10 Tips Masuk Rumah Baru Patut Diikut!

Tramizi Hussin
Selepas mengharungi proses jual beli yang banyak sungguh dokumen dan cabaran tu, dah sampai masanya masuk rumah baru!
Hampir semua orang tahu yang bila masuk rumah baru, perkara pertama kena buat adalah periksa defect rumah anda dan cepat-cepat buat laporan kepada pemaju atau ejen anda.
Benda ni penting sebab samada anda membeli atau menyewa, defect rumah yang tidak dikesan awal-awal akan beri masalah pada masa depan.
Tapi….selain periksa defect rumah baru apa lagi anda perlu buat bagi memastikan kehidupan anda selesa di rumah idaman?
Kami kongsikan 10 tips anda kena buat bila masuk rumah baru!

1. Buat Senarai Kerja

Nampak macam simple tapi benda inilah panduan utama sebagai persediaan anda sebelum masuk ke rumah baru.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Senaraikan apa yang anda perlu dan kena buat mengikut urutan supaya nanti tiadalah istilah terlupa buat itu ini.
Jadi, ambil pen dan kertas, senaraikan satu-satu atau guna telefon pun boleh. Bermula dengan periksa kecacatan rumah, ciri keselamatan, keadaan dan kualiti utiliti, kejiranan dan lain-lain.
Paling penting pastikan anda buat kesemua perkara yang dicatatkan supaya mudah semuanya.

2. Bukan Setakat Tengok Defect!

Sebelum periksa defect rumah baru anda, apa kata anda bersiar-siar di seluruh kawasan rumah anda termasuk di dalam rumah. Cop! Bukan bersiar kosong ya!
Rajin-rajinkan diri anda untuk semak semula perjanjian jual beli yang anda tandatangan itu. Baca semula apa apa hak-hak anda sebagai pembeli dan tawaran yang diberikan.
Bagi mereka yang membeli rumah dengan perabot atau peralatan elektrik, anda kena periksa semua peralatan yang dijanjikan dalam perjanjian jual beli ada di rumah baru dan semuanya berfungsi dengan baik.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Jika ada masalah, cepat-cepat buat aduan kepada pemaju atau ejen dan pastikan mereka selesaikan, tak kisahlah rumah baru anda itu rumah subsale atau projek baru siap.

3. Periksa Defect Rumah Guna Profesional/DIY

Home inspection! Macam mana pentingnya servis kereta pada meter 1,000 km, macam itu jugalah pentingnya pemeriksaan defect rumah baru.
Sebabnya, kalau anda tak periksa betul-betul, kesannya akan terlihat dalam jangka masa yang panjang.
Pernah viral di Twitter tentang video pemeriksaan defect yang menunjukkan begitu banyak pelekat ditampal di seluruh ruangan rumah sampai jadi bahan jenaka, “Ini rumah baru atau buku pelekat sticker?”.
Bunyi kelakar tapi sebenarnya lagi banyak pelekat, lagi bagus! Dan jangan tak tahu kaedah letak pelekat ni memang salah satu teknik pemeriksaan defect bangunan, bukan sahaja letak ya.
Sebab itulah anda digalakkan upah profesional yang kita panggil sebagai Defect Inspector dengan kos bermula dari RM300 sehingga ribuan ringgit bergantung pada jenis rumah.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Di Malaysia, tempoh liabiliti kecacatan (LDP) untuk rumah di projek baru siap adalah tidak lebih 24 bulan daripada tarikh dapat kunci. Jadi pastikan sentiasa peka defect lama atau baru nampak sepanjang tempoh itu.
Tetapi, kalau nak tips jimat masuk rumah baru, guna je cara DIY periksa defect! Cuma, kepuasannya takkan samalah macam upah defect inspector.

4. Di Mana Pili Air & Kotak Suis Elektrik?

Jangan terkejut, sebenarnya ada orang yang tak pernah ambil tahu di mana terletaknya peti sumber elektrik. Bila elektrik dah terputus, masa itulah baru nak mencari!
Periksa awal-awal supaya ketika waktu kecemasan atau ubah suai anda tahu di mana tempat yang boleh disentuh dan tidak boleh disentuh.
Nak tambah soket suis elektrik juga mudah sebab anda tahu serba sedikit tentang sistem pendawaian elektrik rumah anda dan boleh faham bila kontraktor beri penerangan. Biasanya, kotak suis elektrik terletak di tempat-tempat tersembunyi seperti bilik stor atau garaj.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Begitu juga dengan pili air bagi memastikan ia mempunyai tekanan air yang sama, kalau tak puas hati boleh buat aduan kepada pihak berwajib/pemaju atau simpan duit untuk pasang pam tekanan air nanti.
Anda juga perlu tahu cara nak pasang atau tukar nama bil utiliti ni, supaya semuanya memudahkan anda.

5. Tukar Kunci Pintu Rumah

Ini sebenarnya tidak wajib tetapi digalakkan untuk tukar semua kunci pintu dan bilik rumah baru anda. Maklumlah, zaman sekarang kita tak boleh percaya orang sangat.
Dengan menukar kunci rumah baru anda, ianya dapat mengurangkan kebarangkalian berlakunya sesuatu yang tidak diingini.
Tak kisahlah kena berbelanja lebih pun, asalkan anda yakin rumah anda selamat.
Ini juga antara tips jimat masuk rumah baru sebab boleh buat sendiri. Kalau tiada kemahiran, beli saja barang DIY dan tengok video cara pemasangannya di Youtube.
PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

6. Kemaskini Alamat Terkini

Ramai yang malas nak kemaskini alamat surat-menyurat mereka kerana ianya dianggap leceh. Tak betul sebenarnya.
Tips masuk rumah baru seterusnya adalah menukar alamat ke rumah baru sebelum masuk. Sebabnya, ia melibatkan urusan-urusan yang lebih besar dan serius.
Contohnya urusan surat menyurat dengan pihak bank, majikan, syarikat utiliti, sekolah anak-anak, statistik data bancian dan sebagainya.
Walaupun zaman sekarang kebanyakan komunikasi sudah menggunakan emel, internet dan telefon bimbit, banyak urusan rasmi masih menggunakan pos.
Jangan lupa beritahu alamat baru pada kenalan anda supaya mudah segala urusan kecemasan dan lain-lain.

7. Membersih Rumah & Kenali Jiran

Rumah baru pastinya akan berhabuk dan berdebu. Lagi-lagi kalau anda ada lakukan pengubahsuaian.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Makanya, anda WAJIB basuh rumah anda secara menyeluruh atau kalau ada bajet dan rajin boleh juga buat deep cleaning sebelum bawa masuk semua barang keperluan rumah baru anda.
Bukan apa, kalau rumah kotor, lagi senanglah serangga-serangga kecil seperti semut dan anai-anai nak dekat.
Sambil-sambil cuci rumah, bolehlah berkenalan dengan jiran-jiran yang pastinya akan jenguk-jenguk ada orang baru masuk.
Bolehlah berkenalan dan tahu situasi kejiranan di situ, sama ada ada kumpulan WhatsApp atau Facebook untuk anda tahu perkembangan semasa dan keselamatan kawasan kejiranan anda.
Lebih-lebih lagi kalau anda memang merancang tinggal lama di rumah itu, jiran-jiranlah orang terdekat untuk minta tolong waktu kecemasan atau sekadar berborak-borak kosong.

8. Pilih Ruang Untuk Di Ubah Suai

Bila masuk rumah baru, mesti banyak benda nak diubah, tapi kena tanya dulu bajet anda.
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Utamakan ubah suai yang penting dahulu misalnya untuk keselamatan atau keselesaan rumah seperti jeriji pintu, tingkap, dapur, ruang tamu atau bilik tidur anda.
Penting juga untuk diingatkan yang kalau boleh ubah suai ni biarlah bertahan selama yang boleh, kalau wiring murah tapi tahun depan dah kena tukar, atau kos kontraktor murah tapi kerja tak berkualiti, susah juga kan.
Pendek kata, ikut keutamaan untuk dapatkan hasil ubah suai terbaik.
Boleh juga buat cara DIY untuk benda-benda masuk akal seperti kabinet yang menggunakan rak buku RM20 atau kayu pine wood.
Penting juga untuk dapatkan kebenaran pengurusan bangunan anda untuk ubah suai ini, setiap bangunan ada SOP sendiri, jadi periksa betul-betul syarat diletakkan mereka.
Ubah suai ni perlu dibuat ketika masuk rumah baru sebelum anda susun barang keperluan rumah baru, kalau tidak memang jenuh nak mengaturnya semula.

9. Tentukan & Bahagikan ruang

Selepas selesai semua perkara di atas, barulah lega hati dan lapang fikiran nak perah idea macam mana nak deko rumah baru, kan?
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Sebelum anda bawa masuk semua barang keperluan rumah baru, lebih baik anda bahagikan ruangan mengikut plan anda terlebih dahulu. Jadi, susun plan dekorasi ruangan dalaman anda secara sistematik.
Misalnya untuk bilik anak-anak, pilih ruangan yang tingkap dan suisnya tinggi supaya sukar dicapai oleh kanak-kanak.
Kalau anda ingat, tahun lepas tular berita seorang kanak-kanak berusia 5 tahun maut jatuh tingkap dari tingkat 16 kondominium semasa leka bermain.
Jadi, sentiasalah berhati-hati, nampak remeh tapi tersangatlah penting.

10. Mula Susun Barang

Kalau boleh, letakkan dekorasi sebagai langkah yang terakhir untuk tips masuk rumah baru.
Semestinya bila fikiran sudah lapang sebab semua urusan yang renyah sudah selesai, idea pun semakin mencurah-curah!
Masuk rumah baru, rumah baru, tips masuk rumah baru, barang keperluan rumah baru, tips jimat masuk rumah baru
Jangan lupa sediakan siap-siap pelan deko rumah yang anda mahukan supaya tak membazir masa dan tenaga.
Pertimbangkan juga cara terbaik untuk mendapatkan barang keperluan rumah baru anda. Tak semestinya semuanya baru, banyak juga kedai barangan terpakai atau barang second hand yang dijual di aplikasi Carousell misalnya yang sesuai dengan bajet anda.

Ikut Tips Masuk Rumah Baru Sesuai Dengan Bajet & Keperluan

Tips masuk rumah baru pertama-tamanya adalah semuanya kena ikut keperluan dan bajet anda.
Untuk menjadikannya sempurna, apa salahnya berbelanja lebih untuk tips masuk rumah baru seperti pengubahsuaian, periksa defect, hiasan dan sebagainya.
Tapi, jika tak mampu, ikuti tips jimat masuk rumah baru yang ringkas ini!
  • Rancang > Pilih > Buat
  • Harga murah > Kualiti/Jenama
  • DIY > Upah
  • Kuasa beli > Trend
Selamat mencuba!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru

Kalkulator Pembiayaan Semula

Ketahui penjimatan anda boleh dapat dengan pembiayaan semula pinjaman perumahan anda