20 Tip Hiasan Dalaman Rumah Teres 20x70

Rumah teres 20x70 di Malaysia rekaannya memanjang dan sempit, memang pening kepala nak berdeko. Kami sediakan 20 tip hiasan dalaman dan susun atur anda boleh cuba termasuklah cara susun perabot, guna wallpaper dan warna cat!
hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Di Malaysia ada pelbagai jenis hartanah kediaman dan yang paling menjadi pilihan ramai adalah rumah teres. Ianya sangat sesuai untuk mereka yang dah berkeluarga atau rakan-rakan masih bujang yang ingin tinggal bersama.

Pastinya ramai dah tahu yang rumah teres ni ada beberapa jenis saiz. Antara saiz yang kerap juga dijumpai pada pembangunan rumah teres ialah 20 x 70.

20 kaki ni kalau tengok dari depan memang rasa kecil, tapi rumah ni sebenarnya memanjang ke belakang. Anda boleh tengok contoh pelan dan gambar rumah teres saiz 20 x 70 di bawah ni:

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Disebabkan reka bentuk rumah memanjang, ramai yang rasa rumahnya sempit dan susah untuk dihias. Serba serbi rasa tak cukup bila nak letak macam-macam perabot dan hiasan dalam rumah kecil tu.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Tapi kan, kalau anda pandai main dengan dekorasi dan menggunakan susun atur yang betul, rumah kecil pun boleh nampak luas dan cantik. Jangan risau jika anda tak tahu bagaimana nak mula.

 

4 Susun Atur Rumah Teres 20x70

Kami dah sediakan 20 tips untuk memberikan anda inspirasi deco rumah teres! Kita mulakan dengan idea susun atur rumah teres 20 x 70 ni dulu.

 

1. Buat Laluan Lurus

Agak susah untuk adakan laluan berjalan pada ruang yang kecil. contohnya seperti di ruang tamu. Tapi dengan aturan yang betul, anda boleh membuat laluan lurus supaya tak perlu melalui tengah-tengah perabot.

Salah satu caranya adalah dengan meletakkan sofa di satu dinding dan tarik kerusi lain menghadap ke sofa tersebut. Dengan menyusun ruang tempat duduk yang kecil, anda boleh membuat satu laluan lurus antara kerusi dan dinding yang bertentangan.

Oleh itu, tempat duduk tak akan terganggu bila nak melepasi ruang tamu.

 

2. Buat Laluan Melengkung

Disebabkan rumah teres 20 x 70 ni memanjang ke belakang, anda boleh bahagikan ruang dengan laluan melengkung. Sebagai contoh, anda boleh gunakan dinding sebagai pembahagi ruang dan menjadi dua zon tempat duduk yang berasingan.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Lagi senang nak nampak kalau anda cuba lakarkan di atas kertas dulu atau gunakan aplikasi perancangan bilik percuma supaya anda dapat melihat laluan melengkung tersebut dengan lebih jelas.

Berikut adalah dua zon yang mewujudkan laluan melengkung di ruang tamu yang panjang dan sempit.

Zon satu

  • Sofa pada bahagian dinding memanjang.
  • Kerusi diletakkan menghadap sofa tersebut.

Zon dua

  • Dua kerusi pada dinding yang bertentangan.
  • Meja kopi kecil di satu sudut lain

Hasilnya adalah anda telah menghilangkan suasana terowong dalam rumah dan memaksimumkan ruang dengan dua zon serta membuat laluan mudah ke seluruh ruang tamu.

 

3. Tarik Perabot Jauh Dari Dinding

Kedudukan perabot yang ditolak terus pada dinding di dalam ruang tamu yang sempit akan menonjolkan ruang yang kecil.

Apa yang boleh anda buat ialah tarik semua perabot jauh dari dinding dan susunkan tempat duduk di tengah-tengah bilik.

Kalau tak tengah bilik pun, tarik hanya beberapa inci dari dinding pun dah cukup. Anda akan mendapat tempat duduk yang selesa dengan dua laluan yang membuatkan ruang tamu rasa lebih luas.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

 

4. Buat Kawasan Tempat Duduk Bentuk L atau U

Susun atur ini juga untuk memastikan anda mempunyai laluan yang tak mengganggu kawasan tempat duduk.

Letakkan sofa di dinding dan letakkan kerusi kembar atau dua kerusi pada hujung sofa untuk membentuk susunan L. Anda juga boleh beli sofa yang memang berbentuk L untuk digunakan di ruang tamu.

Bagi susunan tempat duduk berbentuk U, tambahkan kerusi kembar atau set kerusi pada setiap hujung sofa dan letakkan pada sudut untuk dijadikan bentuk U. Ini adalah antara cara lain untuk membuat laluan di sepanjang dinding yang bertentangan.

 

16 Tip Mencantikkan Rumah Teres 20x70

Jika anda sedang mencari idea hiasan dalaman rumah teres 20 x 70, jom teruskan membaca. Mana tahu ada idea nak guna di rumah sendiri, baru lah cantik! 

 

1. Hiasan Memukau Perhatian

Salah satu cara terbaik untuk membuatkan orang tak rasa ruang rumah teres anda kecil dan sempit ialah dengan menggunakan hiasan yang memukau dan menarik perhatian. Sesuatu yang unik dan istimewa seperti barangan antik, lukisan mewah dan sebagainya.

Bila melangkah masuk saja, mata akan terus tertumpu pada hiasan, dekorasi, atau perabot yang lain daripada yang lain tu. Maka secara automatiknya dah tak perasaan yang ruang rumah tu kecil sebab ianya nampak cantik dah bergaya.

Inilah yang dipanggil sebagai teknik alih perhatian yang bijak!

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

 

2. Pilih Warna Dengan Teliti

Piihan warna memainkan peranan penting untuk sesuatu ruang, lebih-lebih lagi kalau rumah kecil. Warna tona neutral seperti kuning air atau putih akan menjadikan ruang nampak dan rasa lebih besar.

Tapi, tak semua orang suka warna dinding yang cerah. Bagi mereka yang sukakan warna cat gelap, padankan dengan perabot dan hiasan yang berwarna cerah supaya bilik tak rasa sempit. 

Masih tak tahu nak pilih warna apa? Jangan risau, anda boleh tengok petua untuk beli jenis cat rumah yang sesuai dan 20 warna cat rumah terkini yang ada. Pastikan ada warna yang menepati citarasa anda.

 

3. Gunakan Wallpaper

Penggunaan wallpaper atau kertas dinding kini sangat popular di Malaysia. Kalau dulu nak beli wallpaper kena pergi kedai tertentu, namun sekarang anda dah boleh beli online atau di kedai RM2 saja! Macam-macam corak pula tu ada untuk dipilih.

Cara nak bagi ruang nampak luas dengan wallpaper adalah:

Warna lembut

  • Putih, krim, hijau muda, ungu lembut dan yang sama waktu dengannya.

Corak

  • Corak belang menegak untuk ilusi meninggi
  • Corak melintang untuk ilusi bilik menebar

Bersambungan

  • Wallpaper sama di dua dinding bersebelahan
  • Dua dinding nampak seperti satu dinding besar

 

4. Padankan Warna Perabot Dengan Dinding

Katakan anda memang dah suka dengan warna dinding sedia ada ataupun tak rasa nak pasang wallpaper, anda masih boleh membuatkan ruang kecil nampak luas. Anda hanya perlu menggunakan perabot yang sepadan dengan warna dinding.\

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Pilihan warna yang serasi akan membuatkan dinding seolah-olah “ditolak” ke belakang dan menjadikan ruang luas mata memandang.

Tips ni juga sesuai untuk mereka yang tinggal di rumah sewa dan tuan rumah tak bagi tukar warna cat dinding.

 

5. Perabot Pelbagai Fungsi & Ruang Simpanan Tersembunyi

Antara masalah utama bila tinggal di rumah teres kecil atau rumah bersaiz kecil yang lain ialah tak mempunyai ruang yang cukup untuk menyimpan barang. Kalau beli pelbagai jenis perabot atau tempat simpanan, jadi sesak pula rumahnya.

Rumah akan nampak luas bila anda tak menggunakan perabot yang banyak. Cara untuk menambah ruangan di bilik sempit atau kecil adalah dengan menggunakan perabot pelbagai fungsi dan simpanan tersembunyi.

Contohnya seperti sofa atau kerusi yang mempunyai ruang simpanan dibawahnya, bangku tersusun yang boleh digunakan sebagai meja sisi dan juga tempat duduk tetamu, atau pelbagai lagi rekaan yang ada di luar sana.

 

6. Perabot Jimat Ruang

Perabot jimat ruang ni maknanya mereka boleh dilipat atau disusun bila tak diperlukan. Dah ada macam-macam perabot jimat ruang di kedai, siap boleh tempah khas atau DIY sendiri.

Antara yang paling popular adalah set meja makan jimat ruang di mana mejanya boleh dilipat dan dipanjangkan mengikut tetamu sementara kerusinya boleh ditolak penuh ke bawah meja, seperti gambar di bawah:

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Jika ada yang tidur di ruang tamu ataupun untuk santai malam minggu, boleh juga gunakan katil sofa. Anda hanya perlu bukakan katil sofa bila hendak menggunakan katil. Penjimatan ruang untuk perabot yang tak digunakan akan membuatkan bilik kecil terasa lebih besar.

Selain jimat ruang, rumah pun akan nampak lebih ekslusif.

 

7. Perabot Lutsinar

Mesti anda tertanya-tanya apa pula lah perabot lutsinar ni, kan? Haaaa…perabot lutsinar ni kiranya yang nampak telus seperti meja kopi kaca atau kerusi Perspex.

Gantikan perabot yang menyekat pemandangan ruang dengan perabot lutsinar dan anda dapat melihat lebih banyak ruang, sekali gus kelihatan lebih besar.

Sebelum anda membeli perabot lutsinar, pastikan dulu yang ianya sesuai dengan gaya rumah anda. Jika anda mempunyai anak kecil atau sering ada tetamu bertandang pun mungkin tak berapa sesuai menggunakan perabot yang telus ini.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

 

8. Perabot Kaki Tinggi

Untuk deco rumah kecil dan sempit, anda boleh gunakan perabot dengan kaki yang terdedah agar ruangan terasa lebih besar.

Bila sofa atau almari terangkat dari lantai, kita akan dapat melihat lebih banyak ruang lantai dan sebab tulah bilik akan terasa jauh lebih besar. Jadi, bila anda mencari perabot untuk rumah kecil, jangan pilih yang menutupi lantai.

 

9. Hiasan & Perabot Berbentuk Bulat

Bila bilik nampak berpetak saja, kita akan rasa ruangan tu kecil dan sempit. Jadi, hilangkan garis mendatar pada ruang dengan hiasan dan perabot bulat. Ada beberapa cara yang boleh anda ikut:

  • Gunakan meja bulat di tengah-tengah kawasan tempat duduk.
  • Letakkan meja sisi bulat kecil di sebelah kerusi dan sofa.
  • Pasangkan lampu dengan rekaan bulat.
  • Gayakan cermin dan karya seni berbentuk bulat di dinding.

Selain perabot dan dekorasi bulat, anda juga boleh letakkan permaidani bulat di atas lantai.

 

10. Pasang Rak Dinding Terapung

Dengan memasang rak dinding terapung dan mengelakkan penggunaan perabot yang menutupi keseluruhan dinding, anda akan dapat mengosongkan lebih banyak ruang lantai.

PGMY_No_1

Rak dinding terapung ni sesuai untuk diletakkan pada semua tempat dalam rumah seperti ruang tamu, bilik tidur, ruang berjalan, bilik air dan lain-lain.

Selain menjadikan bilik kelihatan lebih besar, rak tersebut sangat praktikal untuk menyimpan barangan peribadi atau meletakkan hiasan.

 

11. Pencahayaan Ruang Yang Cukup

Pencahayaan adalah sangat penting untuk penampilan dan suasana ruang. Jika rumah anda kecil dan tak mempunyai cahaya yang cukup, ianya akan terasa lagi muram dan sempit.

