Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama: Bahagian 2

Alia Tamezi
Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama: Bahagian 2
Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama: Bahagian 1

Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama: Bahagian 1

Setelah membuat persediaan yang secukupnya sebelum membeli rumah, akhirnya anda sudah bersedia untuk memohon pinjaman perumahan bagi rumah pertama anda. Namun, tahukah anda bagaimana cara dan proses permohonan pinjaman perumahan yang akan dilakukan nanti?

KANDUNGAN

1. Pinjaman Perumahan
a) Jenis pinjaman perumahan
b) Pinjaman Islamik dan Pinjaman Konvensional

2. Kadar Faedah
a) Formula kadar faedah pinjaman perumahan

3. Istilah penting dalam dokumen pinjaman
4. Kos Yang Terlibat
5. Senarai insurans rumah
6. Langkah memohon pinjaman

Pinjaman Perumahan

Sekiranya ini kali pertama anda memohon pinjaman perumahan, banyak perkara yang perlu dipelajari sebelum membuat pilihan terbaik. Antara perkara terpenting adalah mengetahui jenis pinjaman rumah yang ditawarkan di Malaysia.
Dalam artikel ini, kami akan kongsikan tentang tiga jenis pinjaman rumah di Malaysia dan apa yang anda perlu tahu sebelum memohon pinjaman rumah.

a) Jenis Pinjaman Perumahan

Secara ringkasnya, di Malaysia terdapat tiga jenis pinjaman rumah yang ditawarkan iaitu:
  1. Pinjaman asas bertempoh (term loan)
  2. Pinjaman fleksi
  3. Pinjaman semi-fleksi

b) Pinjaman Islamik dan Pinjaman Konvensional

Sesuai dengan situasi pelbagai kaum dan agama di Malaysia, pakej pinjaman yang ditawarkan di negara kita juga memenuhi keperluan semua orang. Ada dua jenis pinjaman yang ditawarkan iaitu:
  1. Pinjaman Islamik
  2. Pinjaman Konvensional
Jom kita lihat perbandingan dan perbezaan di antara dua pakej pinjaman yang ditawarkan:
Secara ringkasnya, anda kini sudah pelajari perkara asas tentang jenis pinjaman rumah di Malaysia. Apakah langkah seterusnya yang anda perlu tahu?
Nak tahu banyak lagi perkongsian tentang pinjaman rumah? Boleh klik artikel-artikel di bawah:
Panduan Pembiayaan Islam Dan Perbankan Islam Di Malaysia

Panduan Pembiayaan Islam Dan Perbankan Islam Di Malaysia

Panduan Lengkap Pinjaman Perumahan Di Malaysia!

Panduan Lengkap Pinjaman Perumahan Di Malaysia!

Kadar Faedah

Perkara kedua anda kena tahu adalah kadar faedah dalam pinjaman perumahan. Jom kami terangkan tentangnya.
Di Malaysia, terdapat dua jenis kadar faedah yang akan digunakan iaitu:
Kalau rasa keliru dan tak faham lagi pasal BR dan BLR, jangan lupa baca artikel di bawah:
Apa Itu Kadar Asas (BR) Dan Kadar Pinjaman Asas (BLR) Di Malaysia?

Apa Itu Kadar Asas (BR) Dan Kadar Pinjaman Asas (BLR) Di Malaysia?

a) Formula kadar faedah pinjaman perumahan

Bila dah tahu tentang kadar faedah, kenalah tahu formula untuk mengiranya pula. Umumnya, formula kadar faedah adalah:

Kadar rujukan + Spread = Kadar faedah pinjaman

Kadar rujukan
Kadar rujukan menggunakan Kadar Asas (Base Rate, BR) ditentukan oleh pihak bank sendiri. Ia berdasarkan kos dana dan Keperluan Rizab Berkanun (SRR) setiap bank, bersama dengan risiko kredit peminjam, premium kecairan, kos pengendalian, dan margin untung.
Kadar BR juga bergantung sama ada bank menawarkan perjanjian pinjaman pada kadar faedah tetap atau faedah terapung.
Spread
Ditetapkan oleh pihak bank berdasarkan risiko kredit dan mudah tunai, kos operasi serta margin keuntungan. Secara amnya, tidak berubah sepanjang tempoh pinjaman.
Sebagai contoh, Bank A menetapkan kadar rujukan BR sebanyak 1.75% serta spread sebanyak 1.25%. Berikut merupakan contoh pengiraan kadar faedah pinjaman bagi Bank A:

Kadar rujukan (1.25%) + Spread (1.75%) = Kadar faedah pinjaman sebanyak 3%

Penafian: Contoh pengiraan merupakan anggaran semata-mata, pengiraan sebenar akan berbeza bergantung pada jenis bank atau institusi kewangan.

Tips PropertyGuru

Maklumat terkini: Bermula 1 Ogos 2022, BR akan digantikan dengan Kadar Asas Standard (Standardised Base Rate (SBR)) dan ia akan menjadi kadar rujukan baru untuk pinjaman dengan kadar faedah terapung.

Jika anda membuat pinjaman perumahan dengan kadar faedah terapung bermula 1 Ogos 2022: Kadar rujukan akan menggunakan Kadar Asas Standard (SBR). Jika pinjaman perumahan kadar terapung dibuat sebelum 1 Ogos 2022: Rujuk kadar pinjaman di dalam kontrak perjanjian.
Perjanjian pinjaman sebelum 2 Januari 2015 akan terus merujuk Kadar Pinjaman Asas (Base Lending Rate, BLR) sehingga pinjaman tersebut matang.
Okay, bila dah tahu jenis pinjaman dan kadar faedah, ini masanya untuk teliti apa yang ada dalam perjanjian pula. Semua istilah ini penting untuk anda fahami.
Sebelum meneruskan pembacaan, jom ulangkaji sikit dengan soalan dibawah.

Istilah penting dalam dokumen pinjaman

Kos yang terlibat

Tahukah anda, ramai dalam kalangan pembeli rumah pertama yang menyangkakan proses membeli rumah hanya sekadar mohon pinjaman dan lulus. Namun, selain perlu membayar harga rumah, sebenarnya masih ada kos lain yang terlibat dalam pembelian rumah.
Bagi membantu anda untuk lebih bersedia, kami kongsikan kos yang terlibat dalam pembelian rumah yang perlu diketahui.
Sebenarnya, tiada anggaran tepat yang boleh diberi bagi kos yang terlibat dalam pembelian rumah. Ia bergantung kepada jenis status hartanah yang dipilih, harga jualan rumah dan banyak lagi faktor lain.
Tidak lengkap rasanya pembelian rumah tanpa memberikan perlindungan yang terbaik. Dengan segala kos dan masa yang telah dilaburkan, pastinya ia akan menjadi sia-sia sekiranya anda tidak mempunyai sebarang perlindungan daripada situasi yang tidak diingini.

Senarai insurans rumah yang anda perlu tahu

Salah satu cara bagi melindungi rumah anda ialah dengan mendapatkan insurans. Dalam bahagian ini, kami akan kongsikan jenis-jenis insurans rumah yang penting yang anda perlu tahu.
Tips untuk pembeli rumah pertama:
1. Pilih insurans bergantung kepada kemampuan kewangan anda serta apa yang penting untuk dilindungi.
Sebagai contoh, sekiranya rumah anda berada dalam kawasan yang sering banjir, pastikan perlindungan bagi banjir diambil bagi membantu mengurangkan kos kerugian sekiranya bencana banjir ini berulang kembali.
2. Baca polisi yang ditawarkan oleh syarikat insurans yang dipilih.
Ia akan membantu anda mengetahui dengan jelas perkara apa yang akan dilindungi dan memudahkan proses tuntutan yang ingin dilakukan kelak.
Rugilah sekiranya premium insurans, sentiasa dibayar tetapi anda sendiri tidak peka dan membuat tuntutan apabila berlakunya bencana.
Contoh satu situasi, rumah anda telah dilanda bencana banjir kilat dan mengalami kerosakan. Jika anda mengambil perlindungan banjir di dalam polisi insurans, tuntutan ke atas kerugian boleh dilakukan mengikut polisi syarikat insurans masing-masing.
Namun, sekiranya anda tidak mengambil tahu tentang perlindungan yang ditawarkan, ia akan merugikan diri sendiri kerana anda terpaksa menanggung kos kerugian menggunakan duit sendiri.
Berikut merupakan beberapa perkara asas yang perlu disemak dalam setiap polisi insurans anda:
  1. Tempoh perlindungan yang ditawarkan oleh polisi insurans
  2. Jenis perlindungan yang ditawarkan serta perlindungan tambahan (jika ada)
  3. Jumlah perlindungan yang ditawarkan
  4. Situasi dan keadaan yang tidak akan dilindungi oleh syarikat insurans
Kami harap perkongsian ringkas ini membantu anda membuat pilihan insurans yang terbaik bagi rumah anda.

Langkah memohon pinjaman

1. Pilih rumah dari jenis pasaran hartanah yang anda mahu
Bila nak mohon pinjaman perumahan, mestilah sudah ada rumah idaman kan?
Bagi yang belum jumpa rumah tu, boleh tengok proses pembelian yang berbeza bagi setiap pasaran hartanah di Malaysia di bawah:
Rumah Subsale Atau Rumah Baru Yang Jadi Pilihan Anda?

