Gayakan Pokok Hiasan Dalam Rumah Anda Dengan 10 Cara Ini

Pokok hiasan dalam rumah memang seronok, hijau je. Tapi di Malaysia ni, kalau tak pandai jaga memang bersaranglah nyamuk dalam rumah macam hutan tu. Jom tengok 10 cara penggayakan pokok hiasan dan pantang larangnya.
PGMY_NLCC-Susun-pokok-Sept-BM(i)_OptA

Selalu kita tengok landskap taman mesti di kawasan luar atau halaman rumah, betul tak?

Haaa….kali ni kami nak kenalkan konsep penggayaan pokok dalam rumah atau plant styling. Sesuai sangat untuk mereka yang tinggal di kediaman tanpa ruang di luar rumah seperti apartmen.

Ia adalah proses menghias gaya pokok dalam rumah bagi menyerikan lagi ruang kediaman. Barulah, pokok hiasan tu jadi dekorasi rumah juga!

Disebabkan penggayaan tumbuhan menggabungkan teknik penanaman dan menghias yang unik, tak peliklah plant styling dikatakan sebagai seni kreatif.

Tak semua orang tau mampu menggayakan tanaman ni, umpama macam nak menggubah bunga lah. Nampak mudah, tapi susah sebenarnya.

Sebab ada caranya untuk menghias taman dalam rumah tu. Tak boleh semborono saja nak letak pokok dalam rumah. Elok-elok nak bagi rileks, jadi bertambah pening pula tengok tumbuhan berserabut dan deko tak tentu arah.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Jadi, jom kita tengok 10 tip penggayaan pokok hiasan dalam rumah bole buat dengan pelbagai pokok hiasan yang ada di Malaysia supaya nampak lebih menarik, nyaman dan selesa.

 

1. Periksa Kesesuaian Ruang & Pokok

Sebelum anda membeli atau menanam pokok hiasan, periksa dulu ruang yang akan digunakan.   

Tumbuhan tersebut akan menjadi sebahagian daripada dekorasi rumah anda, jadi pastikan saiz ruangan yang cukup serta tak mengganggu laluan dan pandangan.

Kadar kemasukan cahaya juga penting kerana kebanyakan tanaman perhiasan memerlukan cahaya matahari yang cukup untuk membesar.

Beberapa faktor lain yang perlu diambil kira adalah kelembapan udara di dalam rumah, tahap suhu bilik, jumlah tingkap dan sebagainya

Bila anda dah ada ruang yang sesuai, barulah boleh membuat keputusan memilih tumbuhan mana yang hendak digunakan untuk menghias dan mencantikkan ruangan kediaman anda.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

 

2. Rancang Bentuk Pasu & Aksesori

Anda pasti rambang mata melihat pelbagai warna, saiz dan bentuk pasu yang ada di luar sana untuk tanaman anda.

Jangan gopoh membeli hanya kerana pasu nampak unik okay, tapi pilih bentuk yang sesuai dengan saiz tanaman anda dan juga tema taman dalam rumah anda tu.

Jika anda ingin meletakkan aksesori pula, selalu ingat bahawa aksesori tersebut hanyalah sebagai pelengkap kepada pokok hiasan anda, jadi tak perlu terlalu besar dan banyak.

Aksesori yang selalunya diletakkan adalah patung orang kerdil (gnome), batu hiasan, patung haiwan kecil dan bermacam lagi.

Yang penting anda kena sentiasa fokus dan fikir bagaimana pasu atau aksesori boleh disesuaikan dengan plant styling dan juga keadaan sedia ada rumah anda.

Memilih warna pasu yang terang juga kadang-kadang boleh membantu menaikkan lagi seri pokok hiasan dalam rumah.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

 

3. Sediakan Peralatan Penjagaan Pokok Hiasan

Bagi memastikan anda dapat menanam, menjaga dan menyelenggara tanaman anda dengan baik, anda perlu sediakan peralatan penjagaan pokok yang cukup.

Tak perlu risau pasal bajet sebab semua peralatan seperti penyembur air, skup tanah, pemotong ranting dan penyiram sangat mudah untuk didapati.

Kalau di Malaysia, semua ni boleh dibeli di kedai RM2.00 saja. Baja, pasir dan pasu pun ada dijual di situ. Memang jimat kaw kaw!

Peralatan ni penting untuk aktiviti penjagaan bagi mengelakkan pokok-pokok diganggu serangga, dijangkiti kulat, ranting yang berlebihan dan sebagainya. 

Penjagaan yang rapi dan baik mampu mempamerkan gaya hiasan pokok yang kemas, bersih, cantik dan sedap mata memandang.

4. Padankan Dengan Dekorasi Rumah Sedia Ada

Selalunya sebelum kita meletakkan pokok hiasan, ruangan kediaman memang dah dilengkapi dengan perabot dan dekorasi rumah. Dinding pun pasti dah dicat dengan warna bersesuaian dengan tema rumah anda.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Jadi, jangan biarkan taman dalam rumah mengganggu keadaan sedia ada. Sebaliknya, gunakan plant styling bagi melengkapkan dan meningkatkan suasana ruang kediaman.

Apabila anda memilih warna bunga atau pasu, padankan dengan warna dinding agar nampak lebih menyerlah dan menarik.  

Selain tu, anda boleh juga menggunakan tanaman dan bentuk pasu yang sesuai dengan tema rumah samada minimalis atau maksimalis.  

Contohnya, bagi konsep minimalis, tanaman bersaiz sederhana di dalam pasu silinder putih, hitam atau kelabu mungkin pilihan terbaik.

 

5. Gunakan Ruang Sebaiknya

Walaupun anda mempunyai ruang yang besar, jangan sampai keterlaluan apabila menggayakan tumbuhan di dalam rumah.

Ia mungkin akan memakan ruang yang tak sepatutnya dan menyebabkan ruang menjadi sempit dan sesak. 

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Mana tahu seronok sangat menghias sampai terlupa konsep asal dan penuh pula dengan macam-macam tanaman.

Hati-hati ya, tak pasal-pasal jadi hutan belantara pula dalam rumah tu. Kalau pokok banyak, takut nanti nyamuk pun banyak! Dah timbul masalah lain pula…Adui!

PropertyGuru Tip
Jika pokok hiasan adalah minat anda dan memang anda sangat kreatif dalam menggubah dan menggayakan tumbuhan, anda boleh cuba menceburi bidang plant styling. Bolehlah dapat duit sampingan dengan membekalkan pokok hiasan atau mengajar cara untuk menghias tanaman dengan kemas, menawan dan bergaya.

 

6. Pilih Bentuk, Warna & Corak Daun Unik

Pokok hiasan dalam rumah ni ada macam-macam jenis daun tau. Jika anda mahukan kelainan, cuba pilih pokok dengan daun yang mempunyai bentuk, saiz dan corak yang unik dan menarik.

Nak pilih warna yang sesuai dengan tema pilihan hati pun boleh sebab ada daun warna ungu, oren, coklat, cream dan banyak lagi.

Kalau yang minat warna merah jambu tu, boleh terus cari Cryptanthus bivittatus 'pink starlight'. Anda pasti terpesona dengan kecantikan pokok hiasan ni.

Bila menghias, mestilah kita tak mahu semua pokok hiasan nampak sama saja, kan?

Selain warna dan bentuk daun, cari pokok yang tumbuh dengan bentuk yang menarik, secara menegak atau melengkung contohnya. Kalau sama semuanya, nampak monotonous dan kusam pula.

Kata kuncinya di sini adalah UNIK!

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

 

7. Cari Tanaman Yang Mudah Tumbuh

Kenapa tanaman yang mudah tumbuh? Sebab tanaman jenis ni selalunya mudah dijaga sebab tak terlampau sensitif dan tak memerlukan penjagaan yang terlampau rapi.

Kalau siapa yang sibuk, jarang ada di rumah tapi nak ada taman sendiri, memang sesuai cari tanaman senang hidup dalam rumah.

Nak buat mini kebun di dapur pun boleh sebab ada pelbagai jenis pokok sayuran dalam senarai tu. Puas hati tau bila dapat memetik dan memasak hasil tanaman sendiri!

Sebenarnya, tak salah pun jika nak menghias dengan tumbuhan yang memerlukan penjagaan rapi cuma ia mungkin akan memakan masa dan melibatkan kos sedikit tinggi.

Apa pun, terpulang kepada kreativiti masing-masing dan pilihlah mana yang sesuai untuk anda.

 

8. Pilih Saiz Pokok & Pasu Sesuai Dengan Ruang

Bak kata orang putih, “size matters”. Kalau pokok terlampau besar atau terlalu kecil dengan ruang yang ada, pasti akan nampak janggal. Jadi, saiz pokok hiasan yang digunakan untuk menggayakan ruang mestilah nampak sepadan.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Begitu juga dengan saiz pasu. Mencari saiz pasu, bukan saja kena sepadan dengan pokok tapi kena tengok juga saiz ruang yang ada.

Jika ruang tersebut terhad, elok gunakan pasu yang kecil atau sederhana sebab pasu yang besar akan menyempitkan keadaan rumah anda.

 

9. Letak Pokok Hiasan Di Ketinggian Berbeza

Bagi menghadkan penggunaan ruangan lantai, anda boleh juga menggunakan dinding sebagai latar belakang untuk menggayakan pokok hiasan.

Anda boleh menggantung tumbuhan hiasan pada ketinggian yang berbeza atau pun letakkan di atas rak dinding yang sesuai.

Rak berdiri juga salah satu cara untuk menampakkan sususan pokok hiasan yang menarik.

Bagi mencantikkan lagi ruangan, anda boleh tambahkan aksesori atau deko tambahan di atas rak yang sama.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

 

10. Gunakan Jenis Tanaman Berbeza

Seperti yang kita tahu, ada pelbagai jenis pokok hiasan di luar sana. Bagi menceriakan lagi ruangan anda, gabungkan pokok hiasan yang berlainan jenis dan rupa.

Inilah masanya untuk anda serlahkan kreativiti anda dengan mengatur, menggubah dan menggayakan tanaman supaya rumah nampak lebih indah dan cantik.

Bila keluar saja, mesti tak sabar nak balik rumah sebab nak tengok tanaman sendiri!

 

4 Pantang Larang Perlu Elak Bila Nak Plant Styling

Seperti kerja deko dan menghias yang lain, ada beberapa perkara yang perlu anda elakkan setika menggayakan tumbuhan.

Ini untuk memastikan tanaman kekal segar dan ruang kediaman berada dalam keadaan yang selamat. Jom kita tengok 4 pantang larang anda tak boleh langgar!

1. Elak tanaman berduri & berbahaya

Pokok yang berduri seperti kaktus atau succelent sangat cantik untuk digunakan sebagai hiasan tapi ia boleh jadi berbahaya jika mempunyai anak-anak kecil.

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Seeloknya elak untuk menanam pokok berduri di dalam rumah. Tapi, kalau anda teringin sangat letakkan di tempat yang susah untuk dicapai oleh kanak-kanak.

2. Hati-hati meletak pasu di tempat tinggi

Bila meletakkan pasu di atas rak dinding atau bertingkat, pastikan ianya kuat dan kukuh. Jika tak, rak tu boleh runtuh atau lama kelamaan mula melendut dan menyebabkan pasu anda jatuh.

Pada yang memilih untuk menggantung pasu dan pokok hiasan, gunakan tali yang sesuai dan tak mudah tercabut.

Bagi mereka yang membela kucing pula juga kena hati-hati sebab si bulus tu suka memanjat.

Jadi, boleh terlanggar dan menyebabkan pasu terjatuh dan pecah. Pastikan semua pasu diletakkan di tempat yang tak mudah jatuh atau terbalik.  

3. Jangan terlebih siram air & baja

Masa nak siram pokok, pastikan air lebihan yang ada di dalam pelapik di buang dulu supaya anda tahu bila air dah mencukup. Kalau terlebih siram air boleh menyebabkan pokok tak sihat dan tak bermaya. 

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Oh ya, baja pun sama tau. Jangan ingat kalau anda letak baja banyak-banyak, pokok lagi cepat besar. Terlebih baja sebenarnya boleh membuatkan pokok terbantut tumbesaran dan mati! Ni kira macam dah terlebih bagi makan!

Jadi, ingat, pastikan anda tak terlebih siram air atau bagi baja supaya pokok hiasan anda sentiasa gembira dan sihat walafiat.

PropertyGuru Tip
Tak pasti bila nak siram pokok? Senang je! Kalau nampak tanah dah agak kering, siram air untuk bagi pokok anda minum. Siapa yang selalu keluar outstation berhari-hari tu, elok lah cari pokok hiasan yang kurang memerlukan air atau beli alat penyiram pokok automatik.

4. Jangan dedahkan cahaya matahari secara langsung

Cahaya matahari secara langsung sangat tak elok untuk tanaman yang tumbuh mekar di dalam rumah sebab panas dari pantulan cahaya tu akan membuatkan daun mengecut dan lama kelamaan mati. 

Bila menggayakan pokok hiasan dalam rumah, pastikan tanaman terhindar dari terkena panas matahari yang terik.

Plant styling boleh menjadi aktiviti individu atau keluarga yang menyeronokkan. Anda akan berpeluang untuk menggayakan dan mendekor ruangan kediaman dengan pokok hiasan yang menenangkan. 

pokok hiasan dalam rumah, pokok hiasan, pokok dalam rumah, deko, dekorasi rumah

Yang paling best dengan taman dalam rumah ni, jika anda rasa tak selesa dengan susunan pokok hiasan boleh terus ubah atau tukar lokasi yang lebih sesuai.

Kalau rasa suasana dah lama dan nampak membosankan pun boleh mendapatkan idea dengan menggunakan ruangan baru.

Sekarang anda tahu pelbagai tips untuk gayakan pokok hiasan dalam rumah. Sudahkah anda bersedia untuk menjadi seorang plant stylist?

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback