Semuanya Tentang Bil & Perkhidmatan Indah Water!

Sebut je nama Indah Water, kebanyakan orang akan pandang kotor. Tetapi, kerja mereka sangatlah penting bagi mengelak pencemaran air dan penularan penyakit berjangkit. Jom tengok apa kerja mereka dan cara bayar bil perkhidmatan IWK!
indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Ramai yang tak sedar sebenarnya pencemaran air berpunca daripada kediaman sendiri. Eh kenapa pula salah diri sendiri ni? 

Haa tahu tak tangki septik di setiap rumah sebenarnya perlu dikosongkan sekurang-kurangnya setiap dua atau tiga tahun sekali bagi mengelakkan pencemaran.

Malah, kegagalan pengurusan sistem pembentungan boleh menyebabkan pelbagai penyakit berjangkit bawaan air dan pencemaran bau.

 

2 Jenis Tangki Septik Di Malaysia

Dalam sistem pembentungan, ada dua jenis tangki iaitu Tangki Septik Komunal (TSK) dan Tangki Septik Individu (TSI).

Bagi sistem pembentungan TSK, ia adalah tangki dari dua premis atau lebih yang mempunyai saluran paip pembentungan yang disambung terus ke loji rawatan kumbahan awam melalui bawah tanah.

Manakala bagi sistem pembentungan jenis TSI pula adalah tangki dari satu premis individu sahaja yang terletak dibawah tanah sama ada di bahagian depan, belakang atau tepi rumah kita. 

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Kedua-dua sistem ini mempunyai fungsi yang sama iaitu sebagai tangki mendapan di mana air sisa daripada aktiviti anda di rumah seperti air mandi, basuhan baju, buangan dari tandas dan cucian di sinki dapur akan dialirkan ke dalam tangki tersebut.

Partikel kasar dan berat daripada air sisa yang masuk ke dalam tangki akan mendap ke dasar tangki dan menjadi enapcemar.

Bayangkan jika tiada penyeleggaraan dibuat, enapcemar ini akan memenuhi tangki dan akibatnya air sisa kumbahan yang baru dilepaskan terus keluar tanpa rawatan. Ish bukan setakat kotor je, baunya pun sangat busuk tau.

Lebih teruk jika air sisa itu melalui longkang perumahan dan masuk ke sungai. Maka sumber air di sungai akan tercemar sehingga menyebabkan penyakit bawaan air seperti demam kepialu, taun dan juga Hepatitis A.

Bukan tu je, jika sesorang minum air yang tercemar dengan kuman dan virus penyakit bawaan air tadi, risiko untuk mendapat cirit-birit juga tinggi.

Mungkin ramai yang rasa perkara ni nampak remeh, tapi sebenarnya setiap individu perlu tahu kepentingan penjagaan tangki kumbahan di kediaman masing-masing.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Pengurusan kumbahan ialah cara bagaimana kita menjaga sistem kumbahan dengan pelbagai kaedah. Salah satunya melalui sedut dan lupus di mana sisa kumbahan dari premis akan disedut dan dilupuskan di tapak pelupasan yang dibenarkan.

Jadi, siapa yang bertanggungjawab dalam penyelenggaraan sistem kumbahan di Malaysia?

 

Apa itu IWK?

Indah Water Konsortium Sdn Bhd atau juga dikenali sebagai IWK adalah syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan.

Ia adalah syarikat pembentungan nasional yang ditugaskan untuk menyelenggara sistem pembentungan untuk semua rakyat Malaysia.

Pada tahun 1994, Kerajaan Persekutuan telah anugerahkan konsesi kepada syarikat ini untuk mengambil alih perkhidmatan pembetungan seluruh negara yang sebelum tu di bawah kuasa PBT.

Sejak itu, Indah Water telah mengambil alih perkhidmatan pembetungan kecuali di Sabah, Sarawak, Majlis Bandaraya Johor Bahru dan juga Majlis Perbandaran Pasir Gudang.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Senang kata, IWK ini lah yang akan sedut najis dan segala apa yang ada dalam sistem kumbahan rumah anda tu.

Menurut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006, kewajipan untuk mengendali dan menyelenggara tangki septik individu terletak pada pemilik yang menggunakan sistem ini.

Kerja pengosongan atau penyelenggaraan bagi sistem pembetungan TSK akan dilakukan setiap tiga tahun sekali manakala bagi TSI bergantung kepada individu itu sendiri jika ada membuat permohonan.

 

Berapakah Caj Penyelenggaraan IWK?

Tarif caj perkhidmatan IWK ditetapkan kerajaan berdasarkan jenis hartanah. Caj yang dikenakan adalah sama untuk semua negeri di Malaysia.

Bukan itu sahaja, jenis sistem pembetungan juga memainkan peranan untuk menentukan caj yang dikenakan. Ini bermaksud, caj bagi sistem pembetungan TSK dan TSI akan berbeza.

Walaubagaimanapun, rata-rata caj yang dikenakan tidaklah membebankan anda. Sebab ia terbahagi kepada 4 jenis iaitu:

  1. Premis domestik yang bermaksud mana-mana premis yang dibangunkan bagi kediaman pemilik / penghuni.
  2. Premis komersial bermaksud premis yang digunakan untuk tujuan perdagangan, perniagaan, perkhidmatan atau apa-apa aktiviti lain yang mendapat keuntungan.
  3. Premis perindustrian maksudnya premis yang menjalankan aktiviti utama seperti pembuatan, pengubahan, pengadunan bagi tujuan mengguna, menjual, mengangkut, menghantar atau melupuskan termasuklah pemasangan bahagian dan pembaikan kapal kecuali perdagangan jualan runcit atau borong.
  4. Premis kerajaan adalah mana-mana premis yang dipunyai dan diduduki oleh Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, suatu pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun yang ditubuhkan oleh undang-undang Persekutuan atau Negeri, Mahkamah atau tribunal.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Di bawah ini kami sertakan caj asas bulanan perkhidmatan untuk premis domestik sahaja, relevan dengan kita selaku penghuni rumah.

Rumah kediaman kos rendah & rumah kerajaan kategori F, G, H, dan I

RM2.00

RM2.00

Rumah kampung, rumah kampung baru & estet

RM3.00

RM3.00

Rumah kerajaan kategori A, B, C, dan E

RM8.00

RM6.00

Sumber: Indah Water Konsortium Sdn Bhd

 

Jom Semak Bil Indah Water!

Bermula Januari 2020, IWK telah menukar kitaran bil dari empat bulan kepada enam bulan sekali.

Akan tetapi, pertukaran kitaran bil yang baru ini hanya untuk pelanggan Domestik dan Kuaters Kerajaan sahaja.

Ini bermaksud bil bagi caj pekhidmatan penyelenggaraan sistem pembetungan akan dikeluarkan sebanyak dua (2) kali setahun.

Jadi, bil Indah Water ini berbeza ya dengan bil utiliti yang lain seperti bil air atau bil elektrik yang  anda perlu bayar setiap bulan.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Bagi anda yang masih menerima bil melalui pos, pihak IWK akan mengenakan caj penghantaran sebanyak RM2 bermula Julai 2020 memandangkan kos penghantaran telah meningkat.

Jadi anda digalakkan untuk menyemak baki menggunakan perkhidmatan e-bil yang dihantar melalui email yang boleh digunakan sejak Jun 2018 lagi.

Selang beberapa bulan selepas e-bill diperkenalkan, IWK juga telah menambah kemudahan baru  dengan mewujudkan aplikasi mudah alih IWK.

Fungsinya masih sama iaitu memudahkan pelanggan untuk membuat pembayaran serta menyemak bil perkhidmatan IWK dengan mudah. Anda boleh muat turun aplikasi IWK daripada Play Store dan juga Apple Store.

Lebih efisien, mudah dan cepat kerana anda boleh terus mendapat notifikasi bil terbaru pada bila-bila masa dan di mana saja anda berada.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Setakat ini, anda boleh membuat pembayaran bil dengan pelbagai cara termasuk secara online, kaunter Pos Malaysia, pelbagai kedai serbaneka seperti 7Eleven dan MyNews, Ibu pejabat IWK atau 21 pejabat operasi IWK, JomPay, kad debit / kredit dan perbankan elektronik.

Tetapi, jika anda ada masalah berkaitan dengan sistem kumbahan ataupun mempunyai sebarang pertanyaan mengenai bil, boleh hubungi indah water hotline di talian +60327801100 ataupun kunjungi sahaja laman web rasmi IWK. 

 

Siapa Yang Patut Bayar Bil Indah Water, Penyewa Atau Pemilik?

Bila cakap pasal bil indah water ni, siapa lah yang patut bayar ya, tuan rumah atau penyewa?

Sebenarnya, perkara seperti ini dan termasuk la bil utiliti yang lain seperti bil air dan bil elektrik adalah mengikut perjanjian antara tuan rumah dan juga penyewa.

Ini bermaksud tanggungjawab bayar bil IWK ni perlu dijelaskan dalam perjanjian sewa rumah

Ini kerana ada sesetengah situasi di mana tuan rumah yang bertanggungjawab untuk membayar bil utiliti dan ada juga sesetengah situasi penyewa yang perlu bayar.

PGMY_No_1

Jadi, tanggungjawab untuk membayar bil Indah Water ni adalah mengikut persetujuan yang telah ditetapkan oleh kedua-dua pihak semasa menandatangani perjanjian rumah sewa.

Baru lah tiada isu dan masalah akan timbul jika kedua-dua pihak faham dan tahu tanggungjawab masing-masing.

Kalau Saya Tak Bayar Bil IWK, Apa Yang Akan Terjadi?

Jika anda gagal bayar bil IWK dalam tempoh ditetapkan, IWK berhak memulakan tindakan undang-undang terhadap anda.

Bukan itu sahaja, bagi anda yang menggunakan perkhidmatan TSK akan dikenakan faedah ke atas jumlah yang tertunggak iaitu dari tarikh tunggakan hingga tarikh pembayaran penuh.

Dalam masa yang sama, nama anda juga akan dimuat naik ke dalam pangkalan data Agensi Pelaporan Kredit dan status anda hanya akan dikemaskini selepas anda menyelesaikan caj yang tertunggak.

indah water, harga indah water sedut najis, indah water hotline,iwk,indah water bill,indah water online, iwk ebill, iwk e bill

Tak pasal-pasal skor kredit anda boleh terjejas sebab tak bayar bil yang 2 kali setahun ni! 

Jika anda masih berdegil walaupun telah diberi peringatan berkali-kali, IWK boleh mendapatkan Perintah Mahkamah untuk memotong perkhidmatan sistem pembentungan anda serta merta.

Kalau ikut logik, memang kita perlu bayar setiap perkhidmatan yang kita terima kan?

Jadi sama lah juga seperti perkhidmatan IWK ini. Kita perlu bayar untuk pekhidmatan penyelenggaraan yang telah mereka buat. Tidak boleh lepas tangan begitu sahaja.

 

Lindung Diri, Lindung Semua!

Untuk kurangkan kesan pencemaran ke alam sekitar dan kesihatan awam, perkhidmatan IWK ni tersangatlah penting. Siapa sanggup tinggal dalam kawasan berbau dan berpenyakit kan?

Tak perlu risau kerana IWK menjalankan perkhidmatannya mengikut standard dan piawaian tertinggi yang ditetapkan pihak berkuasa.

Jalankan tanggungjawab anda segara untuk diri sendiri, keluarga, kesihatan masyarakat awam serta menjaga sumber air persekitaran kita.

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback