malaysia Dan Cara Nak Elak!

Bukan main banyak lagi kes melibatkan scammer di luar sana. Bidang hartanah pun tidak terkecuali. Yang pasti banyak banyak scam yang perlu anda waspada, antaranya penipuan pembayaran pendahuluan, skim pelaburan Ponzi, dan penipuan faedah 'Pintu Belakang'.
penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

Click here for English version.

 

Siapa suka ditipu hidup-hidup kan? Bila bercakap tentang penipuan hartanah, anda memang boleh rugi berganda-ganda, bukan setakat hilang mood je. Yang pasti, penipuan hartanah adalah sesuatu perlu diambil serius oleh pembeli mahupun penjual.  

Walaupun sebahagian besar urus niaga hartanah diuruskan oleh individu dan golongan profesional yang jujur dan boleh dipercayai, penting untuk kita semua berwaspada dan kenal pasti jenis penipuan biasa dalam bidang jual beli hartanah.

Berikut adalah beberapa penipuan hartanah dan bagaimana untuk mengelakkan diri dari tertipu.

 

1) Penipuan Bayaran Pendahuluan

Pernah tengok tawaran terbaik di surat khabar atau media sosial sehingga anda takut kehilangannya? Risau terlepas peluang baik ini seringkali dijadikan modal untuk penipu mencuri duit anda.

Penipuan jenis ini datang dalam pelbagai bentuk, tapi kebanyakan kes melibatkan pembeli atau penyewa membayar deposit sewa atau wang pendahuluan ke atas hartanah yang sama sekali tidak dimiliki “pemilik” sebenar.

Contohnya, ada seorang penipu licik ini yang ingin menyewakan sebuah unit pangsapuri konon milik “ibu saudaranya” di Bandar Sunway dengan harga di bawah purata pasaran.

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

Awalnya anda mungkin berwaspada, sehinggalah bila anda berjumpa dengan individu tersebut, orangnya pula nampak baik dan boleh dipercayai. Sama seperti pemilik/tuan rumah lain yang menunjukkan persekitaran pangsapuri kepada anda.

Selepas itu bermulalah segalanya apabila anda diminta untuk membayar deposit atau sewa bulan pertama untuk tujuan menempah unit siap-siap, dengan alasan “ramai yang berminat, baik tempah dulu, nanti terlepas pula!”

Jadi nasihat kami, jangan sesekali membayar untuk hartanah yang tidak mempunyai kontrak sah, terutamanya melalui platform dalam talian tidak bernama.

Dalam bab menyewa atau menjual, inilah sebabnya mengapa bantuan profesional dan pendaftaran secara sah sangat penting.

Yang penting, jangan terdesak membeli/menyewa hartanah tanpa memeriksa kesahihannya terlebih dahulu. Betul ikut kata hati, tapi kenalah berhati-hati juga okay! Kebiasaannya, kalau tawaran itu terlalu bagus untuk menjadi kenyataan - tak wujud pun sebenarnya.

 

2) Skim Pelaburan Ponzi

Skim pelaburan palsu adalah salah satu jenis penipuan yang paling kena hati-hati kerana ia melibatkan pelaburan hartanah bernilai besar.

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

Kes di Sabah pada tahun 2015 menunjukkan bagaimana skim ini dirancang dan beroperasi.

Pengendali yang licik ini akan memikat para pelabur, baik di Malaysia ataupun antarabangsa, untuk melabur ke dalam skim dengan memberikan pelbagai janji manis antaranya pulangan besar dan strategi pembangunan yang palsu.

Mekanisme penipuan mereka adalah mempamerkan laman web yang berpotensi serta rancangan induknya, atau menonjolkan reka bentuk seni binaan yang bakal dibina.

Realitinya skim ini tak pernah mendapat atau meminta keizinan untuk pembangunan, atau dalam banyak kes, si “pemaju” ini tak berniat langsung pun nak membangunkan sebarang hartanah.

Dengan hanya berpakaian kemas macam orang profesional, mereka berjaya mendorong pelabur melabur sebelum larikan duit anda.

Harapan mereka yang terjebak dengan skim ini untuk mendapat untung besar tapi akhirnya kecewa!

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

 

3) Penipuan Manfaat ‘Pintu Belakang’

Skim perumahan PR1MA dirancang untuk menyediakan perumahan mampu milik untuk isi rumah berpendapatan sederhana di Malaysia.

Tujuan skim ini adalah untuk memastikan golongan sasaran skim dapat manfaat.  

Namun ada penipu memperdaya mangsa dengan ambil upah kononnya mampu menyelesaikan masalah dalam permohonan.

Satu kes pada 2015 menyaksikan sebilangan individu, termasuk VIP berprofil tinggi, ditipu hidup-hidup dengan penipu yang mengakui diri mereka wakil skim PR1MA. Mangsa ni tak layak untuk PR1MA tapi nak mohon juga!

Jadi penipu ni pun mendakwa kononnya dia ada ‘orang dalam’ untuk skim ini, berjanji kepada mangsa yang mereka dapat beli PR1MA 'pintu belakang' tapi perlu bayar deposit yang banyak!

Seperti yang dijangka, penipu tersebut akhirnya lesap dengan wang tersebut, pelabur tidak langsung menerima bayaran balik, dan rumah PR1MA yang dijanji entah ke mana.

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

 

Bagaimana Nak Elak Daripada Ditipu?

Nak lindungi diri dari terjebak dalam penipuan hartanah? Semuanya berbalik kepada kepintaran akal, serta sifat berhati-hati sebelum membuat sebarang tindakan.

Jadi di sini kami senaraikan beberapa langkah yang perlu diambil untuk melindungi diri dan wang simpanan anda.

1) Fikir dalam-dalam, banyak-banyak kali

Tanya pada diri, biar betul ada tawaran sebegini hebat sampai susah untuk katakan tidak. Jika ya, mungkin ia tak wujud pun sebenarnya. Percaya pada naluri. Kebiasaannya, ini dapat menyelamatkan poket anda.

2) Kena ajak orang lain? 

Berhati-hati dengan skim piramid/Ponzi! Apabila ia melibatkan tindakan kena ajak ahli keluarga, rakan atau pelabur, sah-sah ia adalah skim piramid atau Ponzi. Modus operandi mereka adalah dengan menipu dan membiarkan anda membuat segala kerja kotor mereka.

3) Jangan beri wang sesuka hati

Berhati-hati kala memindahkan wang anda. Tak kisahlah sejauh mana anda mengimpikan rumah tersebut, jangan sesekali memindahkan wang secara langsung pada mana-mana individu, terutama sekali pada yang baru dikenali.

Gunakan pihak ketiga yang profesional untuk transaksi bernilai besar, dan ikuti panduan yang ditetapkan oleh institusi kewangan.

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

4) Buat kajian mendalam

Buat kaji selidik. Siasat mana-mana pemaju atau individu bagi mengesahkan kredibiliti mereka. Bagaimana? Internet kan ada! Lakukan pencarian kelayakan atau pentauliahan pemaju atau pemilik / tuan rumah.

Sekiranya mereka mempunyai laman sesawang yang baru tersedia minggu lalu dengan hanya beberapa ulasan lima bintang dari profil yang mencurigakan, berkemungkinan ianya palsu.

Jangan takut untuk pergi menyiasat sendiri. Ini bermaksud bertanyakan pada jiran, atau pejabat pengurusan kompleks kondo bertingkat, bagi memastikan anda berurusan dengan orang yang boleh dipercayai.

 

Dah Tertipu? Apa Nak Buat?

Langkah pertama? Laporkan terus kepada pihak berkuasa berkenaan. Penipuan atau scam adalah salah di sisi undang-undang, jadi anda perlu laporkan kepada mereka jika anda dah ditipu pihak tertentu.

Jangan lupa, institusi kewangan sangat membantu bila berhadapan dengan penipu dan kes penipuan ini. Bahkan dalam beberapa kes misalnya mereka dapat membantu anda mendapatkan wang semula.

Hubungi bank anda atau institusi kewangan yang berkaitan dan maklumkan kepada mereka apa yang telah berlaku.

penipuan hartanah, scammer hartanah, penipu, skim ponzi

Mereka akan membantu anda bagi memastikan tidak terus ditipu oleh sindiket penipuan kewangan, dan berkemungkinan jumlah kerugian anda dapat dikembalikan.

Sekiranya scammer itu meninggalkan jejak dalam talian, anda boleh laporkan terus kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Anda boleh menghubungi mereka untuk melaporkan penipuan dalam talian di laman web mereka.

Ingat! Orang lain juga mungkin dah terkena, jadi semakin cepat anda melaporkan sebarang penipuan, semakin besar kemungkinan anda dapat menghindarkan orang lain dari terus menjadi mangsa!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback