8 Kelebihan & Kekurangan Lantai Vinyl

Lantai vinyl aka vinil (ejaan DBP) tahan lama, mampu milik, dan menarik untuk lantai anda. Tapi kena pastikan anda benar-benar tahu tentang kelebihan, kekurangan dan harga semasa lantai vinyl di Malaysia!
lantai vinyl, kelebihan dan kekurangan lantai vinyl, harga lantai vinyl, cara pasang vinyl floor, lantai rumah

Click here for English version

 

Lantai rumah adalah benda yang selalu kita tengok dulu. Memang boleh jadi petunjuk kebersihan rumah. Kalau lantai kotor dan bersepah, memang boleh mengundang penyakit.

Kalau dulu memang ramai guna tikar getah, senang kan. Sekarang dah beralih kepada jubin dan segala macam...tapi tak semua mampu.

Jadi jom tengok alternatif yang agak serupa dengan tikar getah iaitu lantai vinyl aka lantai vinil!

 

Apa Itu Lantai Vinyl & Kelebihannya?

Lantai vinyl adalah sejenis kemasan lantai sintetik yang diperbuat daripada plastik atau polivinyl klorida (juga dikenali sebagai PVC).

Tidak seperti tikar getah PVC yang sering digunakan di kebanyakan rumah kampung tradisional, lantai vinil moden ada dengan pelbagai lapisan. 

Ini menjadikannya lembut di kaki apabila dipijak untuk tempoh yang lama berbanding dengan jubin seramik.

lantai vinyl, kelebihan dan kekurangan lantai vinyl, harga lantai vinyl, cara pasang vinyl floor, lantai rumah

Menyentuh tentang rekaan dan tekstur, pemilik rumah mempunyai pelbagai pilihan, ini termasuklah rekaan yang seakan-akan lantai kayu keras, kemasan batu kasar, dan jubin seramik.

Di negara kita, rekaan jubin vinyl yang bertemakan kayu adalah alternatif popular untuk lantai kayu atau jubin parket.

Dengan kos berpatutan, penampilan rumah bukan sahaja lebih mempesona, bahkan penggunaan material ini juga tidak memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi serta tidak mudah diserang anai-anai! Jimat!

 

Apa Pula Kelemahan Lantai Vinyl?

Memang ia menjimatkan, tetapi berbanding dengan jubin seramik atau marmar, lantai vinil agak ‘manja’ kerana ia mudah rosak jika anda mengheret benda tajam atau berat di permukaannya.

Lebih renyah jika ia digam atau dilekatkan terus ke lantai, kerana ia boleh merosakkan lapisan lantai. Malah, boleh jejaskan nilai rumah sebab lantai dah rosak!

Walaupun pemasangannya mungkin nampak mudah, lapisan lantai yang kemas serta tidak rata hanya akan menyebabkan jangka hayat lantai vinyl tidak panjang.

PGMY_No_1

Memandangkan lantai vinyl dibuat daripada PVC - produk petrokimia yang berasal daripada petroleum, jadi tidak hairanlah mengapa ia tak mesra alam sekitar.

Lantai vinyl dan jenis pelekat yang digunakan juga boleh menyebabkan risiko pengeluaran bahan kimia yang tidak menentu (VOC) di rumah.

Bahan kimia ini dilepaskan melalui proses yang disebut 'off-gassing' yang boleh mendatangkan masalah kesihatan seperti sering sakit kepala, mual, pening, dan komplikasi pernafasan jangka panjang.

Mujurlah, industri lantai menghasilkan lebih banyak lantai vinyl rendah atau sifar-VOC yang boleh dipasang tanpa pelekat.

Tip mudah adalah mencari jenama yang menawarkan produk vinyl tidak beracun yang diperakui rendah VOC. Cara lain untuk mengenal pasti produk rendah VOC adalah dengan menghidunya.

Lebih kurang sama seperti 'bau kereta baru', lantai vinyl akan sedikit berbau, dan ini adalah normal.

Lama-kelamaan bau itu akan hilang dengan sendiri. Bagaimanapun, perlu diingatkan, bau yang dikeluarkan itu tidak sepatutnya membuatkan anda jatuh sakit.

 

Jenis Lantai Vinyl Untuk Keperluan Berbeza

Jom tengok pula jenis lantai vinyl untuk bajet dan keperluan anda, baru boleh pilih yang terbaik!

1. Lembaran vinyl (kira-kira RM3 per kaki persegi, tak termasuk caj pasang)

lantai vinyl, kelebihan dan kekurangan lantai vinyl, harga lantai vinyl, cara pasang vinyl floor, lantai rumah

Lembaran fleksibel, atau lembaran vinyl, terdapat dalam gulungan besar yang dipotong mengikut ukuran lantai kawasan terlibat.

Oleh kerana ia dipotong dan dipasang dalam satu bahagian besar, vinyl lembaran sangat sesuai untuk digunakan di kawasan yang mempunyai kelembapan tinggi seperti dapur dan bilik mandi.

Ini meminimumkan kemungkinan air meresap melalui kepingan vinyl individu ke lapisan bawah lantai dan merosakkannya.

Bagaimanapun, elakkan penggunaan lembaran vinyl di kawasan pancuran kerana kelembapan berlebihan boleh berlaku dan ini akan merosakkan vinyl atau lapisan lantai. 

Selain itu, lembaran vinyl juga anti licin, mudah dibersihkan, dan menyerap hentakan kaki, sesuai sangat kalau anda ada anak-anak yang suka berlari-lari tu.  

2. Jubin komposit vinyl (kira-kira RM3.70 per kaki persegi, tak termasuk caj pasang)

lantai vinyl, kelebihan dan kekurangan lantai vinyl, harga lantai vinyl, cara pasang vinyl floor, lantai rumah

Sama seperti 'bau kereta baru' yang dikaitkan dengan pelepasan gas, lantai vinyl juga mempunyai bau seperti ini.

Namun, bau ini adalah normal dan lama-kelamaan ia akan hilang. Bagaimanapun, bau yang dihasilkan oleh vinyl ini sepatutnya tidak membuatkan anda sakit.

Jubin komposit vinyl (VCT) biasanya mempunyai ketebalan 3 mm dan tersedia seperti jubin persegi atau segi empat tepat kalis air.

Ia dibuat dengan memampatkan cip PVC dengan campuran batu kapur, untuk menghasilkan produk yang fleksibel tetapi tebal dan tahan lama.

VCT direka untuk memiliki daya tahan yang tinggi dan ia sering digunakan di kawasan komersial seperti hospital dan pusat pendidikan.

Untuk keselesaan dan ketahanan jangka panjang, terutama di kawasan seperti dapur, VCT adalah pilihan tahan lama dan mampu milik untuk membantu mengurangkan tekanan telapak kaki dan mudah dibersihkan. 

3. Jubin/papan vinyl mewah (kira-kira RM4.50 per kaki persegi, tak termasuk caj pasang)  

lantai vinyl, kelebihan dan kekurangan lantai vinyl, harga lantai vinyl, cara pasang vinyl floor, lantai rumah

Jubin vinyl mewah (LVT) mula mendapat sambutan di kalangan rakyat Malaysia kerana penampilannya yang lebih semula jadi, tahan air dan anti anai-anai.

LVT boleh didapati dalam bentuk jubin persegi atau papan segi empat tepat. Tetapi, kalau nak pasang anda kena tengok permukaan lantai anda.

Sebabnya, lantai perlu rata untuk memudahkan pemasangan papan LVT, tanpa perlu melekatkannya. Ia juga dikenali sebagai ‘floating floor’.

Terdiri daripada beberapa lapisan, lapisan bawah memberikan perlindungan terhadap kelembapan, memberikan ketebalan yang diinginkan, serta mencegah pengecutan.

Lapisan dengan rekaan cetakan di atasnya, memberikan kesan kayu, marmar, atau batu yang sangat realistik.

Kemudiannya, lapisan cetakan dilindungi dengan dua lapisan tambahan - lapisan haus dan lapisan UV - untuk mengelakkan lantai tercalar atau tergores akibat daripada pergerakan kaki peralatan rumah.

Mereka yang mempunyai anak-anak atau haiwan peliharaan akan mendapat manfaat daripada jubin lantai vinyl yang digunakan di bilik tidur, ruang tamu, dan ruang permainan kanak-kanak - atau di mana-mana ruangan yang mudah kotor. 

Sebabnya, bila berlaku kerosakan serius, lebih mudah mengganti jubin tertentu berbanding tukar semua sekali. Betul tak? 

 

Kelebihan & Kekurangan Lantai Vinyl

Anda memang nak ubahsuai lantai rumah guna lantai vinyl? Kami senaraikan semua kelebihan dan kekurangan supaya anda buat keputusan tepat!

Kelebihan

Kekurangan

Lembut di tapak kaki (tidak menyakitkan)

Boleh rosak atau tembus jika tersentuh dengan objek tajam dan berat

Kalis air, tahan kekotoran

Kualiti mungkin tidak sama walaupun daripada pengeluar yang sama

Pemasangan dan penyelenggaraan mudah

Leceh, banyak kerja dan memerlukan masa yang lama untuk membukanya jika dilekatkan terus ke lantai

Tahan lasak untuk laluan yang sibuk

Tiada memberi impak atau kesan negatif, terhadap nilai rumah jika ingin dijual semula

Tahan lama

Pemasangan yang tidak betul boleh menyebabkan bonjolan dan haus lebih cepat

Menjimatkan kos

Tidak mesra alam daripada proses pembuatan, sehinggalah jangka hayat produk

Menyerap bunyi

Berpotensi mengeluarkan sebatian kimia yang tidak menentu (VOC)

Pelbagai pilihan rekaan

Perubahan warna dari masa ke masa

Memandangkan sejak setahun lalu kita banyak ‘berkurung’ di rumah, mungkin adalah satu idea yang baik untuk memberi penampilan baru kepada rumah anda, lawa pun lawa.

Silap-silap bukan setakat lantai, sampai ke dinding dan siling anda boleh guna.

Selamat mencuba!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback