Wiring Rumah: Tips & Cara Kira Harga Di Malaysia

Tramizi Hussin
Wiring Rumah: Tips & Cara Kira Harga Di Malaysia
Wiring rumah adalah salah satu benda utama yang kita kena selalu periksa. Lagi-lagi kalau duduk rumah kayu lama, cukup masa memang kena buat wiring baru.
Jangan buat main tau jika ada wiring rumah yang dah lama atau bermasalah, silap hari bulan boleh terbakar satu rumah tu.
Bayangkan setiap tahun kita akan dengar kes rumah atau bangunan terbakar dan kebanyakannya berpunca daripada masalah pendawaian elektrik.
Contohnya, seperti pendawaian yang tak elok, tak ikut spesifikasi yang betul dan terdapat kebocoran pada wayar yang sudah lama. Kalau boleh kita semua nak elak dari berlakunya kebakaran, betul tak?
Walaupun kecuaian sendiri seperti terlupa tutup api dapur atau menggunakan peralatan elektrik yang rosak boleh menyebabkan kebakaran rumah, namun wiring rumah juga penyumbang utama kepada kes kebakaran.
Antara berita tergempar tentang kebakaran yang melibatkan pendawaian adalah kebakaran yang mengorbankan lima beranak di Sabah dan kebakaran wad perubatan perempuan Hospital Sultanah Aminah di Johor.
Bagi memberikan kesedaran tentang pentingnya wiring, kami menyediakan panduan ini untuk menerangkan apa itu wiring rumah, kelebihan dan kekurangannya, tips memasang wiring rumah, serta cara kira harga wiring rumah.
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah

Apa Itu Wiring Rumah?

Kita mulakan dengan kenal dulu apa itu wiring rumah. Dah kenal baru boleh bercinta kan…
Secara amnya, wiring rumah atau pendawaian elektrik adalah sistem penyambungan bekalan elektrik ke premis untuk kegunaan peralatan dan kelengkapan elektrik.
Ia melibatkan pelbagai jenis suis, kabel, wayar dan semestinya kotak meter TNB (Tenaga Nasional Berhad).
Tujuan utama wiring ialah untuk menyediakan bekalan tenaga elektrik yang cukup melalui proses yang selamat digunakan.
Tak semua orang arif tentang wiring ni dan sebab itulah pendawaian elektrik rumah selalunya dipasang oleh orang yang bertauliah, berlesen dan berpengalaman.
Pemasangan pendawaian pula mestilah dilakukan dengan betul dan teliti untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini seperti kebakaran dan kerosakan perkakas elektrik.
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah
Wiring juga mempunyai jenisnya yang tersendiri bergantung kepada saiz dan keperluan premis.
Rumah yang kecil seperti rumah teres selalunya memerlukan bekalan FASA 1 (One Phase), sementara rumah yang lebih besar seperti banglo pula selalunya memerlukan bekalan FASA 3 (Three Phase).
Anda tak perlu pening-pening tentang semua ini kerana boleh serahkan saja kepada mereka yang mahir seperti WIREMAN atau CHARGEMAN untuk menentukan jenis bekalan yang sesuai.
Andai kata ada keperluan untuk membuat wiring atau mempunyai masalah, merekalah yang patut kita rujuk.

Tips PropertyGuru

Sebelum memulakan kerja pendawaian elektrik rumah, sama ada yang baru atau baik pulih, kena ada pelan wiring mengikut keperluan rumah anda. Kami sarankan supaya ia dibuat jurutera letrik atau seseorang yang bertauliah dan berpengalaman bagi memastikan wiring dibuat dengan cepat, tepat dan betul.

Kelebihan & Kekurangan Wiring Rumah Baru Dan Lama

Tak kira anda tinggal di rumah baru atau lama, ada kelebihan dan kekurangan pendawaiannya yang tersendiri.
Bila nak buat wiring, bukan sekadar nak nampak cantik saja tapi pemasangannya kena betul untuk elak kebakaran dan masalah elektrik yang lain.
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah
Untuk rumah baru, ada beberapa kelebihan dan kekurangan seperti di bawah ni:

Kelebihan

Kekurangan

  • Wiring siap dibina
  • Soket selalunya cukup
  • Pastikan ada soket untuk lampu, kipas, penghawa dingin, pemanas air dan lain-lain.
  • Kena terima soket/suis yang diberi
  • Jika tak cukup perlu tambah wiring atau guna extension plug.
Untuk rumah lama pun, ada juga kelebihan dan kekurangannya:

Kelebihan

Kekurangan

  • Dah ada pelan wiring
  • Selalu wiring ditambah atas permukaan dinding
  • Tambah soket dengan tarik dari point sedia ada
  • Senang tapi tak banyak pilihan
  • Wayar atas dinding boleh disorok dalam saluran khas
  • Buat wiring baru dan tambah soket lagi
  • Rancang dengan betul soket untuk peralatan elektrik dalam rumah
  • Soket terhad dan banyak tak boleh pakai
  • Perlu guna extension plug
  • Bahaya, boleh sebabkan litar pintas.
Jika kita pindah masuk rumah baru yang siap dibina oleh pemaju, wiring rumah baru biasanya tak menjadi masalah.
Anda hanya perlu periksa dan pastikan semua berada dalam keadaan yang baik. Kalau ada masalah dengan wiring, boleh cepat-cepat lapor pada pemaju sebab rumah baru ada tempoh liabiliti kecacatan!
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah
Tapi, ada beberapa situasi di mana pendawaian elektrik perlu dibuat baru atau dibaik pulih. Mari kita lihat contoh-contoh situasi tersebut di bawah:

1. Rumah Baru Dibina Sendiri

Katakan anda ingin membina rumah di atas tanah sendiri. Rumah tu mestilah perlu ada wiring baru dan semuanya perlu ditetapkan oleh anda sebagai pemilik.
Walaupun anda mungkin mengupah orang untuk membuat dan memasang wiring, anda perlu tahu di mana nak letak soket, lampu, suis dan sebagainya.
Senang cerita anda mempunyai kuasa untuk menentukan keadaan wiring rumah, tapi kenalah dapatkan nasihat mereka yang pakar.

2. Rumah Yang Akan Diubah Suai

Jika rumah nak diubah suai untuk penyambungan atau pembesaran keluasan rumah, sudah semestinya akan melibatkan pendawaian baru.
Bukan setakat nak tambah wiring, tapi besar kemungkinan kena alih meter, alih DB (distribution box/kotak fius), atau tambah DB baru.
Apa pun, pastikan semua pendawaian dibuat mengikut spesifikasi yang selamat seperti yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah

3. Rumah Yang Telah Lama Didiami

Rumah yang dah lama selalunya perlukan penyelenggaraan dan baik pulih wiring.
Bila nak buat pendawaian semula tu, kena pastikan sama ada perlu dibuat untuk keseluruhan rumah atau sebahagian saja.
Antara masalah yang perlu diperbaiki adalah wayar lama yang dah tak berfungsi dengan baik, lampu berkelip-kelip atau tak menyala seperti yang sepatutnya, dan soket tak dapat digunakan kerana terbakar.
Semua ni sangat bahaya kerana jika berlaku litar pintas, sekelip mata semua boleh hangus terbakar. Jadi, pastikan wiring berada dalam keadaan baik dan lakukan pendawaian semula bila perlu.
Tahu tak betapa pentingnya wiring rumah sehingga ada peraturan yang mewajibkan semua rumah memeriksa pendawaian elektrik setiap 10 tahun.
Seperti yang dilaporkan, peraturan itu dibuat selepas berlaku beberapa insiden terutama yang membabitkan unit kediaman, yang menyebabkan kemalangan jiwa.
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah

Tips Dan Cara Wiring Rumah

Ada dua cara wiring rumah yang biasa digunakan iaitu:
  • Wiring secara tersembunyi – Selalunya dilakukan semasa pembinaan rumah dan sesalur kabel elektrik dibuat siap-siap pada dinding. Cara wiring ni lebih kemas sebab wayar dan kabel tertanam di dalam dinding.
  • Wiring secara terdedah – Digunakan selepas dah ada struktur pembinaan seperti dinding atau kerangka bumbung. Untuk cara terdedah, wiring akan ditutup menggunakan casing pvc atau paip pvc bergantung kepada kesesuaian dan lokasi wayar.
Kalau anda nak buat wiring rumah sendiri, anda perlu tahu semua kelengkapan elektrik yang diperlukan, seperti:
  • Kabel
  • Papan suis
  • Suis utama
  • Pemutus litar (MCB)
  • Pemutus litar arus baki (RCCB)
  • Penangkap kilat
  • Suis soket
  • Suis lampu

Tips PropertyGuru

Pastikan semua kabel, soket dan alatan suis yang digunakan adalah berkualiti dan mengikut spesifikasi pendawaian yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Tenaga.

Wiring juga memerlukan kotak fius (DB) yang mempunyai tiga bentuk perlindungan, iaitu:
Suis utama
  • Melindungi bekalan elektrik jika ada arus berlebihan
Pemutus Litar Arus Baki (RCCB) atau Pemutus Litar Bocor Ke Bumi (ELCB)
  • Putuskan litar jika berlaku kebocoran elektrik ke bumi
  • Untuk lindungi pengguna dan peralatan elektrik
Pemutus Litar (MCB)
  • Putuskan bekalan elektrik jika arus lebih kapasiti MCB.
  • Ia disambung pada pendawaian soket plug dan pendawaian lampu serta kipas.
Kapasiti MCB yang selalu digunakan adalah:

6A

pendawaian lampu/kipas

20A

pendawaian soket plug

32A

pendawaian soket plug
Masa merancang wiring rumah juga, anda dah kena tetapkan jumlah, lokasi dan jenis lampu dan kipas yang nak digunakan.
PGMY_No_1
Cara wiring lampu rumah bergantung kepada berapa lampu nak disambungkan ke berapa suis dan kena kenal jenis wayar.
Selalunya wiring lampu rumah disambung seperti berikut:
1 suis, 1 lampu
  • Petik 1 suis, 1 lampu terbuka
1 suis, 2 lampu
  • Petik 1 suis, 2 lampu terbuka
2 suis, 1 lampu
  • Selalu untuk bilik air dikongsi, setiap bilik/ruang ada 1 suis
Sebelum kita ke harga wiring, ada beberapa tips yang ingin kami kongsikan untuk wiring rumah, iaitu:
  • Elakkan penggunaan elektrik berlebihan atau overload. Jangan gunakan satu plug point atau litar yang sama untuk peralatan elektrik yang menggunakan voltan tinggi.
  • Pastikan guna saiz kabel mengikut standard yang ditetapkan supaya pendawaian elektrik selamat untuk digunakan.
  • Gunakan kabel yang berkualiti kerana kabel murah mudah reput dan cepat rosak. Anda mungkin kena belanja lebih sedikit tapi ianya sangat berbaloi.

Cara Nak Kira Harga Wiring Rumah 2021

Sekarang anda dah tahu apa yang diperlukan dan macam mana nak wiring rumah. Bagaimana pula dengan harga wiring rumah?
wiring rumah, pendawaian elektrik rumah, cara wiring rumah, cara wiring lampu rumah, wiring rumah baru, harga wiring rumah
Jika kita sendiri mempunyai kepakaran membuat pendawaian dan mempunyai semua kelengkapan, bolehlah buat sendiri.
Tapi, jika melibatkan jurueletrik atau kontraktor pendawaian, akan ada kos tambahan sebab melibatkan kepakaran dan juga tenaga buruh.
Selain tu, kalau memerlukan kelulusan pihak berkuasa, harganya akan bertambah lagi.
Kos pendawaian elektrik rumah semestinya berbeza mengikut orang yang anda pilih. Jadi, bagaimana anda nak pastikan harga yang ditawarkan tidak keterlaluan? Mudah saja!
Minta juruletrik berkenaan membuat senarai barang diperlukan dengan jumlah barangan dan berapa hari kerja tersebut boleh disiapkan.
Asingkan upah pemasangan dan barangan supaya anda nampak dengan lebih jelas apakah kos sebenar yang terlibat. Mereka tak akan sebarangan meletakkan harga yang tinggi jika dibuat secara terperinci begini.
Kebiasaannya ada juruletrik yang lebih gemar memberi harga lump-sum. Jadual di bawah boleh digunakan sebagai panduan.
Walaupun nampak ringkas, tapi dengan cara ini, mudah untuk anda membuat perbincangan harga dan rujukan.

Untitled

Untuk membantu anda membuat anggaran dan menyediakan bajet sebelum membuat wiring, kami senaraikan harga yang didapati dari laman web kontraktor elektrik ini.
Senarai harga wiring elektrik adalah mengikut spesifikasi kualiti barang dan skop kerja yang dijalankan.
Pendawaian lampu
Dari RM90
Pendawaian kipas
Dari RM90
Pendawaian soket plug
Dari RM110
Pendawaian water heater
Dari RM140
Pendawaian aircond
Dari RM140
Pendawaian doorbell
Dari RM140
Pendawaian auto gate
Dari RM800
Pemasangan DB
Dari RM400
Pemasangan semua jenis lampu
Dari RM20
Pemasangan semua jenis kipas
Dari RM35
Pemasangan water heater
Dari RM80
Bila semua harga wiring dah ada, bolehlah anda berbincang secara terperinci dengan kontraktor wiring.
Jika anda membuat keputusan untuk membeli barang-barang seperti wayar dan sebagainya sendiri, ini mungkin boleh menjimatkan perbelanjaan.
Sejujurnya, kebakaran selalunya terjadi bila kita cuai dan mempunyai sikap ambil mudah.
Jadi, pastikan anda selalu berhati-hati apabila menggunakan elektrik dan sentiasa pastikan pendawaian elektrik diselenggara dan diperbaiki.
Semoga bermanfaat!
Panduan Relevan

Kalkulator Pembiayaan Semula

Ketahui penjimatan anda boleh dapat dengan pembiayaan semula pinjaman perumahan anda