Rumah Subsale Atau Rumah Baru Yang Jadi Pilihan Anda?

5 Cara Beli Rumah Lelong Di Malaysia!

5 Cara Beli Rumah Lelong Di Malaysia!

Proses Beli Rumah Subsale Di Malaysia: 10 Langkah Lengkap!

Proses Beli Rumah Subsale Di Malaysia: 10 Langkah Lengkap!

Bagi setiap jenis pasaran hartanah ini, akan ada dokumen yang diberikan setelah bersetuju untuk meneruskan pembelian rumah. Jangan lupa sertakan dokumen yang kami kongsikan di bawah ini dalam permohonan pinjaman perumahan nanti!
:
2. Sediakan dokumen sokongan lain
Seterusnya, apabila dah tahu dokumen apa yang perlu disertakan bagi setiap pasaran hartanah, sekarang masanya untuk melengkapkan dokumen sokongan yang lain.
Biasanya dokumen yang diperlukan lebih kurang sama sahaja, tetapi ia sedikit berbeza mengikut jenis pekerjaan anda.
Bagi memudahkan anda, kami kongsikan senarai dokumen yang diperlukan bagi individu yang bekerja makan gaji dan juga mereka yang bekerja sendiri.
3. Tunggu pinjaman perumahan diluluskan
Seperti yang ditekankan, anda perlu faham kronologi proses pinjaman perumahan sebelum anda ke langkah akhir iaitu menandatangani Perjanjian Jual Beli (SPA) setelah pinjaman perumahan diluluskan.
Baca juga artikel ni untuk ketahui kenapa pinjaman anda ditolak.
Di bawah adalah kronologi ringkas sebelum tandatangan SPA.

4. Tandatangan Perjanjian Jual Beli (SPA)
Setelah pinjaman perumahan diluluskan, maka sudah tiba masanya untuk menandatangani SPA bagi melengkapkan proses permohonan pinjaman perumahan ini.
5. Tandatangan pinjaman perumahan dengan pihak bank
Sekiranya berjalan lancar, tiba masanya untuk anda menandatangani pinjaman perumahan dengan pihak bank bagi mengesahkan proses permohonan ini.
Sebelum menandatangani pinjaman perumahan dengan bank, jangan lupa untuk pastikan segala butiran pinjaman seperti kadar faedah dan tempoh pembiayaan adalah tepat seperti yang dimohon.
Akhirnya, selesai sudah proses permohonan pinjaman perumahan dengan pihak bank. Pihak bank akan meneruskan langkah seterusnya bagi melengkapkan proses pembelian rumah ini.
Proses pembayaran pinjaman perumahan
Sekarang, bank akan mula membayar wang pinjaman perumahan kepada pihak yang terlibat. Berikut adalah perbezaan proses pembayaran antara pasaran rumah undercon dan rumah subsale.
Akhirnya, anda mungkin dah tahu macam mana cara nak mohon pinjaman perumahan kan? Selepas ini apa pula? Nantikan bahagian terakhir selepas pembelian rumah yang perlu anda ambil tahu.

{
"title": "Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama: Bahagian 3",
"excerpt": "Dalam artikel ini, kami akan kongsikan pula mengenai SPA/S&P, MOT, CCC dan VP. Dengar macam susah kan? Jangan risau, kami akan bimbing anda.",
"link": "https://www.propertyguru.com.my/bm/panduan-hartanah/panduan-lengkap-beli-rumah-pertama-bahagian-3-65610",
"image": "https://img.iproperty.com.my/angel/1110x624-crop/wp-content/uploads/sites/4/2022/07/01102618/PGMY_FTHB_Header-image_01c.png"
}

Penafian: Maklumat disediakan adalah maklumat umum sahaja. PropertyGuru International (Malaysia) tidak mempunyai tanggungjawab perwakilan atau penjaminan berkaitan maklumat diberikan, termasuk tetapi tidak terhad kepada sebarang perwakilan atau penjaminan berkaitan ketepatan bagi sebarang tujuan maklumat yang mana dibenarkan undang-undang. Walaupun semua usaha telah diambil bagi memastikan maklumat disediakan di dalam artikel ini adalah tepat, boleh dipercayai dan lengkap ketika ia ditulis, maklumat disediakan di dalam artikel tidak boleh disandarkan untuk membuat sebarang keputusan kewangan, pelaburan, harta tanah atau perundangan. Selain itu, maklumat tersebut tidak seharusnya menggantikan nasihat profesional terlatih yang mempertimbangkan fakta dan situasi persendirian anda, dan kami tidak menerima pertanggungjawaban jika anda menggunakan maklumat tersebut bagi membuat keputusan.