Pernah tak tengok cerita hantu yang rumah semua gelap semacam saja? Perasan tak bilik dalam cerita tu rasa cam tak cukup ruang dan sesak nak bernafas? Haaaa…itulah perasaan kalau rumah anda tak cukup cahaya.

Jika anda mempunyai satu sumber cahaya saja, cuba pasangkan beberapa lampu LED kecil di siling pada jarak yang dapat menyebarkan cahaya dengan rata. Boleh juga letakkan lampu meja atau lantai di sekitar bilik.

 

12. Penggunaan Cermin

Rasanya kalau cari tips untuk deco rumah kecil, memang tak akan lari dengan penggunaan cermin. Hampir semua tips akan mengatakan cermin adalah kaedah paling berkesan untuk menjadikan ruang kecil terasa lebih besar.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

Cermin bukan saja membuatkan ruang nampak luas, tapi anda boleh menggayakan dinding dengan pelbagai jenis cermin yang ada. Bolehlah anda padankan dengan warna dinding dan reka bentuk hiasan yang lain.

 

13. Bahagikan Ruang Dengan Bergaya

Selalunya ruangan depan dalam rumah teres kecil digunakan sebagai ruang tamu dan juga ruang makan. Bila anda perlu membahagikan ruang seperti ini, anda boleh membuatkan pembahagian yang jelas dengan menggunakan perabot atau hiasan rumah.

Gunakan permaidani besar untuk menunjukkan kawasan ruang tamu dan gunakan pembahagi yang tak terlalu besar antara ruang tamu dan ruang makan. Boleh juga guna warna cat berlainan atau wallpaper untuk mengasingkan ruangan tersebut.

Walaupun anda membahagikan ruangan sebagai kawasan berasingan, sangat penting untuk pastikan aliran semula jadi di antaranya supaya tak kelihatan sesak. Aturan dan reka bentuk perabot mestilah bersesuaian dengan ukuran setiap ruang.

 

14. Letakkan Pokok Hiasan Yang Cantik

Suasana rumah pastinya lebih segar bila dihias dengan tanaman. Jika anda tak pasti tanaman mana yang sesuai untuk rumah kecil cantik anda, dapatkan idea daripada senarai jenis tanaman mudah hidup dan pokok hiasan terbaik dalam rumah.

Letakkan tanaman yang agak besar untuk mengisi sudut kosong dan yang lebih kecil pula sebagai hiasan meja, rak, almari atau di mana saja yang serasi.

hiasan dalaman rumah teres 20x70, deco rumah kecil, rumah kecil, rumah kecil cantik, deco rumah teres

 

15. Langsir Sebagai Pelengkap Hiasan Rumah

Jangan sesekali memandang rendah kepada langsir kerana ia juga dapat membuatkan sesuatu ruang kelihatan luas dan bergaya.

Walaupun tingkap anda kecil atau pendek, anda boleh letakkan langsir yang panjang dari paras dekat siling dan jatuh ke lantai.

Langsir seperti ini akan membuatkan seolah-olah tingkap yang ada itu besar dan mempamerkan kawasan yang luas.

Tapi ingat, anda perlu memilih warna dan corak langsir yang sepadan dengan tema warna ruangan anda.

 

16. Jangan Terlampau Menghias

Satu nasihat yang perlu anda pegang bila menghias rumah kecil ialah jangan gunakan terlampau banyak hiasan. Jika anda meletak bermacam jenis dekorasi, besar kemungkinan ruangan akan kelihatan sesak.

Semasa menghias, kekalkan sikap minimalis dan simpan ruang kosong sebagai aksesori ruang. Dengan cara ini rumah akan rasa lebih selesa dan luas. Pastikan anda tak keterlaluan bila menghias, okay?

Semua 20 tip ni bukan saja boleh digunakan untuk deco rumah teres 20x70, tapi sesuai juga untuk jenis rumah kecil yang lain.

Selamat menghias rumah kecil anda!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback