Siapa Yang Perlu Membayar Yuran Ejen Hartanah: Pembeli Atau Penjual?

Anda memang tak perlu fikir tentang yuran komisen ejen hartanah bila nak beli/jual hartanah. Cumanya, yang menjadi persoalan sekarang, siapa yang sebenarnya kena bayar yuran tersebut pada ejen hartanah?
Yuran-Ejen-Hartanah-mainimage

Click here for English version.

 

Melainkan anda memang ada ramai kenalan dan sahabat-handai yang boleh membantu bila nak beli atau jual hartanah, anda memang kena rujuk pada laman web hartanah yang sedia ada.

Antaranya, anda boleh mencari kumpulan-kumpulan hartanah di Facebook atau terus berurusan dengan ejen yang boleh membantu memudahkan proses anda.

Jangan khuatir dan jangan takut dengan yuran yang bakal dikenakan oleh ejen hartanah! Tak ada apa yang perlu dirisaukan pun sebenarnya, lebih-lebih lagi jika anda ingin menjual atau membeli hartanah secepat mungkin.

Apa pun, banyak manfaat yang boleh kita dapatkan melalui ejen hartanah. Salah satunya ialah, ia sangat memudahkan kerana anda tak perlu lagi pening-pening kepala mencari pembeli atau penjual dengan sendiri.

Bahkan, ada ejen-ejen yang sanggup membantu sampai tahap tunjuk ajar cara memohon pinjaman rumah, menyemak latar belakang bakal pembeli, menyemak kecacatan atau kerosakan dalam rumah, memilih hartanah yang terbaik, malah membantu mendapatkan insuran rumah yang terbaik untuk anda!

Yuran-Ejen-Hartanah-1

Untuk lebih banyak tip dan panduan bagi pembeli rumah pertama, ikuti saluran Telegram PropertyGuru Malaysia kami!

 

Ada Apa Dengan Yuran Ejen Hartanah?

Ejen hartanah seolah-olah datang dalam satu pakej yang lengkap. Merekalah pasukan pemasaran, pasukan jualan, kumpulan kreatif, dan berbagai-bagai lagi.

Kerja mereka tak lain dan tak bukan ialah untuk mempromosi dan memasarkan hartanah sekreatif yang mungkin untuk mendapatkan jualan.

Seperti yang dinyatakan di atas, mereka sanggup membantu anda menyemak kecacatan hartanah di samping mengendalikan dokumen-dokumen penting.

Ada satu cerita di mana ejen hartanah ni sanggup buat apa saja untuk membantu pelanggan.  Sebagai contoh, ejen ni nak kena bawa seorang pembeli melawat sebuah banglo yang besar, dan mempunyai laman yang luas.

Malangnya, laman tu penuh dengan lalang sebab dah lama ditinggalkan dan tak diurus dengan baik. Apa lagi, ejen tu terus keluarkan duit poket sendiri untuk potong semua lalang yang ada, supaya rumah yang nak dijual tu lebih cantik dan menarik untuk pembeli yang melawat.

Berbalik kepada yuran ejen hartanah, secara keseluruhannya, ia merangkumi kos bahan-bahan pemasaran, cetakan dan membuat salinan dokumen, termasuk juga perbelanjaan perjalanan, dan yang paling penting, cuba mencari pembeli yang serius untuk hartanah anda.

Walau bagaimanapun, tiga kos pertama yang disebut tadi tak boleh diambil kira tanpa kebenaran anda, sebagai pelanggan mereka!

 

Jadi, Berapa Jumlah Yuran Yang Perlu Dibayar Kepada Ejen Sebenarnya?

Yuran-Ejen-Hartanah-4

Mengikut Institut Ejen Hartanah Malaysia (MIEA), untuk jualan dan/atau belian tanah/bangunan di dalam Malaysia, yuran komisen telah ditetapkan pada maksimum 3% daripada harga jualan hartanah.

Walau bagaimanapun, yuran minima ditetapkan kepada RM1,000 untuk setiap hartanah. Bagi hartanah persendirian (dikenali sebagai chattels) pula yang termasuk loji dan jentera, 10% daripada keuntungan boleh dikenakan sebagai yuran ejen.

PropertyGuru Tip
Sila ambil perhatian bahawa yuran ni sah untuk hartanah yang dibina di Malaysia dan oleh pemaju Malaysia saja. Jika anda becadang untuk membeli hartanah di luar negara yang dibina oleh pemaju Malaysia, atau pun projek binaan di Malaysia tapi dimiliki oleh pemaju luar negara, yuran yang dikenakan adalah berlainan.

Bagi rumah atau bilik untuk disewa, yuran yang dikenakan (mengikut peraturan MIEA) adalah seperti dibawah, atau pun yuran minima bersamaan dengan 1 bulan sewa.

Jika anda menyewa untuk tempoh setahun atau kurang, yurannya akan di proratakan. Kadar ini bagaimanapun tak boleh diguna pakai untuk pangsapuri servis dan ofis servis (serviced apartment and serviced offices)

 

Kadar Komisen Ejen Hartanah:

Tempoh Sewaan

Yuran Minima

Sehingga 3 tahun

1.25 bulan daripada sewaan kasar

Melebihi 3 tahun, sehingga 4 tahun

1.50 bulan daripada sewaan kasar

Melebihi 4 tahun, sehingga 5 tahun

1.75 bulan daripada sewaan kasar

Melebihi 5 tahun

1.75 bulan daripada sewaan kasar

Melebihi 5 tahun (tanpa pilihan memperbaharui kontrak)

1.75 bulan dari sewaan kasarpada

Melebihi 5 tahun (Dengan pilihan memperbaharui kontrak)

1.75 bulan dari sewaan kasar + 0.25 bulan sewaan bagi setiap tahun berikut nya

Jadi sekarang anda dah bersedia nak tahu siapa yang patutnya bayar yuran ejen ni? Kalau nak tahu… jawapannya adalah… haaaaa…

Yuran-Ejen-Hartanah-2

.

.

.

Kedua-duanya sekali!  Tapi, secara teknikalnya, penjual yang kena bayar. Aduh, pening pula kan? Okay, bagi kami cerita dulu ya..

Macam ni, penjual lah yang sepatutnya membayar yuran ejen tersebut, tapi mereka mempunyai pilihan untuk memasukkannya ke dalam harga tawaran, jadi harga jualan yang sebenarnya ialah RMx + 3%

Oleh itu, bila anda membeli hartanah, komisen ejen telah pun dimasukkan sekali ke dalam harga belian.

 

Bilakah Anda Perlu Mambayar Komisen Kepada Ejen?

Haa… ramai sebenarnya yang keliru bila tanya soalan ni. Nak kena tunggu bayar masa awal-awal, lepas semua dokumen-dokumen penting dah ditandatangi, atau pun bila dah dicopsahkan semuanya (stamped).

Semua ini ada dijelaskan di dalam Piawaian Agensi Hartanah Malaysia/Malaysian Estate Agency Practice (MEAS), pada perenggan No. 7:

7.2.2.1 Jika sekiranya perjanjian jual beli ataupun perjanjian sewa rumah tak mempunyai pra-syarat, yuran ejen hendaklah dibayar setelah perjanjian jual beli atau perjanjian sewa ditandatangani.

Secara ringkasnya, anda perlu membayar komisen atau yuran kepada ejen setelah semua dokumen penting ditandatangani. Tak perlu menunggu sehingga dokumen tersebut dicopsahkan.

 

Ada Lagi Tak Apa-Apa Yuran Lain?

Yuran-Ejen-Hartanah-3

Kos penutupan bayaran (closing costs) adalah salah satu lagi kos selain dari kos di atas. Ia merupakan kos-kos lain yang terlibat di sepanjang proses pembelian hartanah.

Antaranya termasuklah duti setem, kos pengubahsuaian/pembaikan, yuran komisen ejen (jika tak termasuk di dalam harga jualan), yuran guaman, yuran penilaian hartanah, dan juga insuran.

Dan siapa yang kena bayar semua kos penutupan bayaran ni? Tak ada undang-undang yang menyatakan ianya “tanggungjawab pembeli” atau “tanggungjawab penjual”, tapi pembelilah yang selalunya akan membayar sebahagian besar kos ni, ataupun semuanya sekali.

Kalau nak, kontrak yang dibuat kenalah cetak dengan jelas berapa peratus daripada penutupan bayaran perlu dibayar oleh penjual. Masa ni lah ejen hartanah tu kena pandai berunding bagi kedua-dua pihak pembeli dan penjual.

Bagi mengurangkan beban kewangan yang bakal ditanggung oleh pembeli selepas memiliki rumah impian, salah satu langkah yang boleh diambil ialah dengan membuat pengiraan dan menganggarkan berapakah kos penutupan bayaran dan tambahkan terus ke dalam jumlah pinjaman perumahan.

Kalau harga jualan hartanah ialah RM500,000 dengan kos penutupan bayaran sekitar RM25,000, anda bolehlah memohon pinjaman sebanyak RM525,000 daripada bank!

 

Jadi, Banyak Ke Yuran Yang Ejen Hartanah Dapat?

Yuran-Ejen-Hartanah-5

Hakikatnya, ejen hartanah memang bekerja keras untuk menjual sesuatu hartanah, dan ianya tak semudah yang kita sangka.

Mereka nak kena ambil peperiksaan, melalui proses penilaian dan memohon lesen – semua ni mesti dilakukan terlebih dahulu sebelum mereka boleh terfikir tentang keuntungan.

Kadang-kadang, kita patut berterima kasih kerana kegigihan dan kesabaran mereka dalam membantu kita semua, samada ketika kita mencari rumah idaman, atau ingin menjual hartanah.

Kita juga perlu ingat bahawa mereka mungkin antara yang terbaik dalam mengetahui jenis hartanah mana yang sesuai untuk keluarga, pasangan muda, pesara, dan sebagainya. Sebelum nak buat keputusan rumah mana yang anda nak beli, bolehlah bertanya pada mereka dulu, okay?

Walau bagaimanapun, anda kena berhati-hati bila berurusan dengan sesiapa saja kerana tak semua orang yang kita jumpa ni baik dan murni hatinya. Mungkin ada yang cuba nak ambil kesempatan atas keadaan anda.

Jangan lupa untuk lakukan semakan yang sewajarnya tentang latar belakang dan tauliah yang dimiliki oleh ejen hartanah yang anda pilih, di samping meminta pandangan dari orang lain.

Selebihnya, percaya dan yakin pada kata hati anda sendiri! Kalau rasa macam ada yang tak kena tu, rasanya lagi baik anda terus cari ejen yang lain saja supaya tak menyesal di kemudian hari. Bak kata pepatah, “sesal dahulu pendapatansesal kemudian tidak berguna”.

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Klik Untuk Sertai Kami!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Read Next

Feedback